/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Opstart fra cd
Fra : amlupo
Vist : 778 gange
300 point
Dato : 05-12-09 18:50

Er ved at kigge på en pc der ikke vil starte op hverken i fejlsikret eller normal. Har været inde og sætte den til at starte på cd først og ville så gerne ind og slette lidt filer. Hvordan kan jeg lige fixe en start cd som i gamle dage hvor man havde en startdiskette med dos ?? Har startet på OVNs gepart plade men der kan man vel ikke se filer eller er det bare mig ? Har også startet på XP pladen men der kan jeg heller ikke slette filer og se hvad der er på harddisken, når jeg vælger R for reparer beder den om en administrationskode ?? Hvad er det for en kode , har selv købt og betalt XP pladen.
Mvh Martin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 18:55

Hvis du vil reparere din Windows, så spring første mulighed over og gå lidt videre der får du endnu en mulighed for at reparere, det skulle være ufarlig selv om alt kan gå galt så er der mange som med held har repareret uden at miste data, hvis du ikke har et administrator password så tryk Enter og gå videre.
Gparted er et værktøj til at partionere en harddisk, den kan du ikke bruge til at se eller redde filer og data

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 18:57

En komplet Linux CD som for eksempel Ubuntu eller Knoppix, kan bruge live og redde data ud af en død Windows computer, Ubuntu er ok - Knoppix er den bedste og nemmeste til data redning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-12-09 19:03

Citat
og ville så gerne ind og slette lidt filer

Hvilket problem regner du med at kunne løse ved at slette "lidt" filer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 19:03

En live Cd er et komplet styresystem som kan køre fra CD drevet, den fylder en hel CD og skal brændes som en Image eller ISO fil:
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 05-12-09 19:04

Har en ide om den måske mangler plads at starte på. Gpart viste at harddisken var 98.5 % fuld og den er kun på 40 gb , derfor ville jeg lige prøve at slette lidt, der er andet på harddisken der gerne skulle gemmes.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 19:09

Du kan godt slette filer fra en live CD, pas på at det ikke er styresystemets filer du sletter af, Windows burde kunne starte selv med en næsten fyldt harddisk, med en masse fejl meldinger men den burde gå på, prøv at reparere før du forsøger andet, hvis du ikke har lagt en kode ind, så tryk på Enter uden at skrive noget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 19:10

Du kan bruge Gparted til at slette hele partioner - ikke enkelt filer, det skal du bruge et styresystem til

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 05-12-09 20:03

Jeg prøver at hente sådan en live CD

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 20:10

Husk at den ikke skal pakkes ud eller noget, kun brændes som den er og som ISO eller Image

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 06-12-09 13:40

Har fået startet pcen op med knoppix, men hvor er filhåndtering/stifinder ? Syntes ikke jeg kan finde noget C drev og de filer der ligger på harddisken, hedder c drev noget andet nu ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-12-09 14:34

Øv lige som jeg står med det ene ben ude af døren, prøv dig frem eller vent til cirka klokken 18 da er jeg hjemme igen og kommer med mere hjælp, og ja C drevet hedder noget andet

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 06-12-09 19:39

Hej jeg er hjemme igen og er her på Kandu fra min Knoppix live cd, det er en flere år gammel cd men jeg kan at den stadig hedder V5.0 og din er så sikkert magen til min, jeg kom ind i mapperne på harddisken ved at klikke på Skrivebord, der er harddisken vist som sda1 det er det normale for Linux og den ville også hedde sda1 på Ubuntu live cd, Knoppix ligner ellers Windows meget og når du har fundet mapperne på harddisken så er det eneste som er usædvanlig, at du kun skal klikke 1 gang for at åbne en mappe med Konqueror.
Kongueror er Knoppix versionen af Explorer som åbner vinduer på Windows.
Jeg har sat et usb drev i min computer, den vises også på skrivebordet og hedder sdc1
et enkelt klik på sda1 og et mere på sdc1 åbner begge som en mappe, så kan man bruge træk og slip fra sda1 til sdc1, det er det man gør når der skal reddes dokumeter og filer ud fra en Windows som ikke kan starte, den computer jeg bruger har kun et dvd drev, men havde der været et cd drev også, så kunne jeg have brugt træk og slip over en mappe som hedde media/hdc og brændt de overflyttede filer på en cd.
Læg mærke til at du ikke flytter filer og mapper, men kopierer over på det andet drev, hvis den Windows du arbejder med er overfyldt, så slet filerne efter at du har kopieret over et andet drev, højre klik på filer eller mapper du vil slette og klik på Smid til affald.
Advarsel: Pas nu på at du ikke sletter noget i mappen Programmer eller i mappen Windows, og vær opmærksom på at der under mapperne som vises under sda1, ligger nogle filer, disse filer kan du ikke se i Windows og det er filer som Windows skal bruge for at starte du må ikke slette eller ændre i disse filer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-12-09 19:41

Rettelse: Jeg kom ind ved at klikke på Start nede til venstre og derefter på Skrivebord i menuen

Godkendelse af svar
Fra : amlupo

Dato : 06-12-09 20:35

Tak for svaret o.v.n.. Tossi fint Skal julepynte i aften men prøver imorgen. Kan godt huske de mapper du omtaler men var lidt usikker på det hele, ellers fint program/system

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-12-09 21:41

Tak - jo et fint og nemt system, problemerne kommer hvis du vælger at installere Knoppix, lige så nem den er live, lige så genstridig og umulig er den hvis den er installeret på harddisken, der skal du vælge Ubuntu - OpenSuse eller Linux Mint i stedet for alle Linux har forresten Gparted indbygget, bare en ekstra oplysning