/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Oksemørbrad
Fra : creamygirl
Vist : 6736 gange
100 point
Dato : 10-12-09 11:53

Jeg har sådan en fætter liggende i fryseren, og skal have gæster på lørdag.

Hjælp mig lige med en skræddersyet menú kære kanduer. Jeg ved at I kan

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 10-12-09 12:56

Hej Creamy.

Det stykke kød du har liggende i fryseren, er det fineste på oksen!

Først skal den tøes op, du tager den ud dagen før og lægger den i køleskabet, på selve dagen starter du lige med at tjekke om den nu osse er tøet op, hvis den mangler lidt, så tag den bare ud og læg den på en bakke el.l. på køkkenbordet.

Jeg ved ikke hvad du efterlyser - helstegt oksemørbrad eller bøffer MEN - på min planet er det en dødssynd at stege sådan et stykke kød helt, jeg foretrækker de sindssygt lækre bøffer med al deres skønne tilbehør....altså - vi laver bøffer...Tournedos, som de hedder de hos slagteren...

Nu er mørbraden tøet op og ligger på dit skærebræt og nu skal du behandle den nøjagtigt som du ville behandler en alm. svinemørbrad! Dette vil sige at du skal 'pudse' kødet = fjerne den lange tykke sene og hvis der ellers er noget at fjerne. På siden af kødet sidder/vedhænger en lang 'ekstra' mørbrad, den skærer du fra men smid den endelig ikke væk, den kan både skæres ud til bøffer og skæres ud til den lækreste frådse-gryde-ret....Når du har skåret den fra, har du et aflangt, tilspidset stykke kød foran dig og nu skal du skære det ud til bøffer. Hvis du prøver at tænke på de Tournedos som du har set i frysemontren i supermarkedet, så er det nogle ret tykke bøffer du skal skære ud - eller sguda ikke SKAL, for du bestemmer det hele selv . JEG skærer ret tykke bøffer ud, former dem så godt jeg kan, så de bliver nogenlunde runde, lægger dem på et andet skærebræt med snitsiden opad/nedad, så de bliver høje. Mens du skærer i kødet, skal du huske på at evt. 'savsmuld' er dyrt, så pas på at skære med en god skarp kniv.

Nu er det så at de fleste synes at man skal lægge en skive bacon rundt om hver enkelt bøf - fordi MAN synes at kødet kan være tørt, dette kan du osse gøre - altså en skive bacon lægges rundt om hver bøf, kan evt. sættes fast med en tandstik (uden pebermyntesmag ). Jeg bruger aldrig bacon, jeg synes bøfferne er bedst uden men smag og behag er forskellig, heldigvis
Du kigger den der 'ekstra' mørbrad som du skar fra, efter - det er ikke umuligt at du, af dette stykke kød, kan fremtrylle et par gode bøffer - muligvis ikke så store som de andre men dog lækre bøffer
Hvis du ellers har noget 'fraskær' så kan du nu skære det i mindre stykker og lave en luxusgryderet af det, evt. med noget løg og champignong og hvad I ellers kan lide - denne gryderet kan du, når den ER tilberedt, sagtens putte i fryseren og bruge en anden god gang - den holder sig længe på frost fordi det er magert kød.

Nu har du et skærebræt fyldt med fine lækre oksemørbradbøffer og nu er der blot tilbage at få dem stegt og hér kan jeg med det samme sige - ROLIG NU - du kan IKKE ødelægge dette stykke kød! Det vil jeg i hvert fald påstå! Bøfferne skal stege en del længere end alm. engelsk bøf, de er jo tykke, faktisk kan jeg ikke give dig antal minutter, for jeg steger dem altid når jeg synes at nu er det tid - men hvis du regner med at de skal stege mindst dobbelt så lang tid som eng. bøf (af f.eks. filet (=entrecote)), så er du ikke helt gal på den. Med disse bøffer gælder det samme som med andre bøffer af okse - de skal hvile lidt før de serveres...de kan tages fra panden og lægges på et skærebræt, ovenpå et stk. køkkenrulle - når den saft som løber fra bøfferne, IKKE er rødt, så er kødet gennemstegt, hvis saften er rød, er de ikke gennemstegte. Et fif fra mig til dig - tag en skarp lille kniv og prøv at skære en af bøfferne 3/4 igennem - så ser du hvordan kødet er og, at skære i kødet, er noget jeg har brugt i mange mange år og det er ikke noget som gæsterne behøver at se/opdage, du vender det bare nedad på fadet (er det en culotte du har skåret i, ja så skærer du bare skiverne ud fra dit eget 'før-snit' ).

Jeg steger bøfferne således: Jeg varmer en (faktisk TO!) stegepander op og når de er rigtig godt varme, lægger jeg bøfferne på, efter et par minutter, eller når jeg kan se/lugte at den første side er brun, så vender jeg dem og giver den anden side et par minutter hvorefter jeg skruer lidt ned for varmen, putter hvidløgssmør på panden og krydrer bøfferne med peber og måske hvidløg - ikke salt før de er færdige (salt nu, vil trække væde ud af kødet, således at kødet vil begynde at 'koge' i stedet for at stege). Fra nu, rører jeg ikke meget ved kødet, jeg vender dem muligvis en enkelt gang men ellers sørger jeg for at få tilbehøret klart.

