/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
NAS server så ejen ding
Fra : ultra2
Vist : 1050 gange
200 point
Dato : 01-12-09 22:50

min kammerat ønsker sig en sådan
men hvad skal hen med den og der er jo ikke nogen hd i den eller ?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-12-09 22:55

Det er en slags netværkserver - Multimediemaskine ??? Har ikke set So --- Ding, Men NAS står for Network Area Storage - Som næsten siger sig selv.

Mest af alt er det et sted hvor man kan gemme musik til ALLE huset's PC - dvs din laptop - samt en DAB radio, ungerne's PC osv - Men det gør det også muligt for andre ting - såsom Backup af data osv ???

Der er virkelig mange muligheder for at have sin Data tilgængelig på diverse måder - Mig selv har bygget et Linux Multimediecenter op på den måde http://linux.pbj-design.dk/myth.jsp

Så kan det variere omkring der er harddisk i eller ej, sågar om der er en eller 2 diske i - vigtigt i forhold til opsætningen af backup mm - Men der er nu mulighed for senere køb af harddisk hvis dette skulle være aktuelt!

Normalt kan man købe den øpå de fleste steder på nettet hvor det nok er nemmest at slå det op på http://edbpriser.dk - Søg på NAS

P

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 01-12-09 23:21

vil det sige kr 2400 ca plus en eller 2 stk hd

det bliver da enormt dyrt

en eller 2 hd med usb er da meget billigere

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 200 point
Dato : 02-12-09 06:03

Tja - det kommer jo meget an på hvilken model det er og hvad den kan.

Men ja det er i den dyreste ende af skalaen, for f.eks
http://rel.dustin.dk/shop/vareliste.asp?kat=6079&subkat=6081&nav1=5390&nav5=5570&nav6=6064&nav7=6079&nav8=6081&cat=5113&cattxt=Ethernet+%2F+NAS+%2D+Ekstern+%2D+Harddisk+%2D+Storage+%26+backup+%2D+Computere+%26+Tilbeh%F8r+%2D+Hardware
har de masser til 12-1700kr ex moms inkl. alt efter hvad man ønsker sig.

P

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-09 09:20

D-link laver en NAS til ca. 1200 kr. + 2 harddiske som helst skal være ens og til at skaffe senere, for at formålet virker.

2 harddiske giver sikkerhed for data ved nedbrud på den ene harddisk, da de hele tiden er ens fyldt op med data.

Internt i net værk kan den NAS server dele data, men der kan også hentes data udefra hvis det ønskes.
Hvis du har en lav oploads hastighed vil det tage lang til at hente data udefra.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 02-12-09 10:02

nu køber vi denne NETGEAR READYNAS DUO RND2110 - NAS-SERVER
NETGEAR ReadyNAS Duo RND2110 - NAS - 1 TB - Serial ATA-150 - HD 1 TB x 1 - Gigabit Ethernet

Kr. 1.799,20
og hvad gør man så (vi har ikke en skid forstand på det)
han har en gammel stationær og en 1år gammel bærebar oghvordan kommer de så til at snakke sammen.internet er 3 g trådløs.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 02-12-09 10:20

skal lige siges vi kører win 7

Kommentar
Fra : peque

Dato : 02-12-09 10:51

Tilslutter den til routeren på kablet der er til den 3router.

Derefter kører du den install CD der følger med - ( rent systemmæssigt)

Sætter tingene i samme arbejdsgruppe, sørger for den kan se netværksenheder, og derefter kan I begynde at bruge den!

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 02-12-09 11:01

Tilslutter den til routeren på kablet der er til den 3router.
vi har ikke en router (SKAL VI SÅ TIL AT KØBE SÅDAN EN )

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-09 11:07

Det lyder vildt................................hvad er det egentlig at du vil bruge det til.

Du er på vej til at bruge en lille formue.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 02-12-09 11:20

HAN SÅ JO TV2 SÅ EIN DING RINGER SÅ TIL MIG DEN VIL JEG HAVE.
HAN SIDDER I EN RULLESTOL OG ER MEGET NYSGERRIG.

OG SÅ SKAL JEG FINDE UDAF HVAD DEN KAN OG HVORDAN OG HVAD DEN KOSTER
SÅ VIL HAN GEMME ALT PÅ DEN SAMT LAVE EN HJEMMESIDE OG LIGGE PÅ DEN.
MEN SKAL VI TIL AT KØBE FOR KR CA 2000 SAMT EN ROUTER HVAD DEN KOSTER VED JEG IKKE
JA SÅ BLIVER DET DYRT

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-09 11:36

En hjemmeside kan ligge på eks. www.web10.dk for et par hundrede kr. om året.
Og den kan styres direkte fra en computer.

Citat
Webhotel: Basis Pris pr. måned: 11 25
5000 MB plads: 4775 MB web / 200 MB mail / 25 MB sql.
Plads til 10 domæner.
Ubegrænset email, virus- og spamfilter, DNS, FTP, statistik osv.
Du skal vælge mellem 2 platforme: windows eller unix. Alle grundfunktioner er ens på begge platforme, mens de få forskelle er nævnt nedenfor.

For at kunne snakke internt og eksternt med en harddisk skal der oprettes et netværk med en router og den kan så samtidig være trådløs.

Store datamængder gennem "3" forbindelse er dyrt.

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 02-12-09 21:51

Tak for svaret peque.

det andet opgiver vi det er for dyrt.