/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Svagt lys
Fra : jes-a
Vist : 813 gange
40 point
Dato : 01-12-09 22:36

Min knallerts forlygte synes jeg ikke lyser meget i mørket. Jeg kan dårligt se vejen. Jeg kan ikke skifte til 12v for min knallert bruger 6v. Større watt tør jeg ikke, da batteriet så nok ikke holder længe. Jeg mener ikke lyset var så svagt sidste vinter. Det kan selvfølgelig også være mig der ser dårligere.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 02-12-09 00:04

Hvis glasset ellers er ordentlig rent og parabolen i orden, så må det være fordi den får lidt strøm. Prøv at indskyde et A-meter og se hved den reelt får af ampere. Gang det med spændingen (6V), så har du antal watt den forbruger. Får den for lidt, skal du måske til at måle spolerne igennem på svinghjulet - det kan jo være at generatoren eller magneterne simpelthen er blevet for svage? Hvor ferm er du til strøm og den slags? Hvis du kan du sætte et amperemeter på knallerten og se hvor mange ampere den kan lade med, og så finde ud af hvad den skal kunne lade, så kan du da fjerne den fejlkilde.

husk at sørge for at alle stik og kontaktflader iøvrigt er i orden.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 02-12-09 12:13

Tjek stelforbindelsen til forlygten.

Nils

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 02-12-09 12:24

Tror ikke lige jeg har et amperer meter liggende. Det er vist heller ikke lige så nemt for mig at rode i.
I bogen står der at det er 15W pære til forlygte, så det dur nok at sætte større i.
Den generator du nævner, er det den der hedder stator?
Jeg har ikke værktøjet til at komme derind.

Kan sådan en pære blive svag med tiden?

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 03-12-09 00:37

statoren er en del af generatoren. Der er også et anker, som er det der drejer rundt og inducerer strøm i statoren. Nej, en pære kan ikke blive nævneværdigt svagere med tiden, men kontaktfladerne kan irre så den ikke får strøm nok.

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 40 point
Dato : 05-12-09 14:28

Prøv at køb en ny pære og se om der er nogen forskel.
Jeg har hørt/læst at en pære kan blive mørk med tiden indvendigt på glasset.

Eller prøv at tag pæren ud og rens stikket og der på pærenen hvor den får forbindelse.

Men det kan jo også være dit batteri som er "sløvt".

Har du mulighed for at prøve med at andet batteri ?

Men altså køb dit et multimeter til at måle volt,ampere,ohm med eller har du ikke en chance for at finde ud af om noget elektrisk virker som det skal.
Du kan købe et billigt multimeter i haraldnyborg t-hansen eller bauhaus hjem og fix osv osv.

Hvor gammelt er batteriet ?

Prøv og tag det ud af scooteren og lad det stå 30 minutter uden at bruge strøm på det eller oplade det også mål hvor mange volt det har.

Prøv eventuelt at besøge min hjemmeside og hop lidt rundt hvis du vil lære mere om scooterens dele.... det er nok ikke helt det samme som på din egen knallert men noget af det kan du nok bruge : http://mentos.wep.dk

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 05-12-09 19:50

Jeg har prøvet at rense kontakterne til pæren, og det hjalp en smule. Batteriet er kun et års tid gammelt så det skulle være ok. Men det kunne da også tyde på det er de kontakter der skal gennemgåes.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-12-09 13:33

Køb et multimeter.
Ellers er du fucked hvad angår fejlfinding af elektriske systemer.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 01-02-10 22:09

Det har ikke hjulpet såmeget at måle det hele igennem.Måske skal alt skiftes. Det er jo en gammel sag.

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 01-02-10 22:10

Tak for svaret scootergrisen.