/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Betlehems stjernen
Fra : malmin
Vist : 544 gange
100 point
Dato : 05-12-09 01:09

Hvorfor bliver den stjerne der ledte "de vise mænd" til Jesus, betragtet som noget godt og helligt?

Stjernen førte først mændene til Herodes, der ønskede at slå Jesus ihjel. Derefter blev mændene ført til Jesus. Da de havde besøgt Jesus, fik de en advarsel fra Gud om at gå tilbage til Herodes, men at rejse en anden vej hjem, til deres eget land. Læs selv Mattæus Evangeliet kapitel 2 vers 1-18

Hvorfor er den stjerne blevet så populær?? Den var jo kun til skade for Jesus, hvis "de vise mænd" havde fulgt Herodes opfordring, om at komme tilbage til ham, og fortælle hvor de havde fundet Jesus.

malmin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 01:38

Var det en stjerne eller noget helt andet det er overleveringer og kan med rimelig sikkerhed siges at være upræcise
Citat
De vise mænd blev hjulpet på vej af stjernen eller 'stjerneparret", men de fandt ikke med det samme frem til det lille Jesus-barn. De troede naturligvis, at han var født i kongeslottet i Jerusalem. Derfor besøgte de den gamle kong Herodes, som regerede over Israel fra 40 f.Kr. til 4 f.Kr.

I Jerusalem fik de den afgørende hjælp til at finde frem til barnet i krybben af de skriftkloge, som vidste, at Guds frelser skulle fødes i Betlehem.
citatet er fra siden Herlev kirke : http://www.herlevkirke.dk/betlehem.htm

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-12-09 02:08

Konspirations teorier er der i alle religiøse skrifter.
Og for den sags skyld også i mange andre sager.
Kan du ikke bare droppe det religiøse junk. ?
Og så hvile i dig selv.
Religion, er den største psykiske sygdom i denne verden. Og årsag til krige og anden død.
Højris

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 05-12-09 03:27

Enig. Mange religioner tænker kun på krig og død.

Det samme gjorde den der ledte stjernen, først til Herodes og senere til Jesus - Jesus skulle jo havde været slået ihjel på det tidspunkt.

Kommentar
Fra : sober

Dato : 05-12-09 05:32

God Morgen malmin

Som du selv siger

"Den var jo kun til skade for Jesus, hvis "de vise mænd" havde fulgt Herodes opfordring, om at komme tilbage til ham, og fortælle hvor de havde fundet Jesus"

Og det gjorde Casper, Melchior og Baltazar jo netop IKKE!

De ville ikke være stikkere og angive Josef og Maria samt deres søn Jesus.

Det kunne vi lære meget af i dag!

Læs mere om dette emne:

http://www.kristendom.dk/artikel/266349:Helligtrekonger--Hvilken-stjerne-saa-de-vise-maend-fra-Oesterland
+
http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=de+vise+m%C3%A6nd+fra+%C3%B8sterland&meta=&aq=4&oq=de+vise&fp=e4b4d7b49b77844c

Men man skal jo også "bare" tage det som en historie med symboler.

(Næsten) ingen, selv de mest troende, tror vel disse ting fra Bibelen er den skindbarlige sandhed.

Selv syntes jeg at Juleevangeliet med stjernen er en køn historie. Dansk + International "hygge" og en del af vores kulturarv.

Som du ved tror jeg ikke på nogen religion.

Men kan godt lige at komme i Kirken alligevel.

Julen er for mig en dejlig tid.
**************************************************************
Og så skal man lade være med at tro at det kun skyldes religion at vi har krige!
**************************************************************
Ja, der har været korstog, hellig krig, konflikter på grund af religion i Indien/Pakistan, Irland, o.s.v

Men tænker man tilbage, så var Vikingerne krigeriske (De troede sikkert på Thor og Odin)

Nazisterne var ikke kristne. Havde en mystisk "religion" af fabler+dødekult.

Hedningerne var i krig.
*********************************************
For at stoppe krig bør man være militærnægter og pacifist.
*********************************************

Det er f.eks Jehovas Vidner.

(Det er jeg ikke, men militærnægter)

Tror også at buddhister, Zenbudister og forskellige andre er militærnægtere og pacifister.

Tilbage til spørgsmålet:

Jo Betlehems stjernen er populær, fordi det er et smukt, lysende symbol på noget godt og rent.

sober

Kommentar
Fra : sober

Dato : 05-12-09 05:43

Kommunister og Socialister er heller ikke specielt religiøse - De har også ført krige.

Altså kan man IKKE sige, at religion er hovedårsag til krig !

