/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Valg af det rigtige TV
Fra : semajeto
Vist : 651 gange
100 point
Dato : 13-12-09 11:10

Vi har idag et LG 42' plasma med en RT-BA50 indbygget tuner som er 9 år gammelt. Det kostede dengang 34.000 kroner - ja det var priserne dengang...

Det har nu fået en 5 cm bred stribe over skærmen, så nu skal det skiftes. Kravet er at det skal være samme størrelse op opdateret med MPEG4 og HD. Jeg har derfor kikke på dette:

http://www.el24.dk/shop/lg-42sl8000-42-16690p.html

Er det et godt valg i prisgruppen op til 10.000 kroner?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-12-09 11:17

jeg tror at dette tv er et udmærket valg.Jeg skal selv ud og investere efter jul når der bliver udsalg .Jeg har faldet for et af Samsung sine apparater.Så derfor er det et vanskeligt spørgsmål at besvare her for du vil opleve at der kommer forslag om "køb et palsma" køb et led -det er fremtiden osv osv.
Jeg vil anbefale dig at læse nogle test /anmeldelser af forskellige tv'er og så gå ned i butikken og se lidt på sagerne.
Du må regne med at når du får tv'et hjem i stuen har du ikke noget at sammenligne med og så er du sikkert tilfreds med købet.
Men det er en jungle det der med tv -der sker noget nyt hver måned
Held og lykke med købet

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 13-12-09 11:30

Jeg synes Plasma er bedst. Billedet er godt, også når man sidder skævt for skærmen. Jeg synes at mange LCD tv bliver noget uskarpe hvis man ikke lige sidder direkte foran tv'et. Men det er måske blevet bedre siden.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-12-09 11:47

Jeg kender ikke det du nævner, men LG har generelt et godt renommé.

Plasma er marginalt bedre end de bedste LCD'er, men har ulemper ved større strømforbrug og kortere levetid m.m. Tidligere var der også "burn-in", men det er vist blevet bedre.

De nye LED skærme er der meget delte meninger om. Jeg tror personligt lige de skal være på markedet lidt længere (og blive billigere) før de interesserer mig voldsomt.

Samsung er vist det bedste du kan få, men da de har glasskærme, er de ikke gode, hvor der er meget lys p.g.a. reflektioner i skærmen (prøv selv at kigge efter lamperne i butikkerne på de forskellige skærmtyper/-mærker, så vil du kunne se det), og derfor har jeg ikke købt det, men begge mine børn har Samsung og er glade for det. Ser man oftest TV i et mørkt rum, er det absolut favoritten.

Jeg kan selv varmt anbefale mit Philips 42" 100 Hz med Ambilight - jeg mener det hedder 42PFL8404, og det koster typisk lige under de 8.000 kr. Jeg gav 7.777 i El-giganten.
Det har alle tiders billede, og ambilight (som jeg ikke troede meget på i forvejen) er virkelig dejligt. Det giver ligesom skærmbilledet "plads" i rummet, så skærmen ikke virker så afgrænset.
Fjernbetjeningen er derimod ikke noget at skrive hjem om - men det er jo heller ikke den man kigger mest på

Men det er en jungle, og det bedste råd du kan følge er: Kig på modellerne med alm. TV-signal (ikke blue-ray) og vælg den, du synes har det bedste billede/faciliteter til prisen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-12-09 12:18

Kig her hvor du kan stille dine krav op, størrelse, mpeg4, HD osv og sammenligne de mest interessante og finde de bedste priser

http://www.hifipriser.dk/Search/Products.aspx?s=popularity&nf=%2bspecifictaxonomy%3a^Billede|41%2fTV|189%24&cpath=4-41-189&sp=all

Med det i hånden kan du gå på jagt efter butikker der har dem, så du kan se dem i praksis, husk at se om fjernbetjeningen er nem at bruge, osv., og evt prutte om prisen

God jagt

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 13-12-09 14:18

Prøv, at gå ind på:

http://flatpanels.dk/

Og brug 1/2 eller tre timer på at læse om hvilket TV der passer dig. Som udgangspunkt, skal du se et billed på det TV du vil købe hos forhandleren, og det billed som er bedst - i dine øjne- er det du skal købe. Du skal se billedet, hvor TV'eter tilsluttet en antenne og ikke en DVD'er! Så bliver du meget "klogere" på hvilketTV du vil købe!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-09 16:05

Min datter har sådan et 42'' LG LCD TV.
Og det er noget bedre end mit Samsung, (selvfølgelig også lidt dyrere)

Plasma eller LCD ?

Plasma har ikke så lang levetid og et betydeligt større strømforbrug end LCD.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 13-12-09 17:06

Forkert med jeres ævl om at Plasma-tv har ikke så lang levetid , De nye plasma-tv`er har 100000 timers levetid imens LCD`en har 60000

Og endnu mere ævl om at plasma-tv har betydeligt større strømforbrug end LCD.

Virkeligheden er, at plasma-tv’er ikke nødvendigvis bruger mere strøm end LCD-tv’erne – et faktum, som fuldt ud giver mening, hvis man tænker på, hvordan hver teknologi fungerer.

For eksempel kræver plasma-tv’er kun en enkelt tænding af en plasmacelle for at lyse en pixel op. Da mørke opnås i plasma-pixel ved at forhindre elektrisk strøm i at komme ind i dem, betyder det, at plasma-tv’er behøver en relativ lille mængde strøm til at danne mørke scener.

Til sammenligning bruger LCD-tv’er en konstant strøm, uanset om scenen er lys eller mørk. Dette skyldes deres brug af et konstant baggrundslys.

Resultater fra en uafhængig undersøgelse udført af AV T.O.P Messetechnik-laboratoriet i Tyskland har vist, at plasmaskærme oftest bruger samme mængde – og nogle gange mindre – strøm end LCD-skærmene

Jeg ville til enhver tid fortrække et plasma-tv fremfor et LCD-TV

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 13-12-09 20:19

Tak for svaret alka (også alle jer andre). Jeg har brugt en del tid på at studere siden du henviser til og er nu blevet en del klogere.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-12-09 15:58

Selv tak semajeto.