/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel kyndige.
Fra : Mosebaek
Vist : 610 gange
300 point
Dato : 11-12-09 12:57

Daw!

Gode råd ønskes,om hvordan jeg slipper nemmest og billigst om ved problemet med en smadret forlygteglas.Det er min go`e gamle Vectra B,det har fået en sten i øjet.
Kan glasset evt.skiftes separat. Der sidder nemlig nogle clips,ovenpå lygten.Hvordan ligger det med motorstyringen af lygterne?? (Højderegulering). Er det kompliceret,at arbejde med. På Ascona`en kunne glasset skiftes særskilt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-12-09 13:03

Jeg ville nok henvende mig til nærmeste autoophug. Og de kan svare på alle dine spørgsmål, ved samme lejlighed.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-12-09 13:12

Citat
Jeg ville nok henvende mig til nærmeste autoophug.

Jamen,det er også min plan.Men derfor skader det jo ikke med lidt forhåndsviden.
Det er jo efterhånden en "gammel dame".Derfor skal omkostninger jo gerne holdes nede.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-09 14:02

Der er sikkert ikke noget i vejen for at "glasset" kan skiftes seperat (den er jo bygget i stumper fra start af) - at det så nok vil koste 4x det en ny lygte koster er en anden historie....

Er glasset ikke umiddelbart til adskillelse vil det med sikkerhed blive billigere (og bedre) at udskifte hele "huset"...

Om du så køber brugt eller nyt er jo en smagssag....

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 300 point
Dato : 11-12-09 14:12

Glasset på en Vectra-B kan IKKE skiftes seperat.
de er limet, ogsmeltet sammen med palstichuset.

Du kan finde en lygtehus hos en hugger.

Problemet er at du skal have din front kofanger af, inden du kan få lygte huset af, for at få kofangeren af skal du have hele bundpladen af. Det kan lade sig gøre hjemme på gaden, hvis du har bukke eller en grav.
Det er nemmest at være 2 personer til det, specielt når bundpladen skal på igen.

Kan du få løftet bilen op, kan det hele gøre på en time, hvis du har en hjælper.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-12-09 14:53

Jeg har engang læst en artikel om udskiftning af lygteglas (der var limet sammen med parabolen )
Det er noget med opvarmning i en alm. ovn og på et tidspunkt kan skidtet skilles. Skal lige lede lidt i diverse fora, men sætter et link på, hvis jeg finder det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-12-09 15:48

Fy fan! Den står nok på vandgrød,indtil jul. (Mindst).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-09 15:54

Citat
Fy fan! Den står nok på vandgrød

Det er dyrt hvis det skal laves ordentligt

Kylling er billigere

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 11-12-09 20:14
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-12-09 06:11

Jeg har engang lavet en lign. rep. .. godt nok på en gl. Peugeot, men princippet er det samme,
glasset, (som også var limet fast),.. var gået løs, i limningen, og til sidst faldt helt af,
hos en ophugger fik jeg en gl. lygte m/rusten parabol billig,.. pris en 50’er,

med en vinkelsliber, + div. knive, skar jeg glasset af den gl. rustne ’lygtehus’
og limede det over på den eksisterende lygte, (u/glas)

du må kunne gøre det samme med din, evt. ’smadre glasset’ og rens ’rillen’
hvor det defekte glas sidder / sad,

limen jeg brugte var noget,. pokkers stærk (rest jeg fik af en snedker) beregnet til at lime spejle mm. på vægge o.lign. kan købes i Silvan / byggemarkeder, mm.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-09 10:44

Takker alle for input.Det lyder godtnok noget kompliceret.Men på den anden side,når man tænker på at visse biler skal på værksted for at få skiftet en pære.Næh,i gamle dage var tingene mere enkelt.
På Kadett B`en,kunne hele lygten lige fjernes ved hjælp af en skruetrækker.Akja!
Jeg har en grav i carporten (ulovlig) så jeg må jo prøve at se på "sagerne".

Er stadigvæk modtagelig,for gode ideer.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-09 10:57

Citat
Hvordan ligger det med motorstyringen af lygterne??

Hvordan funker dette. (Højderegulering) Adskillelse/samling ??

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 12-12-09 11:47

Sikkert en lille el motor, der ved hjælp af en stor udveksling kan justere parabolen op og ned i forhold til glasset. Der sidder sikkert et multistik et sted, og når du får skilt det fra hinanden kan du garanteret se "fidusen". Det er nok en samlet enhed der med få skruer eller clips kan tages fra.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-12-09 10:24

Tak for svaret thulin. Jeg er ikke kommet igang endnu. Men gaffa tape har jo også en god holdbarhed.

M.T. Mosebaek.