/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Jpeg skal fulde mindre end 500
Fra : jeb3
Vist : 694 gange
200 point
Dato : 07-12-09 22:58

Hejsa.
Jeg har nogle fotos - jpeg.
De flyder mellem 1500 og 2200 mb.
De skal ned og fylde max 500...
Hvordan gør man det?
Evt som andet filformat.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-12-09 23:07

Sæt dem ned i størrelse eller kvalitet.

Du kan f.eks. benytte det gratis program IrfanView http://www.irfanview.net/
Hvis det drejer sig om mange billeder kan du bruge Batch-funktionen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-09 23:34

Normalproceduren er, at billedet først skal "resizes", altså gøres mindre i bredde x højde.

Ellers bliver billedkvaliteten for dårlig såfremt du f.eks. ændrer en fil der måler 3000 x 1000 pixel til kun 500 kb.

Så du skal ind i et fotobehandlingsprogram og vælge "resize"funktionen og reducere "imagesize" til ca 1000 pixel i bredden.

Når det er gjort skal du gemme billedet med de nye mål , altså vælge "Save" og i den procedure vælger du hvilken størrelse ( i kb) at billedet skal gemmes som

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 07-12-09 23:51

Dova.. Hvordan resizer man, og hvad fotoprogram? Det lyder besværligt.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-12-09 00:05

jeb3 - har du allerede et foto-/billedbehandlingsprogram, og hvad hedder det?

Alternativt kan du installere det gratis IrfanView fotoprogram.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 08-12-09 00:07

Jeg har fotoshop??

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-12-09 00:17

Hvorfor ønsker du, at nedsætte størrelsen på billederne - skal de sendes som mail?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 08-12-09 01:31

Du kan sagtens gøre dine billeder mindre med de programmer som du allerede her, du kan også hente et gratis nemt program: PIXresizer så kan det vist ikke være nemmere, du kan næstens se på billedet af programmet hvordan du gør, der er 5 faste % størrelser og en brugerdefineret neden under hvor du selv skriver den ønskede størrelse, øv dig altid med en kopi af det originale billede:
http://bluefive.pair.com/pixresizer.htm

Kommentar
Fra : jjappa

Dato : 08-12-09 12:36

Hej

Bruger også PicSizer - mere enkelt kan det næppe gøres og så er det gratis - et alternativt link http://picsizer.uptodown.com/en/

M.vh. Jappa

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 13-01-10 09:01

Tak for svaret o.v.n..

Kanon.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-10 17:27

Selv tak - godt du fik løst problemet