/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tikkelyde fra motoren
Fra : MikaelKN
Vist : 620 gange
20 point
Dato : 24-04-03 11:50

Jeg har en Mitsubishi Galant 2.0i GLSi fra 91 som har kørt ca. 200.000km. Og den tikker ca. halvdelen af gangene jeg skal ud og køre i den.
En kammerat har sagt at det er fordi ventilerne er gamle og slidte, og at man kan afhjælpe det ved at skifte til en tyndere olie. Kan det virkeligt være det ?? Er det nok eller skal ventilerne samtidig også indstilles ?
Jeg har ikke haft bilen særligt længe så jeg ved faktisk ikke hvornår der sidst er skiftet olie på den.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 24-04-03 11:56

din kammerat har ret men jeg ville få de ventiller stillet hvis det var min bil
og få også olien og oliefilter skiftet
ja det er skam dyrt at have bil i lille danmark

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-04-03 11:56

Yes, få lige mekanikeren til at stille ventiler - det er altid godt. Men det er muligt at den stadig tikker lidt, antagelig fra indsprøjtningsdyserne.

Den med olien glemmer du. Brug den olie mitsubishi anbefaler.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 24-04-03 13:03

det kan også være for lavt olietryk...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-03 17:32

Det kan også være for mager benzinblanding/for lavt oktantal hvis det er under acelleration (sejtræk). Mitsubishi ved nok mest om olie til deres motor.
Emesen.

Kommentar
Fra : TV

Dato : 24-04-03 20:03

Det kunne jo også være slidte ventilløftere??
TV

Kommentar
Fra : jps6

Dato : 28-04-03 17:02

Jeg kender ikke lige motoren men på mange moderne biler sidder der en kontra ventil på den konsol hvorpå man monterer oliefilteret ( en kugle og en fjeder ) pil det ud og rens det . hvis den kun har klikkelyde efter ca. 12 timers stilstand men ikke har efter feks. 6-8 timer,er det meget sandsynligt

Kommentar
Fra : tas10

Dato : 29-04-03 11:25

Den motor du snakker om, er ikke med hydraliske ventilløfter, derfor har olien ikke den helt store betydning.

Og hvis den ikke har kørt mere end 200000km er dine ventilløfterer højt sandsynligt heller ikke slidt.
Jeg har indstillet ventiler på mange af de mitsuer, det er det eneste du skal gøre, så er lyden væk.

Hvis du ikke ved hvornår olien sidst er skiftet, så skift det ud. Det betyder meget for motoren og dens levetid. Bare køb noget 10W40 kvalitets olie. Det er ikke godt at fylde de helt dyre og tynde olie i da motoren har kørt så langt.

Kommentar
Fra : MikaelKN

Dato : 08-05-03 12:51

Jeg har nu fået skiftet olie til en 5W40. Og tikkelyden er ikke forsvundet.
Motoren ER med hydruliske ventilløftere og mekanikeren foreslog mig at jeg skulle vælge en endnu finere olie (specielt designet til motorer med hydruliske ventilløftere) hvis ikke 5W40 olien fjernede mislydene. Jeg kan desværre bare ikke huske hvad den olie hed.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 20-05-03 23:14

Jeg ville nok prøve med en tykkere olie som kan kompensere for eventuelt slid. Jeg tror din mekaniker bare prøver at sælge dig noget dyr olie.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 12:52

Nu har dette spørgsmål stået åbent i over et halvt år. Dette finder jeg ikke rimeligt og fjerner hermed abonneringen på det.

Spørgsmålet burde for længst være blevet lukket med et tryk på ”accepter kommentar som svar”.

Points’ene er brugt i det sekund man spørger, så der er ingen grund til ikke at acceptere en af kommentarerne.

Kommentar
Fra : odenseliKADIR

Dato : 21-12-03 01:31

Det er dine ventilløftere der er slidte. Jeg har samme problem. Olie hjalp ikke. Lær at leve med den lyd fra ventilerne eller skift ventilløfterne. Det er dyrt i lille DK(desværre) eller find en motor der har kørt max 150000km.