/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Varmetab i boliger
Fra : JubelOptimisten
Vist : 972 gange
50 point
Dato : 13-12-09 20:30

Jeg skal holde et oplæg om synergi til en konference om bæredygtighed.
I den forbindelse leder jeg efter følgende oplysning, der omhandler energi og varmetab i boliger:

[B]
Hvor meget energi skal man typisk bruge for at varme 1m3 op i en lejlighed?

Hvor meget energi skal man typisk bruge for at varme 1m3 op i et enkeltstående hus?[/B

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-09 20:38

Du skal holde et foredrag om noget du er nødt til at spørge om her?!?!?

Velkommen mr Mangeprofil

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-12-09 21:05

Uanset om du måtte lide af profilskizofreni eller ej, tror jeg du er nødt til at konkretisere, hvad er en typisk lejlighed, hvornår opført, ejer-, andel- eller leje, og det samme for et hus.

Når du har fundet ud af det er der masser af sider på nettet, der kan lave en beregning af energiforbrug (og mulighed for besparelser, der typisk er ved ejerboliger eller andel), flere kreditforeninger, elselskaber mv har den slags sider, alle de sider jeg har set regner nu i m2, ikke m3

Accepteret svar
Fra : vagn2901

Modtaget 50 point
Dato : 13-12-09 22:37

På Energitilsynets hjemmeside kan du finde hvad det koster at varme en standardlejlighed på 75 og et hus på 130 kvadratmeter op. Adressen er:
http://www.energitilsynet.dk/prisstatistik/varme/pr-23-oktober-2009/
Her finder du alle fjernvarmeværker i Danmark, og de varmer ca 60 % af boligmassen op. Hjemmesiden har også oplysninger om naturgas og elektricitet.
Gog arbejdslyst

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 14-12-09 00:10

Citat
[B]
Hvor meget energi skal man typisk bruge for at varme 1m3 op i en lejlighed?

Hvor meget energi skal man typisk bruge for at varme 1m3 op i et enkeltstående hus?[/B

Et noget tyndt og udvandet spørgsmål - hvad mener du ? Skal det være pr. time / døgn eller pr. år. Er huset/lejligheden et moderne højenergihus eller et ældre - forskellen er ret stor. Vil du have resultatet i Kcal, Mj eller Kwh. Er det ren opvarmning eller vedligeholdsvarme over tid.

Hvis du ikke anstrenger dig lidt bedre inden foredraget, så tror jeg at folk bruger sin tid bedre ved at blive hjemme
ELLER
hvis du går helt i stå, så spørg Connie Hedegård
hun taler nemlig også i sort og med stor kompetance om noget hun ikke ved en skid om.
FORDEL: Så er i da to

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-12-09 12:47

Skam dig Asbjørn, har du ikke bemærket hvad han kalder sig?
Nu tager JubelOptimisten navneforandring til JubelPesimisten.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 14-12-09 12:58

Citat
Skam dig Asbjørn, har du ikke bemærket hvad han kalder sig?
Nu tager JubelOptimisten navneforandring til JubelPesimisten.

Hø-hø, jeg tror nu også nok jeg vil foretrække en pesimist frem for en jubelklovn

Hilsen Asbjørn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-09 20:18

Du har misforstået det helt.

Det er ikke opvarmningen som koster. Den kan man jo få gratis om sommeren.
Det er det med at holde temperaturen som koster energi til erstatning af varmetabet. det har ikke noget med rumindholdet at gøre.

Godkendelse af svar
Fra : JubelOptimisten

Dato : 22-12-09 13:33

Tak for svaret vagn2901.
Mit spørgsmål provokerede mange, hvilket jeg beklager - det var ikke meningen. Jeg var nok for upræcis og kom til at krænke mange eksperters faglige stolthed, hvilket jeg på sin vis godt kan forstå, men alligevel overraskede det mig noget og gjorde mig lidt bedrøvet. Dejligt at du gik efter bolden og hjalp spørgeren på rette vej - tak for hjælpen!
Mvh

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-12-09 14:09

Jeg tror såmænd ikke du provokerede, men dit spm var ligeså upræcist som,

"hvor langt kører en bil på literen?"

Er det en 3l Lupo, en Hummer, er det diesel eller benzin osv?