/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Fleksjob.
Fra : spimmer
Vist : 1278 gange
300 point
Dato : 11-12-09 11:39

Hej.
Efter 2½ års indædt kamp med bl. a., så blev jeg i Juni i år godkendt (Ikke Visiteret) til et Fleksjob. Jeg havde faktisk et job, men først efter sommerferien. Men desværre ramte Finanskrisen også den Turistvognmand, jeg skulle starte hos.
Trælst, men det er en af livets risikoer.
Så gik turen til Jobcentret. Jeg har intet hørt fra dem siden august, så derfor skriver jeg til dem i mandags.
I går fik jeg den ene efter den anden telefonopringning fra Jobkonsulenten.
Først tilbyder hun, at jeg kan komme på et nyt tiltag, de lege har oprettet. Det siger jeg straks ja til.
2 minutter ringer hun igen. Hun udfylder et skema, så vi sparer et møde. Fint!
10 minutter efter er hun igen i røret: Denne gang fortæller hun, at hvis hun udfylder det Fleksjobbevis, jeg havde bedt om, så mistede jeg min status som Førtidspensionist, hvilket medførte, at jeg ville miste dele/hele mit Helbredstillæg og Boligydelse!
Jeg efterlyser reglerne på dette område! Er det rigtigt, at hvis man vil forsøge, at gå fra Førtidspension til et Fleksjob, bliver økonomisk straffet?
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-12-09 11:58

Ja det er korrekt, for som førtidspensionisk formodes du ikke at kunne klare et job mens som godkendt til flexjob, så kan du delvis klare et job. Det vil sige at din arbejdsevne har ændret sig.
Den eneste må at finde ud af det på, hvor meget det betyder i penge er at snakke med kommunen. Som godkendt til flexjob og uden arbejde vil du få det udbetalt som svarer til dagpengene. Det kaldes ledighedsydelse.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-12-09 12:01

Når du er førstidpensionist, er det så på gl. eller ny ordning? Når du er førtidspensionist, hvorfor vil du så ikke bevare førtidspensionen og få et skånejob? Skånejob er jo netop for førtidspensionister. Ved skånejob, bevarer du jo din fulde førtidspension, får socialt samvær mm. samt en % sats i forhold til din arbejdsindsats fx 25 kr. i timen minus skat!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-12-09 12:06

Hovsa, jeg glemte linket:

http://www.ijobnu.dk/sw14033.asp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-09 12:32

Citat
Er det rigtigt, at hvis man vil forsøge, at gå fra Førtidspension til et Fleksjob, bliver økonomisk straffet?

Hvorfor føler du du bliver straffet...

Du får da væsentlig mere ud af et flexjob end du gør af en førtidspension....

Den kan ALDRIG være så høj incl. alle tillæg som et flexjob (der jo er fuldtidslønnet uanset timetal)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-09 14:59

Du kan altså ikke både være førtidspensionist og fleksjobber, så det er helt korrekt, at hvis du starter som fleksjobber så tages din pension.

Men på førtidspension kan du have et (skåne)job hvor du må tjene op til ca 64000 før det berører din pension .

Indtægtsmæssigt fungerer det på den måde ved fleksjob, at du får en helt normal overenskomstmæssig løn for 37 timer/uge (også selv om de evt. kun arbejder 15-20 timer om ugen)
Og kommunen refunderer så enten det halve elller 2/3 (afhængigt ar din arbejdsevne) af den løn til arbejdsgiveren.

Det er også derfor du evt. vil miste boligydelse, da en normal løn er betydeligt højere end førtidspensionen.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 11-12-09 15:42

Hej.
Jeg har nok ikke været tydelig nok:
Det er inden, jeg får et Fleksjob, at det vil koste af mine sociale ydelser.
Jeg kender udmærket reglerne, nåt/hvis jeg får Fleksjobbet.
spimmer.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 11-12-09 15:48

Når du er godkendt til Flexjob går over på Ledighedsydelse,som granner01 skriver.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-09 16:24

Citat
Jeg kender udmærket reglerne, nåt/hvis jeg får Fleksjobbet.

