Hej sochr -
Jeg er enig med severino.
Det er ret tydeligt på din beskrivelse, at du ikke har erfaring med dette arbejde, og så går det desværre ofte galt.
Ruden skal limes på efter omhyggelig afrensning/afslibning af kanter for gammel hærdet lim, for at den ikke skal ligge for højt over karossen.
Dernæst skal ruden - i aller første forsøg - lægges på helt korrekt, da limen binder så hårdt fra starten af, at det faktisk er umuligt at korrigere på positionen.
Den afsluttende rudeliste skal dække den grimme kant med lim, og det kan godt blive nødvendigt først at skære overskydende lim rent rundt i kanten.
Rudelisten limer man normalt ikke på plads, da den er udformet til at gribe og trække sig selv ned i fordybningen rundt om ruden.
Hvis det er en ny rudeliste uden tydelig støbt facon i hjørnerne, skal den varmes op, så materialet lader sig forme under isætning og efterfølgende afkøling.
Rudelim hærder op til noget meget hårdt og sejt der skal skæres ud, og skal derfor kun bruges til selve ruden, ikke til listen, da det så bliver et rent helvede at rense op næste gang der skal skiftes rude - eller liste.
Du kan muligvis rette dine fejl, ved - forsigtigt - at varme på rudelisten hvor den bobler op, og så holde den i pres indtil den er afkølet.
Lykkes det ikke, må du bruge rudetætning - ikke lim - som man bruger til løse ruder i gummipakninger på ældre biler.
Du skal bare vide, at det kan få ruden til sprænge i glasset med punktvis opvarmning.
Jeg føler med dig.
Der er en første gang for os alle, og jeg har selv prøvet at stå bagefter og langsomt blevet klar over, at det vist ikke lige er så godt dette her.
I gamle dage sagde man at det gav hår på brystet, at lære af sine fejl.
Jeg tror egentlig stadig det gælder ...