/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Skifte hvalpefoder?
Fra : Axelise
Vist : 1169 gange
200 point
Dato : 01-12-09 21:25

Min labradorhvalp er nu 15 uger gammel Dejlig dejlig hund, og det går så godt med ham
Han er hos opdrætteren blevet fodret med Eukanuba Large breed puppy, vi har lovet at fortsætte med dette foder det første år. Ja faktisk har vi på købsaftalen skrevet under på, at vi forpligter os til at fortsætte med dette foder til hunden er 1 år.
Nu er hundefoder jo et emne, som mange mennesker har ligeså mange meninger om og holdninger til.....men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad nogle af jer kyndige hundejere mener om Eukanuba?
Jeg kunne godt tænke mig at skifte foder, når den nye sæk med 15 kg Eukanuba er spist op, men er det fair overfor opdrætteren? Mon hun bliver sponsoreret af Eukanuba, således at hun "skal" opfordre alle hvalpe-køberne at fodre med Eukanuba??
Så vidt jeg ved er Eukanuba ikke noget dårligt foder, men heller ikke nødvendigvis det bedste på markedet.
Min gamle hund (bulldog) fik Olivers, det var han meget glad for, men er produktet det bedste til en hvalp i voksealderen? Jeg har overvejet det foder, der hedder Regal - er der nogen der kender til det? Hvad fodrer I andre jeres hvalpe (af større race) med?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-09 21:30

Jeg kan jo ikke rigtigt være med når du skriver - af størrer race -- men prøv at læse i dette link, godt nok ikke af helt nyere dato, men jeg tror stadig den er aktuel

Måske et meget godt sammenligningsgrundlag, for som du selv skriver, smag og behag er forskellig

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2004/1005175603.htm

Hvor er det dejligt at Balder og i trives

For et stykke tid siden,efterlyste du en børste til Balder, fik du købt den?? er den go'?? Det kunne jo være en julegaveidé til mine børnebørn

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 210 point
Dato : 01-12-09 21:40

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440 se tæmk artikel her

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3550

se i venstre side andre artikler de er ikke af nyere dato, men kan være vejledende.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 01-12-09 21:41

Jeg kender godt den test, Nordsted1, men jeg er slet ikke enig med Rabatten. Der er stor forskel på de forskellige fodertyper, man kan eksempelvis bare tjekke mængden der kommer ud i den anden ende. Dårligt foder giver nærmest kokasser af lort

Ja, du kan tro at den børste er god! Jeg købte den over nettet, takket være dit link. Om morgenen har Balder og jeg vores første hygge/kælestund, når han har været ude og finde sin morgenmad i haven (spredt ud over det hele - dejlig aktivitet) så sidder vi på gulvet og han sidder på skødet af mig med sin bamse, som bliver tygget på og suttet lidt på. Imens kan jeg kæle og få små kys og strigle ind imellem, det er bare noget så hyggeligt
Så den børste kan du roligt gå ud og købe til dine behårede børnebørn

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-12-09 21:41

tænk skulle der stå

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-09 21:49

Så er den julegave næsten hjemme, dvs. nu ved jeg da hvad jeg skal købe

Selv om Nikki kun er en bette fyr, så gav vi ham Hills Prescription da han skulle videre med tørfoderet... og han har aldrig haft splat ud afføring...

Jeg kan ikke se at du er bundet af din kontrakt med opdrætteren, måske er det ikke fair overfor hende, men på den anden side, så kan du være ligeglad. Selv om du har skrevet under, så kan hun ikke "gøre" dig noget. Hun må jo på en eller anden måde også have nogle fordele med det foder, men det kommer ikke dig til gode.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 01-12-09 21:49

Ja, Bevi54 - det er interessant læsning. Har godt læst den test før, der er top points til et mærke, jeg slet ikke kendte.
Men et er tests, hvad er jeres egne erfaringer?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-12-09 22:05

Vi fik også anbefalet Eukanuba Large breed puppy af dyrlægen, selvom vores opdrætter havde fodret med noget andet, som var endnu dyrere.
Det gjorde vi udfra flere faktorer :
Det er vigtigt at de ikke vokser for hurtigt, da dette kan give knogleskader på længere sigt osv.
Sammensætningen er afpasset til hunderacer af stor størrelse, med alm. aktivitet.

se det turde jeg jo ikke lige udfordre, idet nogle af de store hunderacer, jo netop kan have forskellige knogleproblemer efterfølgende.

Men efter det første år gik vi over til Arion som vi køber hos den lokale foderstof og det er den del billigere men ikke meget. Det lader til at fungere fint og kan købes i diverse varianter alt efter aktivitetsniveau. Og dyrelæge tjekket har ikke fundet noget ved hunden, som gør mig bekymret for om vores foder, skulle være dårligt.

Det første år ville jeg dog alligevel lade mig råde af dyrlægen, og som sagt i mit tilfælde, med en stor schæfer/labrador- har jeg gjort som de har sagt. Så det er åbenbart ikke bare din opdrætter men også dyrlæger, der anbefaler Eukanuba. Vi ved ikke om det er fordi, de er betalt for at sige det, men hvem vil "gamble" ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-12-09 22:11

obs på at de tests der er foretaget ikke gælder hvalpefoder !!!!

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-12-09 22:16

der er mange der tåler Olivers, men der er også få der ikke gør,
jeg har prøvet lidt af næsten alt og falder af og til tilbage til hvad min købmand har af tilbud.

Det er korrekt at noget foder giver mere affald,
et foder der sjovt nok ikke giver så meget er faktisk et foder der bliver solgt i Aldi i grønne metal poser, det kan en hund fint bruge ind imellem, især hvis de er blevet lidt for runde.

Nu skifter jeg med Oliver's og Predegi pal og lidt fra den lokale og det er ikke de store hunde jeg har. Men derfor skal de stadig have et sundt liv.

Det er vigtigt at din hund får et godt balanceret foder de første 10 mdr i vokse perioden af hensyn til knogle udviklingen, som går meget stærkt i den periode, men det er du sikkert opmærksom på.
Du kan råfoder med Bart-foder og give et ekstra kalk tilskud så vil du være godt dækket ind.
Og din hund vil elske dig for det.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-12-09 22:22

http://www.rigtighundemad.dk/

bare for at understrege bevi54- udemærkede forslag--

man kan jo gå endnu videre med barf-foder

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-12-09 07:05

Jeg er ikke så hooked på Barf, - jeg prøvede det med min gamle hund for nogle år siden, men uden de lovede effekter og resultater. Jeg var ellers villig til alt med ham, fordi han havde tendens til eksem på poterne, men Barf havde ingen effekt. Gode urter fra Wolle's WoW gjorde til gengæld mirakler..
Men nu fejler min lille hvalp jo ikke noget, jeg vil bare være sikker på at han får den rette kostsammensætning og optimale muligheder for sund vækst i den første vitale tid - og Eukanuba er nok ikke det eneste gode foder på markedet.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-12-09 07:22

Det er der da også der er en hel jungle af nye produkter som ikke indeholde alt det skrammel der er i de fleste af dem
http://www.kingsmoor.dk/ er en af dem som ikke benytter det de fleste gør.
Mvh Bevi54

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 04-12-09 06:36

Tak for svaret bevi54. Jeg vil studere Tænk's undersøgelses resultater nærmere

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-12-09 10:33

god vind med dit valg og tak.