/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
menu til 40 personer
Fra : fjordglimt
Vist : 1893 gange
120 point
Dato : 23-04-03 20:44

Jeg vil høre om der er nogen som har et godt forslag med middag til ca. 40 prs, da sønnen bliver 20 år den 5 august men som skal holdes den 8 august. Der skal være forrret, hovedret og dessert og så skal de have kaffe + et eller andet dertil og natmad.
Jeg vil også hører om der er nogen som har gode forslag angående bordpyntning.
PS jeg vil gerne lave det hele selv. Så hvis i har opskrifter til det i kommer med vil jeg blive meget glad, eller har nogen gode eller bedre idder. På forhånd tak.

Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 23-04-03 22:39

Hvad med Mexicansk mad, du kan lave det meste af maden på forhånd.

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 23-04-03 22:43

Hvad er det og har du nogen opskrifter på det.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-04-03 23:10

Bordpynt osv:
Mangler du inspiration til festlege, talen, sangen eller andet til den næste fest - så prøv at finde det her. Desuden gode ideer til bordplaner.
www.fest.i.dk

Dinfest.dk
Er du i tvivl om borddækning, servietfoldning eller festens selskabslege? Få gode ideer, eller del dine forslag med andre.
www.dinfest.dk

Festoriginalen
Portal for alle festmennesker der skal holde bryllup, firmafest, barnedåb eller konfirmation. Her er gode råd om festsange, taler og etikette.
www.festoriginalen.dk

mad til 40:
jeg synes, du skal finde enten en forkogt pattegris eller et par lam til hovedretten. (Lam kan bestilles selv i lokalbrugsen...måske har du selv nogle kontakter)
Lam: Grav et dybt hul, ca 2x 3 meter. Lav et x af friske rafter (brug ståltråd til at binde det sammen med) bind dyret på så det ligger udstrakt med "arme og ben". Tænd et STORT bål i hullet, lad det blive til trækul, dyret på. Ca 2 timer på hver side. Du kan også bruge en ung ged...det smager PRAGTFULDT!!

Nå...hovederetten er klaret med et par stegte dyr. Mænd er VILDE med at gøre sådan noget (drenge opg bål!!) ellers kan de lejes!

tilbehør: dine bedste kartoffel-og pastasalater, hjemmebagte brød, oliven...alt hvad I kan lide!!!

Fordi hovedretten er "buffet" og "hent selv" kan forretten godt være portionsanrettet...har sønnen ikke nogle veninder, der vil være vilde med at hjælpe, inden de drikker for meget rødvin? Gravad laks, ørred... du kan selv "grave " laksen...uhm! (Det fik vi til mit bryllup...min svigerfar havde købt nogle enorme laksesider og gravet dem selv!)

Dessert... igen buffet. Bag alle dine yndlingskager.

Fester i haven, der er uformelle er de bedste fester i verden!

kh, Christina (og spørg bare, hvis noget skal uddybes!)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-04-03 23:11

nårh ja...natmad. Flutes og en hel masse ret salt pålæg...pølse, gode oste. Nemt og lige hvad folk har lyst tilfrem for suppe!

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 23-04-03 23:20

Hejsa
først og fremmest skal man finde ud af hvilken type middag det skal være. Da du skriver 3 retter, duer mexicansk ikke. Menuen skal sammensættes på en måde, så gæsterne bliver glædeligt overrasket, men så den samtidigt ikke kræver ekstra arbejde under festen.
En anden ting der skal med i overvejelserne er prisen,
så hvilket prisleje må menuen være?
Og regner i med fad- eller tallerken servering?
Besvar lige dette, så vender jeg tilbage
MVH JBG (jbgrejse@hotmail.com)

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 120 point
Dato : 24-04-03 00:03

Hej Fjordglimt

Her er mit forslag,har selv brugt dette foreslag flere gange:

Bruschetta med feta og oregano

Ca 80 stk.

