/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
"Hvi"s formel, række i bestemt orden
Fra : snaptil
Vist : 523 gange
24 point
Dato : 11-12-09 11:06

Jeg har en række data som fylder nogle sider som skal præsenteres i et udskriftsark i fast rækkefølge.
Forstået således at hvis jeg vælger nogle data fra, skal der ikke stå tomme felter, men i stedet fyldes op med de nye data. Jeg kan lave en sindsyg "hvis" formel feks: som "hvis" "felt 1" er tomt så tjek "felt 2" , hvis det tomt så tjek "felt 3" men det bliver jo en sindsyg lang formel i felt 2000.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 11-12-09 11:11

Prøv venligst af forklare nærmere hvordan dine data ser ud, og hvordan du ønsker dem repræsenteret.

Jeg går fra, at det drejer sig om Excel!

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 11-12-09 11:19

Hej

Jeg ved ikke om jeg har forstået spørgsmålet korrekt.

Jeg har et problem som lyder næsten magen til.

Jeg har to arkfaner, hvor der i den første er mange data, men også mange "blanke" linjer.

Så bruger jeg søjle A til følgende formel:

=+HVIS(B3=0;MAKS($A$1:A2);MAKS($A$1:A2)+1)

den kopieres ned i hele A søjlen, så langt ned som der er data.

så kommer der i søjle A et nummer som er et højere end ovenfor, men kun hvis der er indhold i søjle B.

I den anden arkfane, der skriver jeg i søjle A:
o.s.v.

og i søjle B:

=+LOPSLAG(A1;Ark1!A:B;2;FALSK)

og kopiere den formel ned.

Så bliver det korte formler.

Håber jeg forstod spørgsmålet korrekt.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 11-12-09 13:30

Brug Autofilter, vis "Ikke Tomme"

Mvh W.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 11-12-09 13:34

Jeg tror du er inde på noget jeg kan bruge Leo.

Jeg for dog cirkulær referencer når jeg prøver at indsætte den første formel. Skal
Citat
=+HVIS(B3=0;MAKS($A$1:A2);MAKS($A$1:A2)+1)

Du skriver jeg skal bruge søjle A, men skal formlen så ikke refere til et andet ark?

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 24 point
Dato : 11-12-09 13:52

Hej

Jeg bruger ikke "auto-filter" men det lyder som noget der måske er bedre end min metode.

Jeg var ikke præcis nok i min beskrivelse af formlen.

Min formel:
=+HVIS(B3=0;MAKS($A$1:A2);MAKS($A$1:A2)+1)

Den skal tilpasses til præcis det sted du bruger den.

Den kan ikke bruges i A1.

Hvis den skal bruges i A2, så lyder den således:

=+HVIS(B2=0;MAKS($A$1:A1);MAKS($A$1:A1)+1)

hvis den skal bruges i A10, så lyder den således:

=+HVIS(B10=0;MAKS($A$1:A9);MAKS($A$1:A9)+1)

Når først den er indsat det rigtige sted, så kan den kopieres ned, og formlen vil så hele tiden ændre sig til det rigtige.

Hilsen

Leo Lund

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 16-01-10 15:03

Tak for svaret Leo.pedersen.