/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Renovation - hvor ofte?
Fra : Oldboston
Vist : 1027 gange
200 point
Dato : 09-12-09 17:32

Jeg håber, nogle af brugerne vil hjælpe mig med at fortælle, hvor tit jeres kommune henter renovationen?

Jeg boede i mange år på Frederiksberg i en etageejendom, hvor vi havde renovation 3 gange om ugen. Desuden storskrald en gang om måneden. Nu bor jeg i Samsø kommune, her henter man affaldssækkene hver 14. dag om vinteren og en gang om ugen om sommeren. Man har dog et system med kommunale ekstrasække, der kan købes i Brugsen til 35 kr. stykket, dem kan man så sætte ved siden af affaldsstativet. I min husstand sætter vi - så længe der kun er 14.dags tømning - næsten altid en eller to ekstrasække ud ved siden af den faste. Så det er også lidt af en udgift, de faste ca. 2000 kr. i renovation + måske 30 ekstrasække om året = ca. 1000 kr ekstra.

Jeg har en ven i Greve kommune, der er der tømning en gang om ugen hele året + storskrald en gang om måneden.

Jeg mener (men det er selvfølgelig kun min personlige opfattelse og jeg har ikke nogen eksperter at støtte mig til), at tømning hver 14. dag må være noget nær bundrekord i Danmark og heller ikke i overensstemmelse med tidens krav til hygiejne. Men jeg vil gerne sammen med andre i min kommune prøve at argumentere civiliseret over for vores ny kommunalbestyrelse, og for at have lidt mere styr på argumenterne, håber jeg, nogle af jer brugere vil give mig disse tre oplysninger:

1. hvilken kommune i bor i?
2. hvor tit affaldssækkene bliver hentet?
3. Kan man sætte ekstrasække ud - med eller uden betaling - hvis man har mere affald end en sæk?

Hvis I kender til nogen steder, hvor de kun tømmer hver 14. dag eller sjældnere, vil jeg også gerne høre om det.

Det er ikke meningen at hænge nogen ud, kun at finde argumenter, der kan bruges her lokalt, så jeg håber på nogle informative svar. Sammen med et par naboer håber jeg at kunne få overbevist kommunen om, at det er noget griseri kun at tømme hver 14. dag og at de er bagud i forhold til de fleste andre kommuner.

Da man ikke kan sige, at et svar er bedre end et andet (jeg søger jo kun de faktuelle oplysninger), vil jeg trække lod om, hvem der får de 200 points. Jeg vil dog trække spørgsmålet tilbage, hvis der er mindre end 5-6 svar, for det skulle helst være et lidt repræsentativt materiale.

På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen

Oldboston

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-09 17:39

Citat
1. hvilken kommune i bor i?

Der er stor forskel - selv indenfor den samme kommune - så det kan ikke bruges
Citat
2. hvor tit affaldssækkene bliver hentet?

ALLE er spande (de grønne plast)
På EEN af ejendommene - hver 14-dag
På en anden - hver uge
Og endelig har vi en lejlighed hvor der tømmes hver 3 uge
Citat
3. Kan man sætte ekstrasække ud - med eller uden betaling - hvis man har mere affald end en sæk?

NEJ - ikke uden betaling og aftale (større spand og dermed højere betaling)

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 210 point
Dato : 09-12-09 17:46

Citat
1. hvilken kommune i bor i?

Lejre

Citat
2. hvor tit affaldssækkene bliver hentet?

Ikke sække, de er blevet afskaffef for flere år siden.
Vi har 2 grønne beholdere:
En til papir affald, og den tømmes hver 4 uge
En til øvrigt affald, og den tømmes hevr 2 uge (om sommeren hver uge).

Citat
3. Kan man sætte ekstrasække ud - med eller uden betaling - hvis man har mere affald end en sæk?

Der er storskralds ordning, eller også kan vi selv køre på genbrug.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-09 18:00

Nordsjælland

Vi har to plastick containere, en grøn/køkkenaffald og en rød/til alt det andet

Vi får tømt den grønne i ulige uger, og den røde i lige uger.... ergo er det så også hver 14 dag, spanden står...også om sommeren

Vi har ikke storskraldsordning, det må vi selv betale..... det er også meningen at vi skal have indført betaling for at komme vores affald på genbrugsstationen

Vi kan ikke få ekstra poser... eller ikke mod betaling

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-09 18:02

Citat
I min husstand sætter vi - så længe der kun er 14.dags tømning - næsten altid en eller to ekstrasække ud ved siden af den faste

Så vil jeg mene, at jeres affaldsmængde er ekstremt meget større end gennemsnittet.

I min kommune tømmes hver 14. dag. Her koster ekstrasække 25 kr. (har dog aldrig haft behov at købe en sådan

Standard Affaldsbeholderne er på 90 liter og i min husstand eks. er vi 4 voksne og beholderen er ofte ikke helt fyldt op, og der er ikke tale om sortering, alt kommer i samme beholder, da håndtering af det sorterede var for dyrt for kommunen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-12-09 18:06

velkommen til den virkelige verden ude på landet. det er vist kun i køvenhavnstrup at man er så forkælet at få tømt skraldespand 3 gange om ugen. jeg bor i et yderområde i aalborg kommune, og har en container. den tømmes hver anden uge hel året rundt. og så lærer man at smide lidt mindre ud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-09 18:16

Jeg ville syntes det var ulækkert at have sække stående i to uger

Vores plasticcontainere, lugter ikke fælt, dvs. en varm sommerdag, er de ikke så hyggelige at have stående

Vi vasker dem jævntlig af med klorin, det hjælper på det, men det kan ikke undgået, at der er lidt genrer om sommeren

Så som minimum, ville jeg da "indgå forlig" og få plastbeholdere fremfor papirsække

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-12-09 18:21

Tømning hver 14. dag

hver uge i sommerperioden

Storskrald hver 2. måned

Før kommunesammelægningen - storskrald hver måned.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-09 18:37

Bor i Albertslund med streng affaldsordning.