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 05-12-09 18:06

Jeg forstår stadigvæk ikke, at den stjerne bliver skattet så højt, når den i virkeligheden ikke var til fordel for Jesus. I Lukas Evangeliet kapitel 2, havde hyrderne på marken ikke brug for en stjerne, for at finde Jesus. Hyrderne havde talt med nogle engle, men de ikke præcist fortalt hvor Jesus var, hyrderne fandt ham selv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 18:44

Du fokuserer for meget på den stjerne som måske slet ikke var en atjerne, en stjerne vil kunne siges at lede hvor som helst hen afhængdig af betragterens placering, de vise mænd gik jo også forkert først, så sige at stjernen ledte dem er vist lidt selvmodsigende, det var før GPSernes tid og alle som var på lange rejser tog bestik af sol og stjerner, der har så været en komet eller andet lysende som så ud som om det stod over et sted lige på det tidpunkt som de vise mænd var på rejse, hvis nu de vise mænd havde stået et andet sted, så havde stjernen set ud som stående over et andet sted:
http://www.biblen.info/Josephus-stjerne.htm

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 05-12-09 19:19

Det lyder måske også rigtigt nok.

Men nu er spørgsmålet stillet i religion, og jeg har taget mit udgangspunkt i Bibelen. De fleste Bibeloversættelser kalder fænomenet STJERNE, og det har folk taget til sig. Stjernen bliver lovprist i julemåneden, som noget der kunne lede "de vise mænd" til Jesus - hvad den jo også gjorde.

Men det jeg ikke forstår er at folk er så glade for noget der kunne havde forsaget Jesus død, hvis "de vise mænd" ikke var blevet befalet af Gud, at rejse af en anden rute hjem, ville de havde gået tilbage til Herodes for at fortælle hvor Jesus var.

Når man kender lidt til Bibelen, ved man at fjender af Gud, ønskede at Jesus skulle dø, og det startede allerede da Jesus var lille. Josef, Maria og Jesus måtte jo flygte til Egypten, og blive der indtil Herodes var død, fordi Herodes ønskede at slå Jesus ihjel.

Hvorfor kan den stjerne ikke være sat på himmelen af Djævelen, der var stor modstander af Guds søn Jesus? Da Jesus var blevet døbt, blev han fristet af Djævelen til at gøre ting, som ikke var af det gode. Han blev endda opfordret til at kaste sig ned fra bjergtinden - selvmord - det ville havde frydet Djævelen. Vi læser også om at hans eget folk, jøderne, ønskede at slå Jesus ihjel, og det lykkedes også til sidst, men da havde Jesus fuldført sin gerning her på jorden.

Vi her i Danmark kalder os jo kristne, så Jesus har virkeligt gjort sig bemærket, selv vores tidsregning er opkaldt efter ham.

Men det høre måske til i en ny tråd

Kommentar
Fra : sober

Dato : 06-12-09 11:17

Har lige kigget i Bibelen og i Kapitel 2 vers 9 står der at stjernen ledte til Jesus.

Og man så tror på det eller ej , ja ... jeg er jo, som sagt ikke troende ...

Ved heller ikke hvad f.eks Jehovas Vidner siger Betlehems Stjernen ...

For Jehovas Vidner tror jo på Jesus, så vidt jeg da er orienteret.

Men det kan I religions eksperter måske fortælle?

sober

Kommentar
Fra : sober

Dato : 06-12-09 11:20

Citat
Hvorfor kan den stjerne ikke være sat på himmelen af Djævelen, der var stor modstander af Guds søn Jesus? Da Jesus var blevet døbt, blev han fristet af Djævelen til at gøre ting, som ikke var af det god

Det er den måske også ?

Det kan man jo ikke vide ...

Tror heller ikke på Djævelen !

Men at der er meget ondskab i verden er da sandt !!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 06-12-09 20:37

For mange mennesker er Djævelen det onde i mennesket selv. Men dem der kalder sig kristne - jeg antager at de tror på bibelen, hvorfor ellers være kristen!!!!!! - må da undre sig over at Jesus blev fristet af Djævelen. Jesus kunne få alle verdens riger, hvis han ville kaste sig ned, og udføre EN tilbedelseshandling, over for HVEM? Sig selv? Ingen kaster sig i støvet, for at tilbede sig selv, det var Djævelen der ønskede at Jesus skulle svigte Gud, og tilbede ham. Mattæus Evangeliet kapitel 4 vers 8-9

Men jeg undre mig stadig over at mange i denne tid er så glade for noget - Stjernen - når den, som jeg læser det, ville Jesus noget ondt, hvis ikke de "vise mænd" havde lyttet til Gud og rejst en anden vej hjem. Stjernen kom åbenbart ikke fra Gud, for Gud ville da ikke lede "de vise mænd" til Herodes først, når Herodes ønskede at slå Jesus ihjel. Og Gud har da heller ikke været i tvivl om hvor Jesus var blevet født, så hvorfor skulle "de vise mænd" gå en omvej for at komme til Jesus, når hyrderne på marken ikke skulle?
Hvorfor elsker "kristne-jule mennesker" denne stjerne så højt?