8-10 store fuldmodne bøftomater skåret i små firkanter
Ca 1 kilo fetaost.
ca 5-6 dl olivenolie.
10 spsk rødvinseddike.
10 tsk. friskhakket eller 1 1/2 tsk. tørret oregano

Tilberedning
Italienske filione flute skæres i 1 cm. tynde skiver ,ristes i ovnen til de er gyldne.
Bland tomatfirkanterne feta der er smulret ,det halve af olien og oreganoen og rødvinseddiken sammen .
Alle brødene gnides med hvidløg og resten af olien fordeles på brødene.
Derefter lægges tomat -feta blandingen på brødene.
Et drys friskkværnet peber på alle brødene, Kværn peber ovenpå alle brød

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Boeuf bourguignon ( Brug 2 store suppegryder til at lave retten i )

10 kg oksebov eller okseklump
2½ kilo bacon i store tern
ca 1 kg margarine eller smør
50 skalotteløg
20 fed hvidløg
25 spsk mel
ca 5 fl. rødvin ( God Bourgogne )
ca 4 liter god oksebouillon
20 laurbærblade
4 bdt. kviste timian
4 ds. koncentreret tomatpure
Salt og peber
3 kilo små champignoner
2 kilo skalotteløg
3-4 bdt. hakket persille ( til servering )

Skær oksekødet i terninger og flæsket i meget små terninger.
Varm en gryde op ( helst en jerngryde ) og brun flæsketerningerne heri og tag dem op.
Brun oksekødet og tag også det op.Kom evt. lidt smør i gryden ,hvis der ikke er fedtstof nok.
Hak løg og hvidløg og brun dem.
Læg flæsk og oksekød tilbage i gryden,drys melet over og rør det sammen og spæd med rødvin og bouillonen.
Tilsæt laurbærblade, timian, tomatpure, salt og peber.
Læg låg på og lad retten simre ved svag varme i ca 1 1/2 time.
Tilsæt de hele skalotteløg 15 minutter før retten skal serveres og champignonerne 10 minutter før retten skal serveres. Serveres rygende varm og drysses med friskhakket persille lige før servering.
En god rodfrugt- kartoffelmos er perfekt til retten.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hjemmelavet is

40 æggeblommer ( evt pastericeret )
½ kilosukker
7 liter piskefløde
500-600 valnødder
1 kilo mørk chokolade
1 kilo groft revet marcipan
Rosiner (Kan lægges i rom eller brandy ,et par timer ) kan tilsættes efter behag

Tilberedning
Æggene piskes luftige med sukkeret.
Nødder, chokolade m.v. hakkes groft. Marcipan rives groft. - nemmest hvis marcipanen fryses 1 times tid først.
Fløden piskes stiv, og vendes i æggemassen.
Hakket chokolade, nødder m.v. samt marcipanen vendes meget forsigtigt i isen, der sættes i fryseren.
Der skal ikke røres i ismassen under frysning. Kan evt. serveres med lun jordbærsovs.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tomatsuppe ( dejlig krydret og kraftig )

2 kilo Bacon i skiver
25 dåser hakkede flåede tomater
8 dåse koncentreret tomat puré
8-10 store løg ,hakket fint
25- fed hvidløg ( eller efter behag ) hakket fint
15 store grønne chili-frugter (efter behag ) hakket fint ( frø pilles ud )
5 l hønse fond (eller buillon)
6 spsk tørret oregano
8 spsk tørret basilikum
Salt og Peber
Pynt med friskhakket basilikum
Parmasan eller revet Mozzarellaost

Skær baconen i små tern og Svits det.
Tilsæt løg, hvidløg, chili og krydderier.
Hæld fond'en ned i blandingen og tilsæt derefter de hakkede tomater og den koncentrerede tomat puré.
Lad suppen små-simre i ca 30 min.
Kan ved servering drysses med frisk revet parmasanost
Serveres med et god brød.

mvh og god fornøjelse
mcloud

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 24-04-03 06:08

Hwj mcloud
Har du ikke en anden forret da sønnen ikke kan lide ost,
og så vil jeg spørge om det er til 40 prs

