/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
DOVA
Fra : Dahab
Vist : 666 gange
200 point
Dato : 07-12-09 00:14

Du var så flink at hjælpe mig i dette spørgsmål http://www.kandu.dk/spg142593.aspx
om køb af enten et canon eller olympus.

Jeg har fundet et Olympus E520, til samme pris som Canon 1000d, i Olympusen er der billedestabilisator.

Er Canon stadig at foretrække, og hvorfor ?

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 07-12-09 00:23

Og til Olympus E 420 får man 2 objektiver med, 14-42 mm + 40-150 til samme pris som canon. Men det er stadig ikke bedre end Canon ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-12-09 00:46

Jeg syntes at de kit objektiver der følger med Olympus tegner bedre end Canons kit objektiver.

Jeg har både Olympus, samt en Canon Eos 30D og inden det havde jeg 20D

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-12-09 00:54

Mit foretrukne nu er et Canon G9 jeg blev sgu træt af at slæbe rundt på taske med en masse fotoudstyr. Håber ikke det gør noget med et par kommentarer i Dova's spørgsmål.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-09 15:37

Nøj manner - G9 mit ønske camera (som ikke kan købes mere) er det så godt som jeg læst mig til.

Dahab - jeg skal nok hoppe ud igen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-12-09 15:46

Citat
Nøj manner - G9 mit ønske camera (som ikke kan købes mere) er det så godt som jeg læst mig til.
Ja det er et glimrende kamera og jeg bruger faktisk ikke andet pt.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 07-12-09 17:11

Jeg ville aldrig købe et Olympus.

Men hvad folk vælger, det er så forskelligt, og der er endnu flere forskellige meninger om hvilket fabrikat andre skal vælge.

Nogen kan lide det ene fabrikat, nogen det andet.

Nu nævner du billedstabilisator....det er der ingen nævneværdig forskel på, Olympus har det indbygget i kamerahuset, Canon har det i langt de fleste objektiver.

Begge apparater kan tage udmærkede billeder.
Canon er nemmere at "finde ud af", men igen, andre vil være uenig i det

Søgeren er eks. også bedre i Canon.

Canon har Liveview (mulighed for at se "billede" på skærmen før det tages), det har Olympus'en ikke (420eren), en funktion som mange der er nybegyndere med spejlrefleks savner, fordi de er vant til funktionen på kompaktkameraer.

Den eneste fordel jeg kan se på de muligheder du nævner, det er det ekstra zoom-objektiv der er med til Olympusen, men om det har betydning, er udelukkende afhængigt af, om den der skal bruge kameraet vægter det højt, at kunne tage billeder af noget lidt længere væk.
Men i øvrigt kan man så også vælge, senere at supplere med et objektiv med noget mere zoom til Canon for små penge (1900,-), selv om det ikke er profkvalitet (55-250mm med indbygget billedstabilisator)

Jeg har en teori om, at de der bliver glade for et Olympus, de har aldrig prøvet et Canon eller et Nikon

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-12-09 17:57

Citat
Jeg har en teori om, at de der bliver glade for et Olympus, de har aldrig prøvet et Canon
Den teori holder ikke altid Dova.

Mit første Digitale spejlreflex var et Canon eos d60 - herefter d10'eren og 20d og sluttelig 30d med
Objektiv: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS
Objektiv: Tamron 28-300mm f/3.5-6.3 Macro

Medens jeg havde canon eos 30d, købte jeg et Olympus E500 opløsning 8 mill. pixels med
Objektiv: Zuiko 14-45 mm. f/ 3.5-6.6
Objektiv Zuiko 40-150 mm. f/3.5-4.5

og stadig er jeg meget begejstret for Olympus, men pt. fotograferer jeg kun med G9'eren.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 07-12-09 18:02

Gå ned til kamerasnedkeren og få lov at prøve begge

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-12-09 18:13

Det har du nemlig ret i Sønder, for ingen andre kan vælge det kamera der ligger bedst i ens hænder.

Godkendelse af svar
Fra : Dahab

Dato : 07-12-09 19:04

Tak for svaret dova.

Jeg finder ud af det