M.h.t. stegte løg til disse bøffer? Igen - smag og behag, nogle synes der hører løg til alle slags bøffer, andre synes at lige præcis dette stykke kød skal nydes uden løg - jeg selv skifter lidt imellem det, nogle gange med løg andre gange uden løg

HUSK at drysse salt over bøfferne, når du tager dem af panden.

Sovs? Tjae...du kan gøre som du lyster, evt. kan du servere bearnaisesovs til eller du kan 'snyde' og købe en lille karton færdig rødvinssovs men gør du dette, så skal du huske at 'kæle' lidt for sovsen før du serverer den - put lidt ekstra rødvin i (men smag endelig på den først!! - måske synes du der er rigeligt med vin i) - og du kan være lidt usund og hælde en smule af stegefedtet ned til sovsen (kun en smule, ellers bliver det underligt), du kan osse bruge lidt piskefløde eller andet - kæl for den færdige sovs, den kan blive rigtig god! Jeg selv køber nogle gange sådan en færdigsovs eller jeg serverer slet ikke sovs men kun en cremefraiche-dressing (evt. lavet af det dippulver fra 'Kim's' som hedder Holiday - et bæger 18% cremefraiche og to breve 'Holiday' røres rigtig godt sammen, hvis det er for tykt, fortynder du det med lidt fløde eller mælk)
Igen lidt snyd, ja jeg ved det - men jeg har selv, med årene, indset at man lige så godt kan snyde hvor snydes kan, så længe det endelige resultat er godt. Jeg er en af dem som altid har lavet det hele fra bunden og HELT fra bunden, det tager en gevaldig tid og mange gange kan det købes 'snydefærdigt' lige så godt - når bare man husker at 'kæle' lidt for det Man sparer en masse kostbar tid og den kan man så bruge på at have en god aften ved at være mere udhvilet end hvis man, som jeg gjorde før i tiden, havde stået og snittet rødkål og kogt det osv osv....

Hold da helt op, det bliver godtnok en roman det her men det er osse en af mine favorit-retter, jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har tilberedt dette lækre kød

TILBEHØR? - Jatak Brug det som du selv kan lide! Man SKAL altså ikke absolut have salat til bøffer, det behøves ikke men mange foretrækker det og bliver dette dit valg, så husk at din CremeFraiche-dressing/sauce også er salatdressing! Jeg har endnu ikke mødt en eneste som ikke syntes det var godt - denne dressing har endda fået min 'grønt-hadende' svigerdreng til at spise salat - KUN på grund af dressingen - mærkelig fyr men sådan er det
- men altså - en god salat (husk at skære lidt mellemlagret danbo-ost i små tern til salaten, del ingredienserne til salaten op i et par skåle, så folk selv kan vælge hvad de ønsker i og husk at det lækreste er 'lidt men godt' og ikke bare 200 forskellige slags .
Serverer du ikke salat/flutes, så er en bagekartoffel et lækkert valg og hér synes JEG at hjemmerørt hvidløgssmør hører til men igen...smag og behag. I øvrigt er kartofler i alle afskygninger gode til retten. De fine (ikke mellemfinde) grønne ærter er gode til bøfferne (et must når min datter er her) put de frosne ærter i en skål, kog vand på din kogekande og hæld det kogende vand over ærterne, put en teske salt ned til det og læg en tallerken over, på denne måde vil ærterne smage som friske nyplukkede . Jeg serverer for det meste ærter som slet ikke er varmet men kun er optøede og kolde med salt på, det er et hit her.
I det hele taget, så synes jeg at de grønne grønsager, alle passer til Tournedos, altså ærter, bønner og broccoli - m.h.t. bønnerne, så kan du ikke gøre som med ærterne, bønnerne skal lige præcis have et opkog i letsaltet vand men heller ikke mere - kog op og hæld vand fra, færdig. Broccolien kan du behandle som ærterne

Smag og behag Creamy - sådan er det jo altid men du har i hvert fald alle tiders udgangspunkt med dette stykke kød - det fåes IKKE bedre (altså efter MIN smag ).

Jeg ved ikke om jeg har glemt noget men tror det ikke, du skal ikke lave en hulens masse tilbehør til sådanne bøffer, de står FINT alene og jeg synes det er synd at 'gemme' dem væk i alt muligt snask

Husk at - dette kød er 'skært' hvilket vil sige at det er ben og -fedtfrit, hvilket igen betyder at det mætter enormt og derfor er meget drøjt, det 'normale' (- har vide rammer, men....) er at folk spiser een bøf hver og nicht weiter meeeeeeeen.....nogle kan godt finde på at nappe en mere HVIS der er rigeligt af det, der er bare ikke mange som KAN spise mere end een og det er egentlig osse lidt dårlig opdragelse hvis man gør det, alle ved at dette kød er møghamrende dyrt.
Når jeg selv har tilberedt så meget af det, så er det fordi jeg altid har haft lidt nemt ved at få det til en rimelig pris og NEJ - det er altså bestemt ikke noget ulovligt overhovedet! Selvom jeg bruger dette kød jævnligt, er det aldrig som helstegt, jeg synes det er synd men det er selvfølgelig lækkert, det kan ikke være andet - jeg synes blot (som mange andre) at bøfferne er at foretrække