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 06-12-09 20:47

Hej Mr Sober

Du efterlyser Jehovas Vidner og religions eksperter.

Nu er der bare det problem, at jeg har blacklistet de mest ivrige "eksperter": refi, bentjuul, klumme, og krumme

Hvad gør vi nu, lille du...........

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : sober

Dato : 07-12-09 17:56

Jawohl.

Vidste ikke at disse 4 profiler du nævner var medlemmer af Jehovas Vidner, men det ved jeg så nu, og det er for øvrigt en privat sag om man er det eller ej, en menneskeret faktisk at tro på det, som man nu tror på, heldigvis.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 08-12-09 01:21

Jeg tror ikke at refi, bentjuul, krumme og klumme er synes om at blive sat i nogen "religions bås"!!!!!

Men du har ret i at vi kan være glade for religions friheden, ellers kunne det jo ende med at staten ville tvinge os til at være kommunister eller muslimer!!!!!

Så hellere have tros frihed, så man kan spørge hvad andre mener om det der står i Bibelen.

Men du Mr sober, efterlyste to ting: Jehovas Vidner og Religionseksperter, sådan som jeg forstod det.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : sober

Dato : 08-12-09 06:04

God morgen malmin

Ja, de herrer, som du har sat i "terrorist-bur" er IKKE Jehovas Vidner, er jeg ganske sikker på.
Det var ironisk ment!
Har tværtimod læst her på Kandu.dk hvordan folk som spørger om Jehovas Vidner bliver "jordet" og "mistænkliggjort" af disse, på din blackliste, optrædende herrer. + mange andre.

Nej Jehovas Vidner har ikke nogen høj status på Kandu.dk.

Lige som muslimer & kommunister + humanister + socialister ikke har.

Jeg er jo ikke et et Jehoves Vidne. Men kender en del, som bor i Jylland.
Min kones familie. Meget søde. Vi diskuterer aldrig religion.

Ja, ikke fordi jeg har noget imod det !

Men de ved at de ikke kan overbevise mig.

Og min kone er heller ikke Jehovas Vidne heller ikke hendes forældre.

De er aktive kristne, men ikke "dødbiddere" - positive og hjælpsomme.

Men som sagt er andre fra familien Jehovas Vidner.

Og jeg er "ateist".

*********************

Men vil da gerne vide noget om religion alligevel.

I en sober tone, tak !

For det er et spændende emne.

Og man ved jo aldrig, om der er en Gud, Mohammed, Jehova -
selv om jeg ikke tror det ...

Jeg kan jo tage fejl !!!!

*************************

Kommentar
Fra : CarmDown

Dato : 14-12-09 07:05

Hej malmin !

Har du ikke snart fået et tilfredsstillende svar på dit seriøse spørgsmål om Betlehemsstjernen?

Eller hvad forlanger du mere?

Et folk skal hive den ned fra Himlen og give den til dig?

Kommentar
Fra : CarmDown

Dato : 14-12-09 07:06

Et = At

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 14-12-09 20:44

Nu er vi jo mit i en juletid, så jeg synes godt nogle flere må reflektere på spørgsmålet om den stjerne
som alle er så begejstret for.

Godt nok forlanger jeg måske meget af mine medmennesker, men jeg forlanger ikke at en ateist som dig, skal hente stjernen til mig!!!!!!!

Kommentar
Fra : Jør-n

Dato : 18-12-09 15:33

Hej malmin

Ja, jeg vil håbe for dig, at nogle flere reflekterer over dit stjerne spørgsmål.

For det er interessant.

Selv syntes jeg jo, at det er et smukt symbol.

Holder i det hele taget af stjerner.

Den røde stjerne - også et symbol.

Og Dan Tùrell og Sølvstjernerne.

Det ville måske hjælpe på interessen, hvis du forhøjede dit spørgsmål med 400 points eller mere ...

+ naturligvis udlovning af 5 Bethelhems ***** for stjerne- relevante svar ????

Kan I huske et julemærke for længe siden ?

2-3 vise mænd, som pegede op mod Betlehemsstjernen ?

(Ja, det lignede altså en Gajol !)

MvH
Jørn
rn

Annuller spørgsmålet
Fra : malmin

Dato : 26-12-09 11:40

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål, for ingen har givet mig en forklaring på hvorfor den stjerne er i så høj kurs, når den kun ville Jesus noget dårligt.

Men det er ikke anset her på Kandu, at man annullere, et spørgsmål, men Kandu teamet har ikke fjernet denne funktion, så den vil jeg benytte mig af, selvom jeg forstyrre "julefreden" hos en del Kandu brugere.

malmin