/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvad syntes du om krigen?
Fra : Kastop
Vist : 697 gange
59 point
Dato : 01-12-09 20:56

Jeg er lidt i dilemma om krigen i Afghanistan.
På den ene side, så er det godt at vi hjælper befolkningen af med tyranni fra Taliban, der stener kvinder og undertrykker folket ved at tvinge religion ned over dem.
På den anden side så er krig jo noget lort.

Burde man ikke blot støtte dem der vil det godt, på afstand, med økonomiske og politiske midler, så de selv bliver i stand til at løse deres interne problemer, i stedet for at vi med vold kommer for at prakke demokrati ned over hovedet på dem. Vold avler jo vold.

Men endnu værre er det da at trække sig hjem nu. Så har man jo kun dræbt en masse civile og mistet en masse soldater uden nogen som helst nytte.

Så jeg syntes da at man skal blive i Afghanistan.

Eller hvad?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-12-09 21:38

Nu, hedder det sig jo, at vi deltager i krigen, for ikke selv at bliv ramt af terror, fra Taliban.
Det er jo netop i de Afghanske bjerge de gemmer sig, og træner deres krigere i træningslejre, til at udføre terror overfor vestlige lande.
Det er jo mennesker som nok er laverestående, i forhold til os, i deres tankegang. - Det beviser b.l.a. sagen om tegningerne.
Min opfattelse er at uintelligente væsener reagerer med vold, hvor mere intelligente forhandler sig u d af en given situation.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-12-09 21:59

Citat
Nu, hedder det sig jo, at vi deltager i krigen, for ikke selv at bliv ramt af terror,

Af den grund kunne vi lige så godt trække os ud i morgen.
Vi har så rigeligt med mulige terrorist typer her allerede.Så denne tåbelige argument køber jeg ikke.
Og hvad med Pakistan?? Skal vi også yde en indsats der???

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 59 point
Dato : 01-12-09 22:10

I nat kommer vi jo til at høre, hvad Obama vil, og så følger vi og de andre der er med i krigen helt sikkert trop.

Men for mig at se er krigen dømt til fiasko, hvorimod jeg er meget enig med "Burde man ikke blot støtte dem der vil det godt, på afstand, med økonomiske og politiske midler, så de selv bliver i stand til at løse deres interne problemer, i stedet for at vi med vold kommer for at prakke demokrati ned over hovedet på dem. Vold avler jo vold."

Afghanistan var besat af Englænderne i næsten 100 år i 1800 tallet til begyndelsen af 1900-tallet, lavede med jævne mellemsrum oprør, slog datidens stærkeste militærmagt flere gange, mest uhyggeligt da de slagtede ALLE 10000 mand englænderne havde sendt til Kabul på vejen tilbage, undtagen en mand, der skulle tilbage og fortælle hvad der var sket. I ca 10 år i 1970-80erne var russerne igang, jeg tror de var noget hårdere i fikten end NATO, de lunne heller ikke knække afghanernes indædte modstand mod at være besat.

Jeg tror demokrati skal komme fra folket selv, ikke ved at nogen pådutter folk en måde at leve, blive styret etc på.

Det eneste tilfælde jeg kan komme i tanke om, hvor det lykkedes at indføre demokrati med magt i et land, der aldrig før havde været demokratisk, er Japan. Men det skete efter en voldsom krig, 2 atombomber, og en massiv militær tilstedeværelse i landet fra USA, der stadig har tropper i Japan, dog nok ikke længere for at styrke demokratiet.

Osama tog til Pakistan, al Queida har fristeder i andre lande, Yemen, Sudan mv., kvinder, børn osv. er ligeså undertrykt i masser af muslimske lande som i Afghanistan, og det kan ligeså godt være vi øger risikoen for terror ved at besætte dem.I hvert fald er Dk nu på linie med Israel og USA som terroristmål.

Endelig er det aldrig et argument for at blive ved med at gøre noget dumt, at nu har man gjort det så længe, at det vil være synd at stoppe.

Men som sagt, i morgen bliver vil alle klogere på hvad der sker.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-12-09 22:15

En anden argument mod denne krig,må vel være det økonomiske.Det hører vi bare ikke meget om.
Jeg tror vi alle ville vende det hvide ud af øjnene,hvis vi vidste hvad det koster året rundt.
Bare daglønnen til 700 personer og udstyr i million-klassen. Ammunition og drivmidler.
Sikke børnehaver og plejehjem,der kunne opretholdes,for disse svimlende beløb.

Se,nu lyder jeg som Enhedslisten.Men de har da også,ind imellem,nogle fornuftige synspunkter.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 01-12-09 22:18

Desværre er der ikke opbakning på verdensplan med en massiv indsats mod taliban. Der er jo slet ikke styrker nok. Hvis alle lande ville deltage kunne man f.eks sætte 500.000 eller flere soldater ind og få det overstået på måske 4-5 mdr. Sikke en masse penge der kunne spares istedet for krig de næste 20 år.
Verdens ledere ved godt hvad der skal til for at afslutte krige, men er mere interesseret i at have dem kørende. Det er der økonomi i.

