/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hjælp mig med gode råd
Fra : papmor
Vist : 832 gange
20 point
Dato : 01-12-09 09:48

Hej og Hjælp

Jeg er så heldig at have mødt min kommende mand efter vi har været væk fra hinnanden i mange år og han har i mellem tiden fået to skønne piger på 10 og 12 år som jeg er blevet utrolig glade for :)
Mit spørgsmål går på den lille af dem på 10 år

Hun har til hun var godt 9 år aldrig sovet uden for sin mors seng og da de flyttede fra hinnanden sidste år sov hun de først 7 måneder i sin far seng og når hun var hos sin mor sov hun indtil for nyligt stadig hos sin mor. Nu sover hun på sit eget værelse med lys og dør åben.

Hendes mor kan ikke forstå at hun ikke bare kan sove i vores seng fordi hun har svært ved at sove selv er det mig der er forkert på den at hun er så stor at hun er nød til at lærer at sove i sin egen seng ??
Hun var så uselvstændig da jeg mødte hende for et år siden at hun ikke kunne lege ved en veninde, ikke kunne cykle eller tage i skole uden hendes søster, bange for at tage bussen selv om hendes søster var med og skulle dee tage bussen de 5 min hjem skulle vi fortælle hende at hun skulle cykle igen og igen - selv om hun skullee med bussen og godt viste det for ellers gik hun helt i spåner desværre. Hun kaldte fx 8 gange når hun var i bad på sin far og lige så mange gange efter hun var kommet i seng for at spørge om "små" ting.
Jeg har støttet hende i at blive en stor pige så i dag kan hun cykle ind til en veninde og hvis nødvendigt tage skoleebussen hjem hvis hun er sammen med en hun kender godt.

Mine spørgsmål er :

Er det normalt at en pige på knap 10 år ikke har prøvet at sove i en seng for sig selv ??
Det en sundhedsplejeske menlig fortalt min kæreste at det ikke er.

Godee råd er meget velkommen og spørgsmål natuligvis også

Mvh Papamor

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 01-12-09 09:56

Det er bestemt ikke almindeligt/normalt at børn sover hos forældrene så længe...

De fleste børn sover for sig selv, inden de er et år

Pigen er jo møjhamrende usikker på næsten alt, i må endelig rose hende når hun gør fremskridt, og det er flot at hun nu kan sove på eget værelse med åben dør og lyset tændt

Lad hende endelig fortsætte med det længe endnu, så hun kan føle sig tryk, hvis i begynder med at hun skal slukke lyset eller lukke døren, risikerer hun at ryge helt tilbage til dobbeltsengen igen

Når hun begynder at have en veninde til at sove på værelset, så lukker de helt automatisk døren,og måske også slukke lyset, så vær optimistisk, det kommer gradvist helt af sig selv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-09 09:56

Nej, det er bestemt ikke normalt, at en pige på 10 år stadig sover i forældrenes seng.

Jeg vil endda gå så langt som til at kalde det særdeles unormalt.

Derudover, så lyder det som om den pige har nogen gevaldige problemer.

Om skylden så ligger i, at hun er blevet behandlet helt forkert af forældrene i forhold til hendes alder , eller om hun har nogen psykiske problemer i form af usikkerhed, angst el.lign. , det kan jeg ikke lige gennemskue ud fra det du fortæller.

Kommentar
Fra : papmor

Dato : 01-12-09 10:39

Tusinde tak for jeres søde svar og jeg kan helt klart bruge dem :) det er bare svært som papmor til hende at fortælle hendes far at der er store problemer med hende også fordi han jo nok ikke kan og vil se det - for sådan har hun jo altid været i hans øjne.
Er det nogen der har erfaring med hvad man kan gøre med en mor som "beskytter" hende for vildt følgende eksempeler : et lille mærke på armen bliver gjort til et stort problem, har hun ondt i hovedet får hun en pille for det, som gør hende til en lille pige på 3 år tit og forlanger hendes far gør det samme når hun er her.

Godkendelse af svar
Fra : papmor

Dato : 01-12-09 10:45

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-09 10:54

Et barn kan godt lære/finde ud af, at der er forskellige "regler" hos mor og far

Så hvis i lytter til hende,og fortæller hende at det ikke er noget farligt at få et mærke, og at det er usundt at spise piller alt for ofte - så kan hun godt lære det

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 01-12-09 14:08

Der er ikke normalt at sove hos sine forældre til man er 10 år, det er misforstået godhed fra forældrene, jeg har selv lagt mine egne børn i deres egen seng fra de var små, og der har de sovet, self kan de komme ind, samt hvis de er syge, men det er deres egen seng de sover i over 99% af nætterne.

I skal støtte hende så meget I kan, og lade hende vide at I er der for hende, men hun skal lære at være selvstændig og vide at I har tillid til hun godt kan selv. Støt hende så hun kan blive en selvstændig pige som kan komme med skolen på lejerskole uden at risiker at blive mobbet for ikke at kunne sove selv.Det er det helt rigtige I gør, bliv ved med det.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 01-12-09 16:50

Hej Papmor.

Hermed en lille kommentar:

Du lyder som en rigtig fornuftig "Papmor", men du har jo heller ingen ægte navlestreng,
ligesom pigens biologiske mor har, og desværre mangler hun den nødvendige modenhed
til at klippe den over, og dermed kan det være hendes magtsyge der spiller ind,
for at bibeholde datteren i en babyrolle længst muligt.

Der opstår jo mange ting - før, ved og efter - en skilsmisse, som påvirker alle parter.

Held og lykke med din nye familie.

mvh.

DkwM327

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 01-12-09 21:16

Det vil ikke undre mig at pigen er blevet brugt/misbrugt.
På den måde at få stå, at pigen er brugt af moderen, til at forhindre sexuel samkvem med faderen pga. inbyrdes problemer i deres forhold.
Blot en strøtanke, det vil jo også helt sikkert påvirke den "lille" pige.
Moderen har kanaliseret alle hendes frustrationer over på pigen.
Højris

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 01-12-09 21:17

Det jeg egentlig mente var årsag og virkning.
Højris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-09 21:20

Hey kandutter, som bekendt (dvs det har i nok ikke tænkt over) så får papmor ikke mail til sit eget spørgsmål, når først hun har lukket tråden

For at hun ikke skal gå glip af jeres guldkorn, så kopier jeres besvarelser og send dem i pm, det vil være ærgeligt at papmor ikke ser dem

Kommentar
Fra : rosamusen

Dato : 17-08-10 21:54

Højris;
Uanset at svaret ikke når frem til "spørgeren", så må jeg altså sige, at det er nogle fuldstændig langt ude motiver, at tillægge moderen på så løst et grundlag.

Fordi noget ikke er normalt, betyder det ikke nødvendigvis at det er skadeligt. Fænomenet co-sleeping vinder større og større udbredelse udfra en betragtning om, at det ikke er for børnenes skyld, at de bliver "jaget" over i egen seng eller værelse, så tidligt, som vi gør i de vestlige lande.

Og i øvrigt kan man have sex mange andre steder end i sengen... hvis du skulle være i tvivl

RM