/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gældsanering
Fra : o0nellie0o
Vist : 654 gange
100 point
Dato : 01-12-09 19:49

Nogle kloge mennesker der ved hvor meget man skal skylde for at komme i betragting?

Hvis man er en familie på 5 hvor mor og far er start 40'erne om der skyldes ca 2.2mill væk??

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 01-12-09 20:00

Det er ikke et spørgsmål om hvor meget du skylder....

Men mere om du kan betale....

2.2 mille er ikke meget hvis I tjener 1 mille om året.....

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 01-12-09 20:01

hej

Der er ikke i loven opstillet bestemte grænser for, hvor stor din gæld skal være, for at du kan få gældssanering, idet gældens størrelse skal sammenholdes med en række andre forhold, som fx alder og uddannelse, ægteparet eller samlevernes nettoindkomst efter skat og husstandens størrelse.

Som en vejledende tommelfingerregel skal gælden være ca. 20 gange større end den samlede månedlige nettohusstandsindkomst. Er man erhvervsaktiv, skal gælden normalt være på mindst 250.000 kr.

Med andre ord er det beskrevet grundlag som udgangspunkt nok. Der er dog en længere række forhold der skal tages højde for.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-09 20:01

Der bliver skønnet i hvert enkelt tilfælde

Prøv at ringe til dit dommerkontor, og spørg efter en dommerfuldmægtig som har med gældssanering at gøre

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 01-12-09 20:03

Nogle af de ekstra forhold der tages højde for er bl.a. hvordan gælden er stiftet. Man kan eksempelvis ikke få gældssanering hvis gælden er tilkommet på uforsvarlig vis.

Godkendelse af svar
Fra : o0nellie0o

Dato : 01-12-09 20:35

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 01-12-09 20:38

Gælder er ren gæld i form af hus, bil lån.... ingen forbrugslån....
Den ene fik en arbejds skade og gik fra 450.000 kr om året ned på dagpenge...
Samlet indkomst d.d er omkring 450.000 årlig - 3 børn...

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 01-12-09 20:43

Så er der en realistisk chance for det.... Du kan læse lidt nærmere om det her:

http://www.familieadvokaten.dk/emner/646.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-09 20:45

Hvis det kommer på tale med en erstatning for arbejdsskaden, kan den også bruges til at nedsætte gælden med - ikke fair det kan vi godt blive enige om -

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 01-12-09 21:02

Hvorfor er det ikke fair at en evt erstatning er med til at sætte gælden ned?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-09 21:08

Jeg syntes det er fair nok, at man skal betale hvad man skylder, men det er ikke fair at man skal bruge en erstatning på det, den er beregnet til at skulle bruges til evt. behandlinger - livet ud -

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 01-12-09 21:29

præcis den slags accepterede svar der gør at man ikke gider bruge tid på at komme med et kvalificeret svar!