/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ægtepagt / særeje
Fra : kol
Vist : 2136 gange
100 point
Dato : 12-12-09 09:41

Hej.

Håber i kender et svar på dette

Jeg har en barndomsven der har særeje/ægtepagt, men konen har lige meddelt ham at han skal skride.
Huset er i hendes navn men han har bridraget til huset både i form af istandsættelse( arbejdskraft) og økonomisk i flere år.
Hvordan er han stillet da han jo i sagens natur har brugt sine penge til at gøre den gamle rønne istand for.
For et par år siden købte konen et mindre hus hvor hendes veninde skulle bo efter en skilsmisse og også her har han bidraget til at få huset lavet så veninden kunne bo der, (hun betaler husleje til konen)

Jeg har hørt eller læst et sted at hvis en ægtefælle betaler til eller på modpartens særeje ophører særeje ved skilsmisse ???? Er det korrekt.

Takker for svaret.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-12-09 09:49

Særeje ophører kun via et besøg hos en advokt/dommer, hvor særejet bliver opløst på papiret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-12-09 09:53

Citat
Om ægtefæller har fælleseje eller særeje har derimod betydning, når ægteskabet ophører ved
separation/skilsmisse eller ved den ene ægtefælles død. Alt hvad en ægtefælle ejer som særeje
kan vedkommende ægtefælle udtage uden at skulle dele særejet med den anden ægtefælle i
tilfælde af separation/skilsmisse, og uden at skulle dele særejet med den anden ægtefælles
arvinger i tilfælde af dennes død.

herfra http://www.advokat-aalborg.dk/Artikler/artikler%20pdf/f%C3%A6lleseje%20s%C3%A6reje.pdf

Du kan læse meget mere om særeje her

http://www.advolaw.dk/script/site/page.asp?artid=34

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-09 09:53

Hvis han , til trods for særeje, har "postet" tid og penge i konens særeje, så er han da dummere end politiet tillader...

Af skade bliver man klog men sjælden rig....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-12-09 09:57

Kort svar NEJ.

Som REFI skriver "dummere end politiet tillader... "

hawaii7

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 110 point
Dato : 12-12-09 10:06

Hvis manden kan dokumnetere, at han ved sin indsats har tilført hustruens særeje en værdiforøgelse, kan han ud fra almindelige formueretlige grundsætning rejse et såkaldt berigelseskrav mod hustruen

En af de kendteste sager af denne art er denne

UfR 1961.269 ØLD (Tegner Hall-sagen): M og H havde rent særeje i henhold til ægtepagt fra 1948. Parterne havde i 1951 for 60.000 kr. købt ejendommen Viadukt Allé 9 i Gentofte i H's navn. M havde i de følgende 9 år betalt betydelige afdrag på H's pantegæld (19.810 kr.), indsat midler på H's bankkonto (9.385 kr.) samt betalt en række værdiforøgende forbedringer af ejendommen. Forbedringerne havde kostet godt 43.000 kr. og værdien af huset var ifølge skønsmand forøget med 18-20.000 kr. H dømt til at betale M 45.000 kr.

Med venlig hilsen

Jørgen U Grønborg

www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-12-09 18:46

Alle de problemer kommer man ud over ved oprettelsen af særeje, hvis man - i stedet for et konkret beløb - laver særejet på en bestemt procentdel af den til enhver tid værende friværdi i ejendommen.
Metoden kan dog give indførende part et "underskud" i.f.t. det konkrete beløb, hvis husets værdi falder - men det vil den anden parts arbejde jo være med til at forhindre

F.eks. kan der i et hus indført i ægteskab af den ene part laves særeje som flg.:

Indførende parts særeje tinglyses som 40% af den til enhver tid værende friværdi.
Resten (60%) er alm. fælleseje.

Ved evt. skilsmisse vil indførende part så få 70% (40 + det halve af 60) af den aktuelle værdi og den anden part vil få 30% og på den måde blive tilgodeset ved værdiforøgelsen ligesom indførende part vil få en vis kompensation for indførelsen.

Godkendelse af svar
Fra : kol

Dato : 12-12-09 23:14

Tak for svaret themis.