Kommentar
Fra : Kastop

Dato : 01-12-09 23:21

Stilkene:

Det er grove løjer du er ude i syntes jeg.
Husk at der er 1 milliard muslimer og at kun et par tusinde brændte flag og ambassader af.

Det svarer til at sige at alle i DK er autonome. Der er da flere autonome i Danmark pr. indbygger end der er ambassade og flagafbrændere blandt muslimer pr. indbygger.
Desuden er det ikke blot en tegning. Nogle ser tegninger som hån, spot og latterliggørelse og ikke et udtryk for ytringsfrihed.
Jeg syntes tegningerne er en stupid ting, da det kun skaber spændinger og spiller vandene.
Hvorfor ikke opfordre til et dejligt og fredeligt samfund.

Muslimerne i Danmark er her for at blive. Der kommer ikke en revolution en dag, hvor de bliver masse udrenset, der kommer en krystalnat og de rejser aldrig helt hjem.
Verden er vokset og det må lille Danmark til at indse. Ellers kan man jo altid finde en øde ø hvor der ikke bor muslimer, men Danmark er nok ikke lige et sted man skal opholde sig, hvis man bliver rasende indvendigt hver gang man ser en, for så får man da travlt, resten af sit liv. Sikke dog et spild.

Ja jeg er enig i at hængning af bøsser er forkert og stening af kvinder er forkert osv.

Men Sharia lovgivningen er mange ting og er anderledes fra egn til egn. Der er lande hvor de er kommet lidt videre end som så.

Men hvis man zoomer godt ud og ser jorden ude fra rummet, som en lille kugle hvor det myldrer med mennesker og planeten suser igennem rummet med ufattelig fart, så er der ikke noget at sige til at nogle folk tror på mere mellem himmel og jord. Derfor bør man altid respektere religion. De fleste mennesker tror jo på et eller andet.

Kommentar
Fra : Kastop

Dato : 01-12-09 23:38

Der kommer IKKE en krystalnat, skulle der have stået.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 02-12-09 01:26

De lever i deres lorteland som de har gjordt i 1000år, det har de altid selv bestemt. usa med støtter rykker så ind i landet for at finde ham fætteren bin laden, det magtede de ikke, og hvad så?.
Lad dem have deres bæland for dem selv, det er jo det de gerne vil.
Hvis vi aldrig var rykket ind i avganistan, ja så havede vi sku heller ikke hørt om deres indterne problemer, kvindeundertrygelse, osv!. det sker i en masse lande verden over, men det hører vi ikke om, og når vi ikke hører om det, så er der heller ingen nævneværdig problem vel?.
Nej men nu er verden jo obs på afganistan, eller hvad fanden deres lorteland hedder.Og så er det self. synd for de stakkels analfabeter. Lad os da invitere dem til dk, så vi alle kan være glade, og lære dem at man ikke skal stege pandekager direkte på komfuret, men bruge en stegepande.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-12-09 01:40

1. selvfølig skal de danske soldater blive
2. den nemmeste måde at styre et land er ved at gøre folk til analfabeter forbyde den at kunne skrive og læse samt at det læsestof der er til rådighed kun fortæller at en rigtig muslim lever sådan og resten skal dø og komme ikke til at møde profeten (den forkortet version)
3 finansering Afghanistan var indtil for et par år siden et af de lande i verden som produkceret mest illegalt narko til det sorte marked

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-12-09 06:37

fra rotw "3 finansering Afghanistan var indtil for et par år siden et af de lande i verden som produkceret mest illegalt narko til det sorte marked"

Taliban var imod opiumsdyrkning, siden 2001, hvor "the good guys" kom til, er opiumsproduktionen STEGET voldsomt, så Afghanistan nu producerer 93% af al opium (og derved heroin) i verden http://en.wikipedia.org/wiki/Opium_production_in_Afghanistan

Kommentar
Fra : sober

Dato : 02-12-09 07:09

Danmark skulle slet ikke have været inddraget i denne krig militært, men gerne humanitært, som under Korea krigen med Jutlandia og i Gaza som FN soldater. Altså hjælpe befolkningerne i disse uroområder - og ikke ved at skyde på dem.

Mosebeak (og Enhedslisten) har ret: Det koster $$$$$$$$$$$$!

Men det er jo ikke det vigtigste.

Det værste er at Danmark er blevet sat på terroristernes verdens kort. Som USA, Israel er.

Siden disse tåbelige Mohammedtegninger .

Ja, vi skal værne om ytringsfriheden.
Og jeg personligt forstår heller ikke at muslimer ikke kan forstå en "lille spøg" .
(Men det var åbenbart en stor provokation, som vi tolerante (i vist grad) Danskere ikke kan forstå)

og det var en uklog provokation af Jyllandsposten og ham den FØR ret ukendte tegner Kurt Westergaard m.m, efter min ringe mening.

