/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gips,isolering og dampspærre.
Fra : skaerm
Vist : 3621 gange
200 point
Dato : 03-12-09 20:27

Hej Alle
Har et ældre land-hus (1958), nu skal jeg så igang med og renovere soveværelset på 1 salen, har skal nye gips vægge, nyt gips loft, og gerne ekstra isolering!

Har flere spørgsmål i et: mit første er skaL der være et eller 2 lag gips i vææge og loft? dernæst, hvordan placeres dampspærre i forhold til isolering og gips?

Er det passende med 150 mm iso i vægge, og 300 mm på loft??

mit sidste del spørgsmål: gavl væggen er en fuldt muret hulmur med ca 100 mm hulrumsisolering (granulat eller lignende) ville gerne bygge en gipsvæg op på inder siden af hulmurern, og så 100 mm isolering der, MEN er det forsvarligt med hensyn til fugt, og murens åndbarhed og dække den til indvendigt?

Håber på mange gode svar; hvis der er yderligere spørgsmål, så bare skriv.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 210 point
Dato : 03-12-09 21:05

`Brug denne side: http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/den+lille+lune . -- Og blad`r den rigtig igennem, den giver svar på mange spørgsmål.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 03-12-09 21:13

kan du få 300 mm i alle sider ud mod taget vil det være fint
gavlvæggene er det rigeligt med 50 mm hvis der er hulmursisolering i i forvejen
skillevægge kommer du det i der passer med dine lægter , normalt 50 eller 75 mm , det er mest for støj , det hjælper ikke på varmen
1 lag gips er godtnok , men i loft og skråvægge forskaller du på 30 eller 40 cm , alt efter om det er 90 eller 120 cm plader du har
der er 2 måder at sætte dampspære op på , enten kan du lægge den helt op mod gipsen , eller du kan sætte den op og forskalle med 50 ovenpå og så 50 mm isolering og gips ( det giver plads til kabler mm uden at bryde dampspæren )
og kun dampspære på ydervægge og loft , ikke skillevægge
vil du have en mere effektiv lyddæmpning i skillevægge kan du komme 2 lag gips på den ene side og 1 lag på den anden , det er det mest effektive

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-12-09 06:42

1 dampspærre skal altid være på den varme side (eller 2/3 dele) så undgår man at bryde dampspærren dvs tag 100mm dampspærre 50 mm i alt 150mm

2 lag gips ville jeg bruge isolerer bedere og styrker mere samt en bedere bransklasse

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 06-12-09 12:47

kan varmt anbefale dig dette forum http://www.lav-det-selv.dk/Forum/

Godkendelse af svar
Fra : skaerm

Dato : 08-12-09 10:14

Tak for svaret stilkene.
Der er svar på næsten det hele, og også lidt andre ting somm jeg kan bruge

god jul

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-12-09 13:03

Velbekomme, og selv God Jul.