/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
katten bider i alt!
Fra : zkb
Vist : 4134 gange
200 point
Dato : 24-04-03 12:08

Hej allesammen,
min kat jasmin på snart 10 måneder, har altid været stille og rolig, men nu er hun begyndt at bide i alt. hun har bidt alle håndtagenene(lavet af træ) af på sengebordet,klædeskabet, og kommoden! hun har masser af legetøj, har et kradsetræ men kradser stadigvæk i sofaen en gang i mellem. Jeg tar hende i det og tager hendes poter hen til kradsetræet etc. Men stadigvæk...jeg har nogle uldsofaer ligenu, men skal sælge dem og problemet er så hvilke nye jeg skal vælge?hun kradser ikke tit i sofaen kun hver anden eller tredje gang, så kradsetræet bliver altså brugt. Men hun kan jo godt kradse stoffet op! vand hjælper ikke på hende, hun flygter i det jeg sprøjter, men fortsætter derefter hendes "hygge". HVAD SKAL JEG GØRE? hun smadrer mit hjem fuldstændigt!hun er forresten en indekat.plz hjælp!især mht sofaer! hvad skal jeg gøre når jeg har købt nye?gå væk kat sprayen hjælper heller ikke på hende!hun er lidt strid...plz help...jeg er temmelig frustreret...
knuz
zkb

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-04-03 12:59

Hun er har måske fået sin første løbetid, så hun gør hvad der passer hende. Man kan ikke bare lige lære en kat til at være indekat. Nogle katte har lettere, end andre, ved at vende sig til et indeliv. Din kat er måske, fustreret over ikke at kunne komme ud.
Min erfaring er, at katte sagtens kan trænes til at være indekatte, men du du skal bruge mange timer, for at nå målet.
Man kan ikke bare anskaffe sig en kat, tage på arbejde 8-10 hver dag, og så tro at katten vender sig til at være en indekat.

MVH

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-04-03 14:04

Jeg må desværre for dig give MVH ret.
Jeg har en kat, der lige som din var en engel indtil ca. 10 måneder. Så begyndte den at kradse, bide alt for at slutte af med (undskyld sproget) at skide overalt.
Der var intet at gøre; den kat skulle ud.
Nu, hvor vi er flyttet i hus med have, ser vi ikke meget til den, men huset er "skidenfrit", og sofaerne relativt sikre.
Desværre, katten trænger til at komme ud.
Frieda

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-04-03 14:15

Hej zkb!

Vi har haft et par katte og kradsen på døre m.m. er vi heller ikke sluppet for.

Kattene har fået lov til at være både ude og inde. For at slippe for generne af kradserierne fra begge katte anskaffede vi os kradsebrædder både ude og inde.

Kattene synes dog stadig det var sjovere og bedre at kradse allle andre steder selvom vi viste dem at de skulle bruge kradsebrædderne.

Vi forhørte os og jeg købte derefter noget vædske - skulle tiltrække og gøre kattene interesseret - som vi hver 2-3 dag sprøjtede på brædderne. Efter 1 måneds tid slap vi for uønskede kradserier; men de kunne dog en sjælden gang stadig kradse andre steder; men vædsken hjalp meget.

Jeg kan ikke huske hvad vædsken hed; men den kan nok købes hos Materialisten eller hos en dyrehandel.

Prøv med det og håber det også kan hjælpe hos dig!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 24-04-03 14:41

Hej igen, jasmin er blevet steriliseret, og har aldrig været ude, hendes tidligere ejer holdt hende også inde. ydermere er jeg hjemme det meste af dagen, er ude max 6 timer dagligt, da jeg har et deltidsarbejde, så hun får masser af tid. jeg vil bare gerne vide hvordan jeg kan vænne hende af med at bruge mine sofaer og holde op med at bide i alle ting, Jeg kan ikke gøre hende til udekat pga trafikken, chancen for hun bliver kørt ned er alt for stor!jeg kan heller ikke tillade mig at lukke stuen af, da hun så ikke vil have så meget plads at lege på.

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 24-04-03 14:41

Hej igen, jasmin er blevet steriliseret, og har aldrig været ude, hendes tidligere ejer holdt hende også inde. ydermere er jeg hjemme det meste af dagen, er ude max 6 timer dagligt, da jeg har et deltidsarbejde, så hun får masser af tid. jeg vil bare gerne vide hvordan jeg kan vænne hende af med at bruge mine sofaer og holde op med at bide i alle ting, Jeg kan ikke gøre hende til udekat pga trafikken, chancen for hun bliver kørt ned er alt for stor!jeg kan heller ikke tillade mig at lukke stuen af, da hun så ikke vil have så meget plads at lege på.

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 24-04-03 14:41

Hej igen, jasmin er blevet steriliseret, og har aldrig været ude, hendes tidligere ejer holdt hende også inde. ydermere er jeg hjemme det meste af dagen, er ude max 6 timer dagligt, da jeg har et deltidsarbejde, så hun får masser af tid. jeg vil bare gerne vide hvordan jeg kan vænne hende af med at bruge mine sofaer og holde op med at bide i alle ting, Jeg kan ikke gøre hende til udekat pga trafikken, chancen for hun bliver kørt ned er alt for stor!jeg kan heller ikke tillade mig at lukke stuen af, da hun så ikke vil have så meget plads at lege på.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-04-03 16:10

Hunkattes instinkt vedr. løbetid forsvinder ikke, selvom den er steriliseret!!!!.
Katte bliver ved med at kradse kløer, en gang imellem, uanset hvor godt du prøver, på at få den til at holde op.

MVH

Accepteret svar
Fra : grisling64

Modtaget 200 point
Dato : 25-04-03 12:22

Man kan få fjernet kløer på katte, men det er måske lige vel drastisk, ellers prøv at smøre med mentholatum. Det har en lugt katte og kaniner ikke kan lide, det er også godt når der bliver bidt i ledninger.
Håber det hjælper. Ellers så prøv at komme med en høj irreterende lyd når den gør det, eller klap i hænderne.

Kommentar
Fra : skattekat

Dato : 25-04-03 14:17

Jeg tror ikke man kan lære katte at holde op med at kradse i møblerne når først de er begyndt på det. Jeg har gamle plysmøbler og de er blevet forvandlet til kradsebræt, for at det ikke skal være løgn så kommer kattene løbende udefra til at ordne kløer og så går de ud igen! Min nu afdøde gamle perser blev ved med at rive tapet ned fra væggene, jeg ville ønske at jeg havde den nu, vi har nemlig købt et gammelt hus hvor der skal fjernes en hel masse tapet. Jeg har hørt at staniol skulle holde kattene væk men jeg ved ikke hvor fikst det er med staniol-beklædte sofaer ?

:)"skattekat"

Godkendelse af svar
Fra : zkb

Dato : 28-04-03 02:13

Tak for svaret grisling64.

Kommentar
Fra : grisling64

Dato : 29-04-03 11:54

Hej zkb.
Jeg håber at svaret vil hjælpe dig, du kan evt. også have en vandpistol ved hånden, men kommer an på om dine møbler kan tåle vand, så kan du give katten et strint med den når den gør noget den ikke må, den må bare ikke se det er dig, da den jo ikke skal blive utryg ved sin mor eller far vel.....