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-04-03 07:25

Hej fjordglimt

Jeg kan sagtens følge dig, men skal du ikke selv deltage i festlighederne? Det kunne godt se ud, som om du skal tilbringe dagen før og festaftenen i køkkenet.
Nu ved jeg jo ikke, hvor mange børn du/I har, men var det ikke en idé at indleje en kogekone eller kok (ved godt det ikke er gratis). Det gjorde vi da vores blev "rund"... one more to go, og det bliver i år. Kogekonen eller kokken har med garanti 117 forskellige retter (og priser) at foreslå, og du behøves ikke drøne rundt, som en anden forvirret tornado (og ødelægge festen for dig selv).

Ved godt dette var et svar på dit spørgsmål... men kun ment som et godt råd

Hygge... og rigtig god fest
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-04-03 07:27

NB: Ohhh Shit! jeg glemte et IKKE i: Vedd godt dette ikke var/er et svar på dit spørgsmål... men kun ment som et godt råd - sorry!

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 24-04-03 08:11

Hej Søren

Det ved jeg godt men jeg går hjemme til dagligt så jeg har god tid til at gå og lave det og forresten til næst år bliver jeg selv rund da skal jeg have kogekone da bliver vi ca 100 prs her er det kun den nærmest familie og så 4 af hans nærmeste kammereater, det er derfor at jeg selv har lyst til at lave det selv.

Hej fjordglimt

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 24-04-03 08:28

Hej Fjordglimt

Synd din søn ikke kan lide ost ( det må du lære ham ,det er ikke forsent )
og Jo opskrifterne er til 40-45 mennesker.
Er sønnike til fisk har jeg en lækker lakseterrine er som flg:

6 liter fiskebouilon ( Server fisk i løbet afsommeren ,og lav din egen fiskefond )
50 tynde porrer,rødder og de seje grønne blade skåret af
ca 40-50 store spinatblade,stilke skåret af
ca 2½ kilo røget laks i lange skiver.
Evt. rucola-blade til pynt

Tilberedning
Fiskebouilonnen bringes i kog,læg porrene i gryden ,dæmp varmen og lad dem simre i ca 20 minutter eller til de er møre.Afdryppes godt og stilles på køl.

Spinat bladene kommes i kogende vand i ca 30 sekunder og lægges derefter i iskoldt vand.Tag hvert blad op og dup dem tørre.

En 1 liters form fores med film. Bund og sider fores med laks således at et langt stykke hænger ud over den ene side.Læg et lag spinatblad på laksen således at de også hænger ud over den ene side.

Læg 2 lag porrer tæt sammen på langs i bunden ,pres dem godt og krydr med salt og peber.Derefter et lag af halvdelen af den resterende laks.derefter, et lag porrer ,pres forsigtigt og resten af laksen,salt og peber.

Til sidst 2 lag porrer,salt og peber. Fold spinat og laks ind over så fyldet er dækket.Tildækkes med film.Skær et kraftigt stykke pap ud så det passer invendigt i formen ,pak det ind i 2 lag staniol og læg det oven i formen med en vægt på ca 1 kg .evt.2 konservesdåser .

Stilles på køl i mindst 4 timer,skær derefter terrinen i skiver og anret på tallerkner med en skefuld sauce verte og rucola- blade som pynt .

Denne forret er utrolig velsmagende og meget smuk.

Håber du kan bruge dette
mvh mcloud

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 24-04-03 08:32

Hej Fjordglimt
Hovsa jeg glemte noget,Det hele kan laves dagen før, Boeuf bourguignonen skal bare varmes forsigtigt evt vent med løg og champignon til selve dagen og persillen selvfølgelig.
Fisken endda 2 dage før ,hvis den står på køl.

mvh mcloud

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 24-04-03 09:14

Hej mcloud

Hvad er en sauce verte og hvordan laves den, og så de rucolablade hvad er det og hvor fås de? Det lyder meget spændende det kunne jeg godt finde på at lave istedet for det trivielle med suppe, steg og is.
Ps kan begge gryderetter fryses også fisken hvis der nu bliver noget tilbage.
Forresten har jeg et problem mere der kommer 6 børn imellem 2 og 6 år hvad kan jeg serverer for dem ?

