/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ny bil - "køres til" eller ej?
Fra : tinolarsen
Vist : 4823 gange
50 point
Dato : 13-12-09 22:37

Jeg får ny bil i den kommende uge..

Nu har jeg aldrig haft en ny bil før, og kom så til at tænke på om en ny bil stadig skal "køres til"..

Og hvor lang tid hvis det er...

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 60 point
Dato : 13-12-09 22:42

Den skal absolut køres til hvis den er ny. Spørg forhandleren.
Efter min mening bør der ikke køres race eller sejtræk i den de første 1000 km. Olien bør skiftes efter de 1000 km, men som sagt hør med din forhandler.
Du skal køre den som om du havde et æg mellem speeder og fod.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-12-09 23:03

Din forhandler vil sikkert fortælle dig at det er en skrøne, og man bare skal køre.

Hvis du regner med at skulle beholde bilen mere end 150.000km, vil jeg bestemt følge "Steg54" råd.

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 13-12-09 23:15

Det er en firmabil, som jeg skal have i 4 år - så kunne jo i teorien være ligeglad men....

Så bilen bliver bare leveret, så som sådan er der jo ikke en forhandler, som jeg kender til i hvert tilfælde...

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-12-09 23:16

Det står garanteret i instruktionsbogen.
Min måtte ikke komme over 88 km/t de første 1000 km (i følge instruktionsbogen)

Det er jo altid en god ide, lige at læse instruktionsbogen, der er faktisk mange gode "fif" i den. (også dem forhandleren ikke lige nævner, eller ved)

Rigtig god fornøjelse, med det nye køretøj

MVH

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-12-09 23:50

Nej en ny bil skal som sådan ikke køres til, men ingen kører vel ræs i en ny bil. Man prøver at være god ved den, og det er man ved ikke at køre så den sejgtrækker, men lade den køre frit. Den må under ingen omstændigheder, blive kørt for varm.
Vores bil fik ikke skiftet olie før ved 15.000 km. eftersyn, - den fik et visuelt syn ved 100 km., og det var de ringeste penge jeg nogensinde har betalt. Jeg gik en tur medens de havde den, og jeg er helt sikker på der intet blev foretaget.
Det skal nævnes det er en Mitsubishi, der her er nævnt, - andre bilmærker har andre intervaller.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-12-09 00:54

En gammel rotte gav denne opskrift på tilkøring af en benzinmotor(de første 5000km):
Lad den trække let op og hold den mellem 2500 og 3500 omdr/min. og giv den 1% (1dl pr 10l) god totaktsolie til vankølede motorer, så skyller den de fine spåner, der slides af stempel og cylindervæg væk.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 14-12-09 01:03

Min forhandler sagde, at det ikke længere gælder. Olieskift efter 1000 km har jeg aldrig hørt om- 1000 km er jo ingenting.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-12-09 06:58

I "gamle dage" skulle bilerne køres til pga. helt andre tolerencer i motoren end i dag. Den gang skiftede man olie efter 1.000 km for, at få deverse små spåner fra motoren ud. Motoren måtte de første 1.000 km ikke kommer over et vist omdrejningsantal osv.

I dag er der stort set ingen tolerencer, hvorfor olien ikke skal skiftes efter 1.000 km. Tilkørsel er ikke nødvendig. En ny bil skal køres på samme måde som en fx to år gl. bil. Fortsæt du blot med at køre bil, som du altid har gjort og glæd dig, duften af ny bil er altid dejlig - og dyr!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-12-09 09:07

march43
Hvis du tror jeg har fået skiftet olie ved 1000 km. -så skal du læse igen. Den fik et visuelt service, og jeg går ud fra at det drejer sig i grunden om at se om hjulboltene er i orden, og den slags.
Visuelt service betyder kun at man tilser om tingene er i orden.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 14-12-09 14:14

I min instruktionsbog står der, at der ikke er nogen egentlig "tilkørsels-periode", men at man skal holde sig under 2/3 af topfaten de første 1000 km. samt alt kørsel med trailer de første 1000 km. ikke bør ske. Derudover stå der, at skal man køre "som man plejer".

Jeg har selv en diesel, hvilket ifølge instruktionsbogen er meget forskellig fra en benzin - dog står der ikke noget om tilkørsel af en benziner...

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 14-12-09 15:30

kør den til bare for en sikkerheds skyld så behøver du ikke tænke på om du gjorde det rigtige.
Det jo ikke noget forkert i at du køre den til selvom det ikke var nødvendigt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-12-09 16:42

Med hensyn til olieskifte, så vil du altid kunne se på den olie der hænger ved oliepinden, når du tager den op. Er den klar så er den OK, men er den grumset, så er det fordi den har optaget de urenheder der altid vil være fra de forskellige metaldele, som bevæger sig under motorens gang.

Husk på, at alt i motoren er nyt, så selv om man i dag kan fremstille delene med meget små tolerancer, så vil der altid være en tilsliding af tandhjul, og andre bevægelige dele.
Selv meget små spåner, vil kunne forårsage ridser i cylindervæggen, med utæthed og tabt kompresion til følge.

Så vær god ved en ny motor, og hold selv øje med olien på oliepinden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-09 20:12

Der kører ingen spåner rundt i olien. Det sørger filteret for.

Man kan ikke se på ole om den er god.

Hvis den er meget ren at se på er der noget galt for den kan ikke rense ordentligt.
De bedste oleer bliver sorte efter kort tid.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-12-09 21:29

Lyt til Severino

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-12-09 23:46

Man siger så meget, for at logge eksperterne frem med en ordentlig forklaring, i stedet for deres sædvanlige korte bemærkninger!

Men lidt er der nu om det, for når olien bliver snavset, satmmer det jo fra motoren. Men det kan eksperterne ogå give en god begrundelse for!

Det med spåner, som reelt er mikrofint afslibning fra slidtage, sklle gerne opsamles nede i bundkarret. I gamle dage satte det sig på bundproppen, som var magnetisk. Men i dag hvor meget af motoren er i støbt aluminuim, må magneten give op, da dette materiale ikke er magnetisk, men hele tiden vil give afsmitning til olien, i hele motorens levetid, som skyldes den måde det bliver legeret på.

Godkendelse af svar
Fra : tinolarsen

Dato : 19-12-09 11:13

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-12-09 11:45

Jeg gad nok vide hvilken bil der er tale om. Jeg har nu tilkørt 2 nye biler - en benziner og nu en diesel.
Så du er useriøs.