/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Brunede kartofler
Fra : Asbjørn2
Vist : 1375 gange
50 point
Dato : 11-12-09 17:35

Læste i Ekstra bladet i dag om Lene Siel ,der havde haft problemer med at få sine kartofler brune da hun skulle lave julemad for første gang.
Desværre har vi også prøvet dette problem her for nyligt. Lige meget hvad vi gjorde, så ville sukkeret ikke blive brunt, og da kartoflerne alligevel til sidst endte med at komme på panden, så blev afslutningen, at kartoflerne var hvide, kedelige at se på, men smagte dog lidt af sukkerkartofler, så de kunne godt spises.
Hvad er mon galt?? Kan det være sukkeret, der MÅSKE har været af den lidt billigere tyske syltesukker, der så ikke vil karamelisere, eller hvad gør vi ellers galt - vi har ellers lavet det i mange år uden problemer.
HJÆLP

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-12-09 17:38

Citat
Lige meget hvad vi gjorde, så ville sukkeret ikke blive brunt

I skulle bare have ventet lidt længere,så var sukkeret blevet brunt

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 11-12-09 17:45

Nej, sukkeret strøs ud på den kolde pande så den er helt dækket af et tyndt lag hvid sukker.
Så tændes for panden, - hvis du har trin fra 1-12 så start med 12.
Når sukkeret begynder at smelte skruer du ned på 10.
Når næsten så godt som alt sukkeret er smeltet, - tilsætter du ca. 25-35 gr. Oma stegemargarine i små klatter fordelt på panden.

Når margarinen er smelter bruger du dine stegepalletter til at blande sukker og smeltet margarine.
Når margarinen er blandet med sukkeret og næsten helt smeltet hælder du kartoflerne på, dog ikke i et tykt lag, - men så et lag fylder panden næsten ud.
Vend kartoflerne, - hele tiden så de bliver jævnt brune over det hele.
Kartoflerne tages af panden med palletterne, - således at der stadig er margarine/sukkermasse tilbage og du lægger resten af kartoflerne på.

Jeg bruger det kun til 2 lag kartofler.
Skal jeg brune flere, - gør jeg panden let ren og starter processen forfra.

God fornøjelse
Ammitz

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 60 point
Dato : 11-12-09 17:48

Citat
Syltesukker er hvidt sukker, der er tilsat æblepektin, citronsyre og natriumbenzoat (konserveringsmiddel). Anvendes til syltetøj og marmelade.

Så du kan meget vel have ret i, at de ting der er i syltesukker ikke giver den karamelisering, som der er brug for- det skal jo netop ikke blive brunt og stift

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-12-09 17:50

God opskrift Ammitz

Det er lige sådan det skal gøres

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-12-09 17:52

Du må sørme ikke bruge syltesukker, det kan kun gå galt.

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 11-12-09 17:54

To andre muligheder: brug honning i stedet for sukker. Klistrer ikke så meget og panden er let at rengøre.
2. mulighed: i Fakta kan man købe en sirup der er beregnet til bruning af kartofler - det gøres i en gryde. Smager godt, ser godt ud, billigt. Igen nem rengøring. Denne fremgangsmåde bruger vi og har gjort det de sidste fire juleaftener.

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 11-12-09 18:04

Brug ikke for meget (margarine) læs smør, en stor spiseske er nok, så bliver de flotte brune

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-12-09 18:23

Brug slet ikke margarine, men smør, og, hvis du sterter blusset for fuldt drøn, så må du ikke bvnede ryggen til bare et øjeblik.

Ellers er jeg helt enig med Ammitz, men kan bedre lide at stå,stille og andægtigt (det er jo som regel jul, når jeg laver brune kartofler) og se smørret smelte og blive brunt i midten, og så breder det sig ud til hele panden er brun og smeltet, endelig ikke røre, så kommer der klumper af usmeltet sukker, på med smørret og så kartoflerne.

Glædelig jul allesammen, bliver helt sulten (selv om jeg lige har rejst mig fra en coq au vin), men and og flæskesteg er alligevel noget andet

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 11-12-09 18:44
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-12-09 19:11

Hvis sukkeret driller, så brug lys eller mørk sirup, afhængig hvor mørke kartoflerne skal være.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-12-09 00:17

Så sent som i søndags skulle jeg lave brune kartofler, søgte på nettet og brugte opskriften fra Arla køkken, resulatet blev som ønsket altså vellykket
http://www.arla.dk/Karolines-Kokken/Opskrifter/brunede-kartofler/
det var nemt, jeg havde frygtet at det var svært at lave

Godkendelse af svar
Fra : Asbjørn2

Dato : 12-12-09 11:53

Tak for svaret smuller54.
Som visse folk nok har regnet ud, så bruger vi meget lidt sukker, men nu ryger det sidste fra blommesyltningen i eftersommeren i hvert fald ud, og noget nyt købt ind, så vi er "klædt på" til julen.
Den næste sukkerpakke bliver en Dansukker.

til alle der har hjulpet med svaret.