Alm skrald bliver tømt en gang om ugen.

Glas og papir bliver tømt hver 14. dag

Begge dele året rundt.

Al anden affald skal afleveres i vores lokale materialegård hvor der er containers til det. Stort og tungt affald kan vi få en gårdmand til at køre ned for os. Kemikalieaffald kan også afleveres her.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-12-09 18:41

I Hvidovre hver uge, plastsække (eller for storforbrugerne store plastbeholdere) storskrald og haveaffald med mellemrum.

I Frederikssund, hvor vi har sommerhus, er der flere forskellige ordninger afhængig af hvor man bor, i vores område er der stor plastcontainer og 14 dages tømning, sidste år var det valgfrit (mod merbetaling) ugentlig eller 14-dages, nu er der kun 14 dages, og det er ikke blevet billigere af den grund.

Mit gæt er, at flere og flere kommuner vil gå til 14-dages tømning, alle skal jo spare, og helst et sted hvor det er andre der bliver generet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-09 19:21

Egedal komm.

Tømning hver uge..........................med tilvalg hver 14 dg. = mindre betaling. (hos os)

Til ormeføde har vi fået en kompostbeholder m/orme.
Indenfor 5 min. gang er der beholdere til glas/flasker og papir
Storskrald en gang i mellen (husker ikke hvor tit)

Afbrænding af bildæk ol. må kun foregå om søndagen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-12-09 19:38

Mariagerfjord: (landkommune)
Skraldeposeordning (sorte plastposer ) hver uge, dertil udleveret en kompostbeholder, og orm kan afhentes ved losse/sorterepladsen, - Flasker og blade/aviser kører vi selv til losse/sorterepladsen, dog bliver aviserne også afhentet af spejderne ca. hvert kvartal, hvis det er dette vi ønsker, - ligeledes storskrald hver kvartal, men skal selv ringe/maile om vi har noget til afhentning. Kemisk og problemaffald har vi røde affaldsbeholdere som vi kan sætte ved siden af skraldeposen, og den bliver udskiftet med en anden i rengjort stand.
Det fungerer faktisk udmærket, men kan måske godt se lidt uoverskueligt ud, for udenforstående, - men vi jyder har jo så også krog på bilen, - så måske derfor.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 09-12-09 19:42

Bor Mariagerfjord kommune, på landet. Har container som tømmes hver 14. dag. En standardcontainer, som sjældent er fyldt helt op. Men dem der har meget affald kan få en størrer - mod betaling selvfølgelig. Aviser, blade reklamer m.m. kommer ikke i skraldespand, men samles til spejderne, som har avisindsamling nogle gange om årer. Til grønt affald har vi en kompostbeholder. Haveaffald må vi heller ikke komme i containeren - vi genbruger det, men hvis vi ikke gjorde, skulle vi selv kører det på genbrugspladsen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-12-09 19:57

Hej oldboston.

Vi bor i Guldborgsund kommune.
Vi får afhentet dagrenovation hver tirsdag.
Papir containeren bliver tømt hver 4. uge.
Ekstra poser får vi leveret til jul og det koster ikke noget at vi sætter dem ud .
De bliver så hentet sammen med dagrenovationen.
2 stk. får vi og de har en anden farve end de sædvanlige.
Sætter vi derudover noget koster det kassen

Vi har så en kæmpe genbrugsstation i byen og der er det ganske gratis at læsse af.
Der har de også indrettet en genbrugs container hvor vi kan sætte ind hvis der er noget der ikke er udtjent og man mener at andre kan ha' glæde af det.
Mange unge der flytter hjemmefra henter stole , borde , reoler osv.osv.
En rigtig god løsning når de skal flytte på kollegie.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-09 20:36

Vi har ligesom Pia Skov skrev genbrugsgårde flere steder i kommunen og vi har en stor kommunal affaldsgård hvor det er gratis at aflevere diverse affald. Adgang hertil foregår via sygesikrings kortet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-09 21:26

Citat
næsten altid en eller to ekstrasække ud ved siden af den faste.

Giver det ikke rotter, når de står ved siden af stativet??

Vores genbrugsafdeling på genbrugsstationen er lukket, der var desværre altid så meget ballade med klunserne, at personalet ikke kunne styre det

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 10-12-09 14:17

Mange tak for de mange interessante svar.

Jeg kan se, at det nok er generelt, at man i landkommunerne tømmer sjældnere end i de store byer. Det ses også, at man rigtig mange steder er gået væk fra sække og over til de mere tætsluttende grønne affaldsbeholdere. I skal have tak for jeres svar, jeg blev da en del klogere af at læse dem.

Nu har jeg skrevet alle afsenderne af svar op på hver sin lap papir. Om lidt trækker jeg en af pairlapperne frem af bunken og den, hvis navn står på papiret, får tildelt pointene som tak for svaret. Men alle I andre skal også have tak.

Venlig hilsen
Oldboston

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 10-12-09 14:22

Tak for svaret IBM760. Du vandt lodtrækningen om svarpointene, så her har du de 200 points.
Tak for hjælpen til dig og til de andre, der svarede.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-12-09 14:26

Selv tak!