/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Solcelle anlæg til sommerhus
Fra : mikkel75
Vist : 2364 gange
120 point
Dato : 10-12-09 21:04

Hej

Jeg er i den lykkelige situation at jeg har et sommerhus med en ca 18 m2 sydvendt tagflade (med tagpap). Der er hældning på taget - ca 20 grader.
Desuden har jeg luft i økonomien til at investere i et solcelle anlæg. Og jeg har lyst til det (ikke uvæsentligt når tilbagebetalingstiden er temmelig lang).

Så vidt jeg kan læse mig til findes der net-tilsluttede solcelle anlæg. Det er sådan et jeg gerne vil investere i. Og så er jeg lidt af en gør-det-selv - så selvom jeg ved godt at jeg ikke må tilslutte anlægget selv, må jeg vel gerne købe det på nettet og montere det på taget og hjælpe min el-mand med at trække ledninger.

Spørgsmålene: Hvad skal jeg investere i, hvad skal jeg være opmærksom på og hvor kan jeg hente mere inspiration?

Og er der nogen der har erfaring med import fra Tyskland hvor priserne skulle være lavere?

På forhånd tak

<M

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-09 22:17

Problemet med solceller er først og fremmest at de er meget dyre i forhold til hvad de yder.

Men du har åbenbart penge at brænde af på sagen.
Det er ligesom sportsvogne og krævende kvinder en absolut underskudsforretning, som man kan gøre for at tilfredsstille bizarre lyster.

Men når man nu gør det, skal det gøres rigtigt. Dertil kræves den rigtige hældning så panelerne bliver vinkelret på solstrålerne. Sæt dem derfor på et stativ på jorden og ikke på et 20° tag.

På jorden vil du også bedre kunne nyde synet.

Accepteret svar
Fra : Jan4100

Modtaget 120 point
Dato : 10-12-09 23:37

Jeg har købt af http://www.stratosol.dk/
til mit kolonihavehus og det hele samlede jeg selv ( det må du godt ) fordi det er lavstrømanlæg
jeg bruger det til fjernsyn samt lys i hytten og er adeles tilfreds , de sidder på taget og der følger beslag med så den rigtige hældening /grader mod syd bliver optimal

Godkendelse af svar
Fra : mikkel75

Dato : 12-12-09 14:28

Tak for svaret Jan4100.