/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Rensning af keramisk kogeplade
Fra : piaskov
Vist : 9474 gange
100 point
Dato : 02-12-09 11:48

Hej med jer.
Jeg trænger til at få afrenset mine keramiske kogeplader
Jeg har en gang læst en effektiv måde at gøre det på
Det var et råd/tip fra Inge Novus der stod i ude og hjemme.
Det er IKKE fedt og snavs der sidder fast men mine alu.gryder der har smittet af
Er der bare en der ved hvad det råd går ud på eller i det hele taget har prøvet at ordne sådan et problem før.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-12-09 11:52
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-09 11:53

Køb noget soda, brug en skrubbesvamp, du ved de farvede. Og du kan faktisk godt skure forsigtigt på de plader. Og så brug skiftevis svamp og skraber. Sådan får vi vores pæne.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-12-09 11:54

Hej stouenberg.

Nej desværre ...de midler er jeg i besiddelse af og de kan IKKE tage det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-12-09 11:56

Granner.
Har været i gang med svampen
det er ikke nok.
Men soda Øhhhhh.
Tænker det ikke er godt på sådan nogle plader ...men hvis du skriver det så er det da forsøget værd.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 02-12-09 11:56

Du skal bruge Stahl Fix, det tager det,
det må også kunne købes i Danmark.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-09 12:03

Til vores glaskeramiske komfur fulgte der en slags barberblad/skraber med... de kan købes i hårde hvideforretninger, jem & fix og nok også i Kvickly

Vi bruger Una rensemiddel til glaskeramiske plader... det ridser ikke -- købes i Aldi

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-12-09 13:08

Citat
Til vores glaskeramiske komfur fulgte der en slags barberblad/skraber med...

hej Nordsted.
Ja sådan en har jeg...den fulgte også med vores komfur.
Og Una har jeg også ... men det tager IKKE de rander der kommer med tiden fra aluminiums
gryderne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-09 13:16

Vi har ikke aluminiumsgryder, så jeg har ikke andre bud

Det lyder underligt at det ikke kan komme af, barberbladet skraber jo alt skidet af

Hos os bliver først skraberen brugt, dernæst poleret op med Una, så det står som nyt

Hvis jeg var dig ville jeg spørge hos en forhandler, for der må da være en løsning

Pøj pøj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-12-09 13:43

Citat
Og Una har jeg også ... men det tager IKKE de rander der kommer med tiden fra aluminiums
gryderne.

Det er garanteret fordi, det ikke er noget afsmitning der sidder på pladen, men derimod at selve overfladen på pladen er slidt af gryderne, det ser bare ud som noget der har aflejret sig (kender det fra mine egen keramiske kogeplader)

Og man må ikke bruge skuresvampe og skrappe rengøringsmidler på keramiske plader.

Man må bruge "barberbladsskraberen" og så rengøringsmiddel specielt beregnet dertil, og så tørre efter med en blød klud.

Keramiske plader kan i øvrigt heller ikke tåle salt og sukker. Hvis det kommer på dem, skal man fjerne det med det samme.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-09 16:19

Pia
Du køber bare Froggy Naturlig Soda, det fåes i forretninger der sælger Froggy produkter.

Og selvfølgelig må man bruge skrappe midler. Hvad vil i bruge på et vinduesglad der var plettet?
Det er det samme med pladen. Brug roligt skuresvamp, men lad være med at skure for meget. Hvis mit komfur har underlige kanter, så tager jeg en ny svamp, og kommer soda på. Så lader jeg det stå i ½ time og derefter kører jeg med skuresvampen. Jeg har endda bruge skurepulver meget forsigtigt, det tog pladen ikke skade af. Glas kan tåle en del.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-09 10:33

Så er jeg tilbage.
Kan nu fortælle jer at jeg i dag har snakket med Inge Norus.
Det er BANDLYST at bruge soda siger hun men man skal bruge polaris til rustfrit stål.
Så nu køber jeg det og prøver.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 10:36

Citat
man skal bruge polaris til rustfrit stål.

Var det ikke glaskeramisk??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-09 15:10

Citat
Var det ikke glaskeramisk??

Nej nordsted ....det er noget til at pudse rustfrit stål i.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 15:24

Citat
Jeg trænger til at få afrenset mine keramiske kogeplader

Citat
man skal bruge polaris til rustfrit stål.

Det tror jeg ikke jeg turde bruge, jeg ville være bange for at få lavet ridser

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 10-12-09 12:37

Tak for svaret svendgiversen.
Lige netop. Takker.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-09 12:58

Selv tak, Pia