/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Restore disk
Fra : marc43
Vist : 574 gange
100 point
Dato : 16-12-09 00:40

Jeg har købt en bærbar med Vista. Der fulgte noget software med til at lave en restore DVD. Desværre så mislykkedes det hele tiden da jeg prøvede at lave sådan en og i mellemtiden har jeg opgraderet til Windows 7.

Hvis min PC går ned nu, så har jeg i princippet hverken Vista eller Windows 7. Kan jeg hente noget software, der kan lave en kopi i den tilstand som min bærbar er nu som jeg kan bruge, hvis den en dag går ned?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-12-09 01:28

Hvordan har du fået Windows 7 på computeren du har da den DVD som du købte eller hvad?
Du kan gemme en image af dit drev og så bruge den til backup, men der må du vente til andre kommer og forklarer, jeg tager kun backup at mine dokumenter, musik og billeder

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-12-09 07:14

som o.v.n. sige, skal du anskaffe et "Disk Image" program. Der kan downloades adskillige free-/sharewareprogrammer, men jeg bruger altid et købeprogram, der er eminent, og som hedder Ghost. Det er nok ikke lige for begyndere, men prøv at google dig frem og find et, der ser nemt ud. De findes!

Jeg kender ikke Win7, men det kan jo være, at den selv kan gøre det, hvis du graver ned i kontrolpanelet. Lav i hvert tilfælde et gendannelsespunkt, det kan den. Så er du et lille stykke af vejen til sikkerhed.

Ellers er proceduren med et image program blot, at du med programmet opretter et disk-image, gemmer det på et andet medie og genindlæser det derfra efter formatering, stort set som når du installerer.
En smart ting til oftere brug er, at opdele (partitionere) din harddisk med et mindre drev (10-100 GB afh. af diskens størrelse, som du lægger sidst på disken) og så lave et drive-image af dit C-drev, som du gemmer på den nye partition. Så kan du nøjes med at formatere dit C-drev og indlæse (restore) fra det gemte image på den nye partition.

Er det en for stor mundfuld, så allier dig med en der kan første gang - det er såmænd ikke så svært, når først man har prøvet det

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 16-12-09 11:00

Windows 7 kan selv lave et image ( kaldes systemafbildning i dansk udgave), som du gemmer på en eller flere dvd sammen med en systemreperations dvd.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 16-12-09 12:59

Hej....marc43

Hvad med at kontakte producenten af computeren og få OS styresystemet der.

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 16-12-09 21:53

Tak for svaret transor.

Det ser ud til, at det er det jeg søger efter. Det fylder dog 84 Gb, så jeg skal da vist købe nogle flere skiver. Jeg troede, at jeg kunne nøjes med en eller to.