/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
stempelomkostninger
Fra : snaptil
Vist : 1775 gange
40 point
Dato : 15-12-09 18:07

hvis jeg har et lån i banken og et lån i en kreditforening, hvor det ene har hovedstol 100.000 kr og det andet 170.000 kr.
Jeg overvejer at omlægge de to lån. Mit spørgsmål lyder så:
skal jeg betale stempelomkostninger for det nye lån?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 18:11

Ja hvis du omlægger to til et, er det ET nyt lån og skal tinglyses

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-12-09 19:07

hmm, er du helt sikker?
iflg denne side http://aktivhussalg.dk/salgsomkostninger.html lyder det ikke rigtigt. Mener også jeg har læst et sted at man kun skal betale op til forskellen.
Husk det er ikke tinglysningsgebyretjeg taler om men de 1,5 % af hovedstolen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 19:27

snaptil... det link kendte jeg ikke, så nu bliver jeg i tvivl, men det ser ud som om du har ret..vi må se om der ikke kommer en anden forbi som kan svarer dig præcist

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-12-09 19:31

hvis din bank har pant i form af et pantebrev, behøver du ikke betale tempelafgift. så kan du bare forhøje lånet

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-12-09 01:00

Stempel kan overføres til "begge" sider

altså du kan lave banlån på det hele, eller kreditforeningslån på det hele

stempel kan oveføres...

dog skal hver dokument rigtig tinglyses, og for hvert dokument et gebyr

visk stadig kr. 1400,- pr dokument pr. gang

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-12-09 20:33

tordenkalven har det evt. en lov eller lignende??

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 40 point
Dato : 20-12-09 20:41

Citat
Stk. 5. 13) For tinglysning af en forhøjelse af det pantsikrede beløb beregnes afgift efter stk. 1 af forskellen mellem resthæftelsen og den nye panthæftelse. For tinglysning af andre ændringer end de i 1. pkt. og i stk. 3 nævnte vedrørende panthæftelsen, herunder pantsætterskifte, beregnes afgiften efter § 7, jf. dog § 8, stk. 1, nr. 8.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17127

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 01-01-10 14:31

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-01-10 14:33

Tak til Trimare46 og Tordenkalven jeg skylder jer ligeså point.
Og tak til Nordsted1 for deltagelse i debatten, Godt nytår til alle