/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Holdbarhed marcipan.
Fra : piaskov
Vist : 10847 gange
50 point
Dato : 12-12-09 13:42

Hej med jer.
Er der nogen af jer der ved hvor lang tid marcipan kan holde sig i køleskabet EFTER der er taget hul på det.
Jeg har en del tilovers og skal bruge det senere.
Har prøvet at google men kan ikke finde noget om lige det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-12-09 13:44

Prøv at smage en lille bid, du kan hurtigt smage om det er blevet dårligt

Jeg fandt en rulle der var 4 mdr for gammel, men uåbnet... det fejlede intet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-12-09 13:50

Citat
Prøv at smage en lille bid, du kan hurtigt smage om det er blevet dårligt

Ja det ved jeg....men det skulle jo gerne bruges inden det bliver dårligt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-09 13:51

Ej mere end 3 timer, hvis konen er gået på damesnak.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-12-09 13:54

Citat
Ej mere end 3 timer, hvis konen er gået på damesnak.

SLIKMUND er hvad du er

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-12-09 13:59

Så smag på det SENERE,, vi kan ikke lige svarer dig på om det stadig kan bruges om ca. 2uger jo

Jeg tror ikke det fejlet noget indenfor så kort tid, hvis det du'r nu

Ellers er det heldigvis heller ikke en herregård, hvis du blive nød til at købe nyt

Spis det dog nu, så går det ikke til spilde

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-12-09 13:59
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-09 14:05

Holbar cirka 1 time, efter åbning, hvis det altså ikke er en alt for stor pakke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-09 14:05

Det holder fint til efter nytår

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-12-09 14:08

Jeg har et par ruller fra sidste års jul, og de smager fint og konsistensen er også fin. De er så 1 år gamle. Jeg laver ikke slik af dem, men bruger dem til bagværk.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 12-12-09 14:10

Smaske, smaske, jeg er lige ved at tygge af munden, idet jeg, således provokeret, gik ud og smaget på en Odense Marcipan, jeg glemte åbnet i køleskabet sidste jul, og ikke rigtig har fået brugt i mellemtiden.

Smager fint, nu kan vi bruge den til jul igen, men så skal den også udryddes

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-12-09 14:10

Citat
Deres oplysning er 3 mdr.

Kan IKKE åbne filen ???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-12-09 14:15

Citat
Smager fint, nu kan vi bruge den til jul igen, men så skal den også udryddes

ÅHHH hvor er jeg glad for at dette spørgsmål blev stillet her.

Nu har vagnr en undskyldning for at smage

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-12-09 14:16

Den jeg fandt -uåbnet - var også indkøbt til julen sidste år... holdbarhende er sat til marts 2010

Som sagt, hvis du ikke tror den kan holde sig et par uger mere, så spis den dog nu-- det ville jeg gøre, dvs. det gjorde jeg nu også med min egen, jeg ville ikke løbe nogen risiko (eller var det mon fordi jeg blev lækkersulten)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-09 14:24

Den slags bør ikke ligge i køleskabet.......................................................ret længe.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-12-09 14:29

I julen er der ingen undskyldning for IKKE at smage, men har lige gjort det igen for at være sikker

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-12-09 14:31

Citat
Kan IKKE åbne filen ???

det ved jeg ikke hvorfor du ikke kan, jeg kan stadig godt fra indlægget.

Det er chokolade med marcipan, som altså kan holde sig i 3 mdr.

Det må jo være det samme for marcipan. Og iøvrigt er det så sukkerholdigt, at det kan holde i flere mdr.
Når vi har lavet konfekt her i vores hjem bliver der altid lavet for meget. Det er ikke i køleskab men opbevares køligt i kagedåser. Resterne har jeg med på arbejdet helt henne i februar, men derefter bliver også for tørt, men aldrig dårligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-09 14:37

Citat
Jeg har et par ruller fra sidste års jul, og de smager fint og konsistensen er også fin. De er så 1 år gamle. Jeg laver ikke slik af dem, men bruger dem til bagværk.

Netop.

Det vigtigste er at pakke marcipanen ind i noget der er tæt, da det ellers bliver for tørt.

Men det kan holde sig så længe.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 12-12-09 15:37

Tak for svaret vagnr.
Ja så må det kunne klare det et stykke tid kan jeg regne ud

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-12-09 15:58

Selv tak, piaskov, og glædelig jul med marcipan

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-12-09 17:36

http://www.konnerup-co.dk/userfiles/File/Konnerup_produktoversigt.pdf

Konnerup skriver 3 mdr. for nogle chokolader med marcipan, og 5 mdr. for andre..
Det kommer an på, om marcipanen er ren eller den er blandet op med krydderier eller andre smagsstoffer.

Og når konnerup skriver en holdbarhedsdato, så er det jo ikke fordi konfekten bliver dårlig efter 3 måneder. Men den fine kvalitet forringes. Krydderier nedbrydes og spiritus fordamper. Konnerups chokolader er jo af meget høj kvalitet..... JEG kunne nu godt klare et par af deres bidder også EFTER sidste salgsdato...mmmmmmmmmm

Marcipanrester kan jo osse bruges til kransekage Nytårsaften...

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 14-12-09 18:14

Jeg har marcipan i fryseren fra i sommers, og det bruger jeg så i revet tilstand i bagværk :)