/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
(Meget) Langhåret Græsplæne!
Fra : sks009
Vist : 1865 gange
100 point
Dato : 10-12-09 10:00

Kæresten og jeg har netop overtaget et hus i Odense N (Stige) hvor haven ikke har været holdt i knap 2 år - og derfor er græsset nu meget langt og ligger i dynger (det står ikke længere op da det er blevet så langt), og haven ligner nærmere en eng end en græsplæne.

Det er så langt at min græsslåmaskine bliver "kvalt" i det efter 3-4m, og arbejdet med et kratrydder er virkelig langsommeligt...

Grunden er 840 m2, men excl hus, indkørsel, carport m.v. snakker vi vel ca 600-650 m2 græsplæne.

Mit spørgsmål er - hvordan får man nemmest længden på dette græs ned? Jeg har ingen havetraktor eller lign. Skal man hyre et firma til det? Hvis det er det nemmeste, er der nogen der kan anbefale et firma eller en privat der kan klare opgaven til en rimelig pris?

Håber nogen kan give deres input.

PF mange tak.

Accepteret svar
Fra : mimimig

Modtaget 110 point
Dato : 10-12-09 10:26

Nej det kan plæneklipperen ikke klare.
Det letteste for en selv er da at leje et havefirma til at ordne det.
Men selvgjort er velgjort, så jeg ville nok leje en buskrydder/græstrimmer
(Silvan) og så bruge et par timer på at ryde hele haven.
Læg alt i en stor bunke vinteren over, så er der ikke så meget der skal fjernes
når det bliver forår igen.
God fornøjelse med den nye have og glædelig jul.

Kommentar
Fra : AsmussPro

Dato : 10-12-09 10:27

Jeg vil anbefale at du lejer en buskrydder med benzinmotor og metalklinge.Den kan tage det lange græs. Derefter skal alt rives sammen og fjernes og så skal plænen slåes jævnligt så snart det begynder at gro igen.
Det er et stort arbejde, men det er nok den billigste løsning.
Jeg har selv været ud for det samme for 3 år siden og jeg havde 2000 m2 at bakse rundt med. men i dag har jeg den fineste græsplæne.
God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 10-12-09 10:30

Du kan leje en havetraktor hos en maskinudlejnings forretning, prøv at ringe rundt og forklar dem hvad den evt. skal kunne klare.

ellers kontakt et havecenter som har folk ansat der normal anlægger haver, de ved som regel hvordan den skal klares

Har selv prøvet dog ikke hvor græsset var som du beskriver, jeg kørte 10 gange med start i øverste
indstilling, men jeg ved ikke om det er godt for græsplænen at den bliver slået på denne års tid, min erfaring er at græsset skal være tørt.

prosat

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-12-09 10:32

Du skal Justere den til til at at køre højt med kniven, så den ikke bliver kvalt.
Og rive det væk den klipper med mindre den selv kan smide det ud til siden. Problemet på denne årstid er også at det er vådt, så er det en dårlig idee at prøve at slå græsset i fuld brede. Nøjes med at tage smalle skiver og kør over plænen af flere gange.

Om til vinteren, må plænen gerne være lidt længre en så den har lidt at stå imod frosten med.

Du kan jo også vente til det bliver forår eller tørt vejr, sor så pakker det våde græs ikke under skærmen...

En anden mulighed er at få fat i en buskryder, da denne nærmest virker som en le.

Har du adgang til at låne en le er den fænomal til formålet.

vh ben

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 10-12-09 10:34

Jeg har prøvet det samme og jeg købte en buskrydder som asmusspia skriver.
Den kan klare alt også græs og ukrudt der er 1 meter højt.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Godkendelse af svar
Fra : sks009

Dato : 10-12-09 10:49

Tak for svaret mimimig og alle jer andre!

Kan desværre kun vælge én som besvarelse, og da de var mere eller mindre ens blev det altså først til mølle.

Mange tak til jer alle og glædelig jul til jer og jeres!