Dessert? Hmm...hvis man overhovedet kan spise mere, så køb en islagkage, den kan du lade blive liggende i fryseren hvis folk ikke kan mere Hvis du ER indstillet på dessert, så har jeg erfaring for at en god gammeldags isdessert er noget som alle kan lide - jeg køber alm. god vanilleis (Aldis er rigtig god og osse billig) skærer den i skiver og lægger den på et fad, dertil en skål med syltede pærer og an anden med enten ferskner eller ananas og så en bøtte flødeskum - UHHM...men altså...mindre kan gøre det og mange vil slet ikke kunne spise mere, måske en kop kaffe med et enkelt stykke chokolade er at foretrække.

Uhh...hold da helt fest en roman, gad vide om du/nogen overhovedet gider læse det. Jeg læser det ikke igennem for 'tyrkfejl', er nødt til at køre nu - så derfor...undskyld for evt. tyrkfejl og lignende og til sidst til dig Creamy...

God fornøjelse og BON APPETIT!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-12-09 12:57

Hooold da kæft - UNDSKYLD!! Det var altså FOR meget!!

*FLOV-SMILEY*...

- jeg skynder mig væk - ER kørt, den vej --------------------->

/Dorthe

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-12-09 13:21

Hej med dig.

Jeg ahr adskellige gange lavet det som indbagt oksemørbrad.

Nemt og lækkert.

Til ca. 2½ kg mørbrad skal du bare bruge ½ kg. butterdej 1 æg salt og peber.
Du gnider mørbraden med salt og peber.
Bruner den godt af på en pande ved GOD varme.
Køl den af.Rul butterdejen ud i ca ½ cm. tykkelse og pak mørbraden godt ind så der er lukket overalt. Læg den i en bradepande så samlingerne er nederst.
Smør den underste dejside med sammenpisket æg og pynt med resten af dejen ovenpå hvis der er noget tilbage.
Snør resten af ægget på.
Alt dette kan du lave om formiddagen hvis du sætter den i køleskabet.
ca. 1 time før du skal bruge den sætter du den i ovnen på 225 grader.
Du skal regne med at den skal stege ca 40 min. alt efter hvor stor den er.
Bagte kartofler med fyld er godt til.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-12-09 13:56

Enig med piaskov, bøffer får man tit, men en helstegt oksemørbrad er nok så festlig + at mor/far ikke skal stå i køkkenet i sidste øjeblik for at stege bøffer.

Men det sikreste er nu at bruge et stegetermometer og ikke gå efter tid, 60 grader for rød, 62 rosa, ikke højere end det, medmindre det er mormor-mad

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-12-09 14:57

Citat
Men det sikreste er nu at bruge et stegetermometer og ikke gå efter tid,

Nemlig...det var også derfor jeg skrev ca. tid.
Det kommer også an på størrelsen/tykkelsen.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 10-12-09 15:17

helt enig med piaskov , indbagt mørbrad er bare SÅ lækkert . med nogle små pande stegte krydder kartofler til og en eller 2 gode sovse til . der er jo altid nogen der helt vil ha bearnaise til , jeg foretrækker en god skysovs , på denne årstid smager bagte rodfrugter også dejligt til . feks. rødbeder, løg, pastinak, persillerod , gulerødder m.m skær dem i grove skiver og kom dem i en smurt fad og drys med salt og ind i ovnen til de er møre

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : pbs1

Dato : 10-12-09 17:32

Hej i rummet.
Hvis jeg må gi' mit besyv med er jeg også enig i at en indebagt oksemørbrad er super lækker.
Fordelen ved den måde piaskov anbefaler er også at det netop kan laves om formiddagen.
+ du slipper for at stå i stegeos lige inden gæsterne kommer.
Stegte rodfrugter er lækkert men ovnen er optaget så steg dem på en pande eller to event. lidt i forvejen så de kun skal ha' "skorpe" og opvarmes.
Event. råstegte små kartofler ristet på panden med krydderurter.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-09 22:25

Oksemørbrad skal ikke indbaget men skæres op og fyldes med nykogt hummerkød. Steges derefter hel, men endelig ikke for meget.

Det er en fantastisk ret, som de færreste har smagt.

Det er også godt til beuf Stroganof lavet efter den oprindelige ægte opskrift. Kødet ristes let og må ikke koge. Hele retten laves på 4 minutter.

Godkendelse af svar
Fra : creamygirl

Dato : 11-12-09 22:46

Et så langt svar forjener at blive belønnet.

Jeg efterspurgte en skræddersyet menú, og det må jeg konstatere at jeg fik

Tak for svaret vil.du - og god weekend.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-12-09 14:50

Selv tak, hold da helt k... der MÅ altså findes et kursus i 'lær-at-formulere-dig-kort-og-præcist...for fanden da'.

Til da - bon appetit og mere go' weekend

Venlig hilsen Dorthe