/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Yanmar 1 GM startproblem
Fra : svenliss
Vist : 2073 gange
300 point
Dato : 12-12-09 22:41

Jeg har tidligere stillet et spørgsmål om start af denne motor her i Kandu.
Kan startbesværet skyldes, at tanken ikke ligger højt nok over dieselindtaget i motoren?
Den ligger nok højere - men måske kun nogle få cm.
Jeg skal stadig, ved koldstart, påvirke startknappen 8-10 gange a 15 sek. før den går igang.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-12-09 12:40

det har ikke noget at gøre med tankens placering. der skal nok komme diesel til pumpen alligevel.
du kan have brændt en ventil. det gør at den ikke giver nok kompression. men jeg tror det er din regulatorarm der skal justeres. det plejer det at være. og det er ikke særlig svært at gøre.
jeg har selv haft en yse 12 som havde samme problem. første gang var det ventilen dr var brændt og bagefter måtte jeg justere regulatorarmen og så kørte den som en ny motor tigen.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 13-12-09 20:02

Hej.
Jeg ville få lavet en komp.test. og chekket indsp.dysen.
Selfølgelig har du chekket brændstoffilterne/vandudskiller som det første.
/ds23

Kommentar
Fra : svenliss

Dato : 14-12-09 08:39

Tak for de 2 svar.
Supplerende kan jeg lige oplyse, at der ikke er startbesvær, hvis jeg har motoren stoppet ½-1 time under f.eks. lystfiskeri - om det ændrer noget? eller indicerer hvor problemmet ligger?
Iøvrigt nærmer jeg mig, hvor jeg måske skal have en prof. til at kigge på motoren, men jo mere man selv har overblik over, des bedre.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 14-12-09 21:13

Hej igen.
Når du starter en driftvarm motor efter 1-1,5time er den ikke hel kold,
forstået på den måde, tolerancer på stempel og cylinder er stadig små, hvorimod
på kold motor er de for store, det kan være en årsagerne til dårlig koldstart.
Jeg vil stadig mene, en komp.test og en dysetest er det du skal starte med.
Selve testen kan vel koste omkring 500,- kr.
/ds23

Kommentar
Fra : svenliss

Dato : 14-12-09 21:25

@ds23
Tak for din respons. Kan testen tages, når motoren ligger i båden - forstået på den måde, at skal der spec. grej til at måle det med?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-12-09 21:47

det letteste er, at skrue dysen ud og tge den med til værkstedet. et autoriseret yanmarværste ved godt hvad de vil have for sådan en test, men alle autoværksteder og helt sikkert traktorværksteder kan lave testen. det er en ganske simpel test hvor man måler, hvilket tryk dysen åbner ved og hvordan spedningen er.

Accepteret svar
Fra : ds23

Modtaget 300 point
Dato : 15-12-09 16:34

Hej.
Der skal bruges en kompretionstester og en dysetester.
Testen kan gøres ombord, da de fleste marineværksteder har servicevogne der kører
til de forskellige havne/bådpladser.
/ds23

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 15-12-09 16:42

Tak for svaret ds23.
Også på grund af dine gode råd, er min sejlmakker og jeg blevet enige om at få et autoriseret værksted til tjekke motoren.
Når motoren er igang kører den som en drøm, så det er uden tvivl en detalje som dyssen der skal justeres.
Nu har vi frostsikret den for vinteren - men det kan jo hurtigt blive forår og sejlvejr igen.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 15-12-09 22:59

Hej Svenliss.
OK. håber du kan bruge mine indlæg.
Hvor i DK er båden?
Jeg abejder selv i marinebrancen som mek. Så jeg vil
gerne hjælpe dig med et godt/billigt værksted på din hjemegn.
/ds23