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 24-04-03 09:17

hej mcloud
Jeg glemte det skal være noget nemt lækkert til dem.
Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 24-04-03 09:33

Hej Fjordglimt

Sauce Verte er en lækker grøn sauce som er rent pragtfuld til røget laks,opskrift som flg :

brøndkarse svarende til 1 kilo ,grove stilke skåret af.
500 gram kørvelblade, hakkede
500 gram dildblade ,hakkede
500 gram persille
Salt og peber
Citronsaft fra ca 8 citroner eller smag dig frem
3-3½ liter creme fraiche 18 %

Blend brøndkarsen og krydderurterne med en anelse vand i en foodprocessor til du har en glat pure.
Pres pureen gennem en sigte ,tilsæt citronsaft,smag til med salt og peber og vend creme fraichen i .
Dækkes med film og køl ned til servering.

Til børnene ville jeg lave hjemmelavet pizza i bradepanden ,dette er unger vilde med , eller 1-2 små hamburgere til hver. Børn er stortset ligeglade med forret
de skal lige smage ,men så gider de som regel ikke spise mere, det hele kan fryses ,men fisken bliver lidt slatten og vandet, er der noget tilbage kan dette bruges som natmad til dem der ikke er til suppe ,hvis du laver det.

Skal da lige sige at jeg selv bliver 50 i Sep. og skal have græsk buffet som jeg selv vil stå for,har dog en græsk kok til hjælp.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 24-04-03 09:34

Hej mcloud
Jeg har et andet spørgsmål, det drejer sig om almindelig rejer der er hele som jeg har fået hvor lang tid skal de koge inden jeg piller dem? jeg skal nemlig bruge dem i aften.
Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 24-04-03 09:35

hej igen igen
Glemte lige Rucolablade ,der er en Italiensk salat der kan fås allevegne
mvh mcloud

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 24-04-03 09:41

Hej hvad er rucolablade og hvor fås de?
Jeg siger tak for disse spændende opskrifter. Må jeg komme tilbage til dig igen når jeg skal bruge nye ideer? ihvertfald til min 50 års fødselsdag men det er selfølgelig ikke før den 5 august til næste år.

HEJ Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 24-04-03 09:46

PS jeg glemte har du en emailadresse jeg kan skrive til istedet, hvis jeg altså må så kan jeg skrive til dig en anden gang hvis der er behov hvis jeg må. Du skal nok få point af mig. tak

fjordglimt

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 24-04-03 09:46

Hej Her lige til sidst : kogning af rejer:

1 kg rejer
4 liter vand
5 spsk salt
3 spsk sukker

Vand bringes i kog med salt og sukker, rejer skylles i koldt vand og smides derefter i gryden.
Når gryden igen er kommet i kog, tages den af blusset.
Rejerne trækker ca 1-2 minuttter til de er røde og lækre, hvorefter de tages op, skylles over med koldt vand og bredes ud på en plade, inden de pilles.

Du er altid velkommen

mvh mcloud

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 24-04-03 12:35

Hej mcloud
Jeg vil spørge mine rejjer har været frosset ned skal jeg så bare gøre det samme jeg har taget dem op så de kan blive tøet op.

Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 24-04-03 12:49

Hej Fjordglimt
Rejerne skal være rå,så vil jeg tro at det er det samme ,jeg er ikke helt sikker
mvh mcloud

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 24-04-03 13:02

Ja hej igen
Tak for dit svar.

Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 25-04-03 06:38

Hej mcloud
Jeg vil lige sige at de rejer var vellykket de var bare gode, det gjorde ikke noget at de havde været frosset ned og så lavet dem senere.
Jeg vil også spørge om man kan bruge samme fremgangsmåde med jomfruhummer og krabbekløer som med rejerne?

Mvh fjordglimt

Godkendelse af svar
Fra : fjordglimt

Dato : 25-04-03 18:54

Tak for svaret mcloud.