(Ja, noget svineri at han bag efter skal trues o.s.v ! - Men uklogt alligevel)

+ Krigen i Irak og Afghanistan.

Som tidligere chef i PET, Hans Jørgen Bonnichsen siger:

"Før (Mohammedtegningerne + krigene) var Danmark kendt som en by i Sverige med Isbjørne gående rundt i gaderne, af de muslimske lande"

"Efter: Ja nu er vi sat på terroristernes verdenskort!"

(Ja, nu kan jeg ikke citerer ordret, men det er noget i den stil)

Som vangr siger:

Hvis Englænderne og Russerne ikke kan vinde i Afghanisten, hvorfor skulle Danmark så kunne?

Og Opiums dyrkningen er blomstet op ...

USA må betale Taliban penge for at køre på vejene ...

Lad os få en exit dato, som bl.a Socialdemoraterne foreslår.

Også selv om Obama er imod det!!!!!

Og (hellere end gerne):

Lad Danmark fortsat støtte Afghanistan -
Humanitært, oplysningsmæssigt -

Imod sult, kvindeundertrykkelse, stening, homo-terror.

Jeg har også læst et sted (ved ikke om det passer):

For hver talibaber som bliver dræbt opstår der 2 nye.

Fordi de er så fanatiske.

kastop

Det var et godt spørgsmål, og jeg er enig med dine synspunktet, de er sobre ...

(Og jeg siger det altså ikke for at "fedte" og evt. få dine points)

sober

Kommentar
Fra : sober

Dato : 02-12-09 07:24

P.S

Jeg har faktisk talt med flere moderate muslimer fra Tyrkiet, Pakistan, Libanon, som hader Taliban & Bin Laden og alt deres uvæsen, og de siger, at efter disse mohammedtegninger m.m, så er Danskerne syn på ALLE indvandre og flygtninge med mørk hud, generelt blevet mere racistisk.
Taxa chauffører som kaldes sorte svin o.s.v. De siger også, at de ikke selv er blevet specielt stødt af Mohammedtegningerne, fordi de har boet i Danmark i mange år, og lært "Dansk humor" (sådan da) - men siger at det altså har provokeret uintelligente, "dumme" fanatiske trosfæller i høj grad. Og de er utroligt kede af disse tegninger + krigene, som har gjort deres hverdag i Danmark mere vanskelig de seneste 10 år.

Ja, jeg kommer i en politisk-humanistisk "klub" hvor mænd og kvinder i forskellige aldre fra mange nationaliteter kommer.

Kommentar
Fra : sober

Dato : 02-12-09 07:31

P.P.S

Til mosebaek - Du har før kaldt mig en naiv teenager ...

Ja, jeg er muligvis naiv (og det er jeg glad for) - men desværre ikke en teenager ...

Det kunne jeg da ellers godt tænke mig at være igen ! - For det var da en herlig tid ...

Kommentar
Fra : sober

Dato : 02-12-09 07:36
Kommentar
Fra : sober

Dato : 02-12-09 07:45

Var ikke medlem af juni Bevægelsen eller nuværende medlem af Enhedslisten, hvad der i øvrigt er lige meget med hensyn til kastops spørgsmål.

sober

Lad os få sol over Danmark - Send de Danske styrker hjem fra Afghanistan, og prøv at blive lidt mindre "fremmed-sky" Mor Danmark ...

Kommentar
Fra : sober

Dato : 02-12-09 08:21

Naivt
JuleØnske

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-09 09:22

Citat
P.P.S

Til mosebaek - Du har før kaldt mig en naiv teenager ...

Jamen,det er heldigvis ikke lige udpræget,i alle dine indlæg.Faktisk er jeg meget enig med dig,i denne tråd.
Selv Vagnr`s indlæg,kan jeg tilslutte mig.Selv om det lyder utroligt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-12-09 09:38

Tak Mosebaek, jeg har med samme undren været enig med dit indlæg.

Det må være julefreden der sænker sig over jorden.

Noget andet er, at Obama samtidig med der nu skal 30000 flere soldater til Aghanistan varsler begyndende tilbagetrækning om 1½ år. Så kan man vel også begynde at tale om en dansk exit-strategi uden at blive beskyldt for at være landsforræder

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-09 13:10

Citat
Så kan man vel også begynde at tale om en dansk exit-strategi

Ja,det burde køre helt automatisk.Der er vel ingen der kan forestille sig,at vi skal være der een dag længere end US.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : sober

Dato : 03-12-09 03:37

Sikkert ikke ...

Big Brother, United States Of America bad os komme, og de beder os også om at gå igen, når de selv mener vi skal gøre det.

Danmark skulle nu hellere selv bestemme ...

Godkendelse af svar
Fra : Kastop

Dato : 11-12-09 03:41

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-12-09 05:45

Selv tak, kastop