Hvilke regler er det så du søger...

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 11-12-09 16:40

Nej - jeg går IKKE over på Ledighedsydelse, da jeg er Pensionist. Jeg beholder min Pension indtil jeg får et Fleksjob!
Der er de regler, der beskriver forløbet fra Førtidspensionist til Fleksjobber. Hver gang jeg er kommet over en forhindring, kommer Jobcentret med nye, ikke tidligere oplyste forhindringer. Det er for at undgå nye "overraskelser" fremover.
spimmer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-12-09 17:16

Du er stødt ind i nye tiltag fra regeringen, de beslutter men glemmer at informere jobkonsulenterne. Og når de så finder ud af de nye love så får de fat i dig, men det er for din skyld, for at det ikke skal koste dig penge. Og vil kan ikke finde ud af ret meget mere, for vi ved ikke hvilke cirkulærer fra ministeren der er på vej.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 11-12-09 17:20

Hej.
Jeg er på den gamle ordning.
Jeg vil ikke have et beskyttet job, for da skal jeg op på flere timer, end jeg kan holde til, for at nå den samme indtægt.
spimmer.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-12-09 14:47

spimmer,der er noget der ikke hænger sammen. Hvor "meget førtidspenbsionist" er du? E mrdu på: Almindelig, forhøjrt almindelig, mellemste eller højeste førtidspension? Hvad mener du med, at du bliver starffet? Hvis du ikke vil "starffes" skal du blive hvor du er! Hvad gemmer du på spimmer?

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 13-12-09 15:51

Jeg gemmer absolut ikke på noget! Jeg er på Mellemste pension efter de gamle regler. Jobcentret har godkendt mig til et Fleksjob, men altså ikke Visiteret mig.
Det er den lov/Bekendtgørelse/Spilleregler som er gældende for det her forløb.
Og for at banke det helt på plads:
[U]Jeg er IKKE berettiget til Ledighedsydelse, så længe jeg ikke har et Fleksjob og har haft det i mindst 9 måneder. Det har jeg på skrift på et svar fra Klaus Hjort Frederiksen![/U]

spimmer.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 13-12-09 15:58

For at gøre spørgsmålet helt klart:

Det jeg har brug for er:

[B]Det er den lov/Bekendtgørelse/Spilleregler som er gældende for det her forløb. [/B]
Jeg kan ikke bruge hverken sure opstød eller tro om reglerne, jeg skal have dem på skrift.

spimmer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-09 16:07

Jeg forstår stadig ikke hvor flexjob kommer ind i billedet

Er du på førtidspension eller invalidepension

Hvor kommer jobcenter ind i billedet

Har du selv søgt om at "skifte" status til flexjob...

Hvis ikke du er GODKENDT til flexjob bevarer du det du har nu INTIL du er godkendt...

At du er VISITERET til flexjob ændrer intet økonomisk før du er GODKENDT...

Men som sagt - hvorfor overhovedet skifte "status"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-12-09 16:10

PS...

Bliver du GODKENDT til flexjob hedder det bistandshjælp indtil du har haft 9 mdr. arbejde

naturligvis IKKE medens du er i arbejde - der er det normal løn

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 13-12-09 16:35

Jeg har bestemt ikke tradition for at blackliste nogen, jeg har indtil nu ikke blacklistet nogen, men det er sket i dag.
Jeg har heller ikke nogen tradition for at slette spørgsmål, indtil nu har jeg slettet 4 spørgsmål. Men nu gør jeg det igen!
Der er simpelthen ingen, der tager mit spørgsmål seriøst.
spimmer.

Annuller spørgsmålet
Fra : spimmer

Dato : 13-12-09 16:36

Der er ingen, der tager dette spørgsmål seriøst. Der er for mange kloge, der ikke ved en skid.
spimmer.