/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
er mit klaver værd at stemme?
Fra : janni_s
Vist : 1679 gange
200 point
Dato : 11-12-09 21:46

Jeg skal til at flytte og har et klaver stående hos noget familie som jeg gerne vil have med. Mærket er Chopin, andet står der ikke. Jeg har fået det af en kollega, og ved ikke hvor gammelt det er.

Jeg har svært ved at vurdere om det er et godt klaver, som det sagtens kan betale sig at slæbe med og stemme...

Jeg ved desværre ikke mere om klaveret end jeg har skrevet her...

er der en der ved lidt om sådan noget?

Jeg har set det ca. koster 1000 kr at få en klaverstemmer ud...

på forhånd tak

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 11-12-09 22:04

det kan kun klaverstemmeren svare på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-12-09 22:42

Jeg ville ringe til en musikforretning, og spørge om de kender til kvaliteten på et chopinklaver

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 200 point
Dato : 12-12-09 01:43

Aller først skal du åbne top-lågen og event. også bund pladen (den lodrette ved forpedalerne) og kigge ind, om det er et klaver bygget op med jernramme eller træramme eller halvt halvt. Dernæst er spørgsmålet om det er længe siden klaveret er stemt.
Et klaver bør helst være opbygget med jernramme, secundært med halvt halvt jernramme, for så kan det holde tonerne efter stemningen. Er klaveret meget ustemt, så skal du mindst regne med stemning ad to omgange. Dette skal naturligvis gøres efter flytningen, og til og med et stykke tid efter det er "faldet til ro" i nye omgivelser med temperatur og fugtig eller tørre omgivelser. Sæt aldrig et klaver opad en ydermur, med mindre huset/lejligheden er meget godt isoleret, dvs. væggen må ikke føles kold. Et klaver er primært bygget af træ, og dette naturmateriale vil altid arbejde i luftens forskellige faser af lidt eller meget fugt.
Mærket Chopin har jeg aldrig hørt om (bortsæt fra komonisten), så dét vil jeg ikke sige noget om.
En ting er sikkert. Gamle klaverer har efter min mening en bedre kvalitet og klang end de nye.
MVH Akle

Kommentar
Fra : CarmDown

Dato : 12-12-09 05:45

Hvis du er glad for dit klaver, uanset hvad mærket så hedder, så er det sikkert værd at ofre penge på.

Vi fik stemt klaveret for 10 år siden, og der var sandelig forskel bag efter. Det trænger i øvrigt til det igen. Husker ikke prisen, men det var pengene værd.

Men som allerede sagt, hvis dette klaver virkelig betyder noget for dig, så gør det.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-12-09 10:38

Det vigtigste er jernrammen, er den hel, hvis den er knækket, vil det kunne stemmes, men sjældent helt op til A(kammertonen) og holder ikke stemmen længe.

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 13-12-09 12:45

tak for alle svarene. så må jeg vist ud og kigge på klaveret. :)

Godkendelse af svar
Fra : janni_s

Dato : 13-12-09 12:45

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-12-09 18:08

Selv tak, janni - og held og lykke med musikken - med de rene toner!