/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Membran til at ordne vandskade
Fra : bjarnefilm
Vist : 1144 gange
100 point
Dato : 09-12-09 18:07

Jeg er ved at orden et kælderrum, hvor der ca. en gang om året trænger vand, når det har regnet kraftigt. Rummet er firkantet. Så er planen at lægge en membran og føre den 40 cm op af væggen. Et sted er der en dør. Her kommer membranen kun 3 cm op af dørtrinnet, men jeg fuger med acrylfugemasse, så der bliver tæt. Rummet er 480 x 580 cm, så membranen skal være mindst 560 x 660 cm.

Hvad vil være et godt valg af membran?

Jeg har tænkt mig en almindelig pressening. Her er et link:
http://dancovershop.dk/group.asp?group=6

Problemet med en pressening, er at efter nogle år så rådner den. Det er lidt et godt spørgsmål, at når presseningen bliver våd en gang om året, hvor hurtigt rådner den så? Jeg har også overvejet den slags, der bruges til havebassiner. Her er der ti års garanti mod råd. Jeg har surfet på vandspærrende membraner på internettet, men har ikke kunnet finde nogle.

Det kunne være rart med et godt råd.

Venlig Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-09 18:19

Det lyder som et problem der skal løses udefra med dræn, så vandet ikke spærres inde i dit fundament.

Jeg kan ikke forestille mig en løsning som den du beskriver, kommer til at virke godt.
vh Ben

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 09-12-09 18:25

Det er rigtig nok, at dræn ville være en bedre løsning. Men det er der desværre ikke råd til.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-09 18:29

Citat
Men det er der desværre ikke råd til.

Så hellere lade soklen gå i opløsning

Vand/fugt skal holdes ude FRA DEN VÅDE SIDE

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-09 18:32

Hvis du absolut vil lave det på den omvendte måde, så findes der membraner som smøres på.
Det bruges i badeværelser. (Til at holde fugt/vand inde)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-12-09 18:50

I mit barndomshjem havde vi en brønd (vel 30X30 cm) i kælderen med en grundvandspumpe, der startede ved hjælp af en flyder, når det blev højvande, og pumpede vandet i kloakken.

Var det ikke en bedre og ikke så dyr mulighed?

Det kunne jo være man kunne lave en brønd udenfor i stedet for at hakke hul i kældergulvet

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 09-12-09 19:04

Jeg har boet i huset siden 1981 og der har været vandskade i 2007 og 2009. Som jeg ser det, vil det være for meget at lægge dræn nu. Nu prøver jeg med en membran indvendig. Hvis det ikke afjælper problemet, så må jeg til at overveje dræn. Men det vil være et kæmpe arbejde, med finasiering og tilbud og valg af håndværker. Jeg vil hellere prøve med en membran, og hvis det går godt, så er problemet løst. Jeg ser det ikke som et problem, at muren bliver våd en gang hver andet år.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-09 19:08

En af mine naboer havde også noget indtrængen af fugt/vand i kælder.
Han opdagede dog at det var tagnedløbet som ikke kunne tage vandet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-12-09 19:15

Citat
Jeg ser det ikke som et problem, at muren bliver våd en gang hver andet år

Hvis klima-vismændene får ret bliver problemet ikke mindre, vi får mere våde vintre.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 09-12-09 19:16

Da vi kiggede hus i 2007 fandt vi et, der havde en flot tilstandsrapport, tør kælder, men der lugtede af mug. Nå, vi snakkede med nabokonen, hun havde boet der over 30 år, men havde netop i 2007 oplevet den første vandskade, ligesom du har.

Alt tyder på, uanset hvad de finder ud af på COP15, at problemet vil vokse, grundvandsstanden stige osv.

Vi valgte at købe hus uden kælder!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-12-09 19:47

Hvis økonomien er god nok til en omprioritering kunne Du bruge de frigivne penge til udbedring.

De næste år vil man jo nok tage skridt til ligefrem at forbyde nybyggeri på lavtliggende områder, medmindre at grundområderne bliver forberedt med ordentlig dræning, grundvandspumper m.m.
Disse tiltag har man gjort i Ørestad før der overhovedet blev bygget, vel nok også fordi at stedet indeholdt vådområder fra gammel tid.

Forsikringsselskaberne vil nok også i løbet af kort tid "få øje" på lavtliggende bebyggelse og forhøje præmierne, de skal sgu nok sørge for at holde sig på det tørre

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 09-12-09 21:08

Slag på tasken, så skal der lægges 20 meter dræn i 2 meters dybde. Der er en tagrendebrønd, hvor det kan sluttes til. Det skal udføres af et professionelt firma. Hvor meget kommer det til at koste? Jeg kan lige så godt spørge, synes jeg, når alle snakker om dræn.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 10-12-09 21:56

Tak til alle, der har brugt tid på mit spørgsmål. Desværre kan jeg ikke dele pointene.

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 10-12-09 21:57

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-12-09 05:42

Selv tak, bjarnefilm