/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
hvordan med multimediaskatten
Fra : ara
Vist : 1174 gange
100 point
Dato : 30-11-09 15:57

Hej.

jeg har fået oplyst af det firma jeg arbejder i har følgende melding om multimediaskatten.

"For de medarbejdere, der ikke betaler topskat, koster den nye multimedieskat cirka kr. 100 pr. måned, mens beløbet for de medarbejdere, der betaler topskat, er cirka kr. 145. Til gengæld får man som et resultat af skattereformen nedsættelser i indkomstskatten"

Hvorfor så denne beskatning, og går det hele lige op når man får denne nedsættelse af indkomst-skatten?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-11-09 16:12

Det er virksomhedens måde at sige på, at du selv skal betale multimedieskatten, og at de ikke vil kompensere dig for den.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-11-09 20:10

Ja nu kan i ikke få fri tlf, internet og PC, nu skal i selv betale skat af det, nu er det ikke et gratis tillæg til lønnen mere.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 30-11-09 20:49

Mellemskatten bliver fjernet, så det skulle ikke umiddelbart blive til at mærke forskel, når/hvis man skal betale multimedieskat.
Personligt synes jeg at den nye skat er helt hul i hovedet, den vil gøre tilværelsen mindre fleksibel for rigtig mange mennesker - OG for rigtig mange arbejdspladser, men det er jo så en helt anden snak...
Iøvrigt er det ikke tilladt at virksomhederne aflønner ekstra for at kompensere for den ekstra skat.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 30-11-09 21:10

Det som jeg er imod. Jeg har en firma pc og telefon som jeg tager med hjem hver dag.

Jeg må ikke bruge pc og telefon privat. Det er derfor jeg er imod at skulle betale den nye skat.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 30-11-09 21:15

Hvis du tager pc'en med hjem, bliver du beskattet af multimedie, uanset at du ikke må bruge den privat. Som hovedregel vil telefonen også medføre multimedieskat.

Uanset om du har et eller flere multimedier til rådighed vil du blive beskattet med kr. 3.000 årligt. Skatten af det svarer meget godt til de 100 - 145 kr. som din arbejdsgiver har oplyst dig.

Det er fuldt ud tilladt for en arbejdsgiver at kompensere for multimedieskatten ved at give en lønforhøjelse. At nogle arbejdsgivere - især offentlige - så siger at de principielt ikke bør gøre det, er kun et spørgsmål om at holde omkostningerne nede.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-11-09 21:23

Citat
Iøvrigt er det ikke tilladt at virksomhederne aflønner ekstra for at kompensere for den ekstra skat.

hvor står det ? Der er intet til hinder for at der gives et ekstra løntillæg pr. medarbejder, i de lokale lønforhandlinger.

Der er ingen lov imod lønforbedringer.

Men det lader til at det er arbejdsgiverne enige om ikke at gøre noget ved.

Tilgengæld er det fastslået , at såfremt man har en aftale om fleksibilitet og at der er tale om en hjemmearbejdsplads, kan man ikke umiddelbart bare lade mobil og pc blive på arbejdspladsen. Så det bliver svært at undgå denne medieskat.

Eftersom det er arbejdsgiverne, som skal indberette denne nye skat, ser det ud som om at de tilgengæld kommer til at betale særlig feriegodtgørelse af det tillæg som de lægger til lønnen. Så hvormeget er der snart tilbage at betale ??

Men bøvlet er det alligevel og stik imod det, man har efterstræbt fra arbejdsgiver side- fleksibilitet og at arbejde og familieliv, skal hænge sammen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-11-09 21:32

Alt det fryns som arbejdsgiverne fandt på for at skaffe og holde på medarbejderne i årene inden krisen er på vej væk, arbejdsgiverne skal spare og der skal penge i statskassen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-11-09 21:38

Citat
Alt det fryns som arbejdsgiverne fandt på for at skaffe og holde på medarbejderne i årene inden krisen er på vej væk, arbejdsgiverne skal spare og der skal penge i statskassen.

Forklar mig lige, hvad der er arbejdsgiverne sparer, andet end bøvl og utilfredshed fra medarbejdere.

Accepteret svar
Fra : Lincoln1242

Modtaget 100 point
Dato : 01-12-09 00:40

Om det hele går lige op - det afhænger af dine øvrige indkomst- og fradragsforhold! Din arbejdsgiver kan i princippet ikke stå og love dig at du kompenseres fuldt eller delvist. Det er nok også blot en orientering om at indkomstskatten generelt nedsættes - altså ikke kun for dem, der skal betale multimedieskat.

Og hvorfor denne beskatning - fordi staten fattes penge og fordi skattelettelserne skal finansieres på en eller anden måde!

Mit gæt er at denne multimediskat lider en stille død og at den ikke giver staten mange kroner. For meget administrativt arbejde til arbejdsgiverne med at kontrollere medarbejderne - som gør deres for at undgå denne beskatning.

I mit firma har man gjort meget for at digitalisere medarbejderne; give dem bredbånd, kunne tage pc'en med hjem til både privat og arb.mæssig brug, give dem mobiltlf. for større fleksibilitet, altsammen især for at give folk muligheden for at arbejde hjemme. Nu står samme medarbejdere i kø for at opsige deres bredbånd, aflevere deres mobiltelefoner og afskrive sig muligheden for at tage pc'en med hjem... Det er et spring tilbage til 1990erne... og medarbejderne er igen nødt til at møde ind på arbejde hverdag... og de fleste kører i bil = større CO2-udslip og klimahysteri!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 01-12-09 16:22

Der er faktisk mulighed for at omgå reglerne en smule.
Hvis man KUN bruger feks. sin mobiltelefon (som man tager med hjem) i arbejdsmedfør, kan man som medarbejder underskrive en tro og love erklæring, som skulle fritage en for at betale multimedieskat.
Det er ens leders opgave at lave stikprøvekontrol på dette. Lige bortset fra, at det bliver der næppe tid til for ret mange lederes vedkommende.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-12-09 20:27

@Axelise
Problemet er, at arbejdsgiveren skal dokumentere sin stikprøvekontrol.
Hvis SKAT dukker op, og arbejdsgiveren ikke kan fremvise dokumentation for at kontrollen er udført, vil medarbejderne blive beskattet, da det så er SKATs opfattelse, at arbejdsgiveren ikke har opfyldt sin kontrolforpligtelse.

Det vil nok give nogle ret sure medarbejdere -> derfor bliver bogholderiet nødt til at lave kontrollen.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-12-09 20:42

Min arbejdsgiver vil ikke lave en tro og love erklæring.

Vi er rigtig mange ansatte i firmaet så det vil beskeftige mindst 2 mand
på fuldtid, hvis de skal holde øje med om man bruger den til privat.

Syntes bare det er træls at jeg skal betale de 3000 kr når det kun
er på arbejde jeg bruger den.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-12-09 20:51

Du skal ikke betale de 3.000 kr., men skatten af 3.000 kr., altså mellem 1.200 og 1.700 kr. om året i merskat.

Skatten er ganske rigtigt træls, når du ikke får noget for pengene.

Er det et krav fra din arbejdsgiver, at du skal have mobil og pc med hjem, eller kunne du lade dem ligge på arbejdspladsen?

Alternativt, er det så muligt at aftale med din arbejdsgiver, at du får en bruttotræksordning på en hjemme-pc, bredbånd, fastnettelefon og mobiltelefon, så du får noget for pengene, uden at det koster din arbejdsgiver noget, bortset fra lidt administration??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-12-09 21:06

Citat
Alternativt, er det så muligt at aftale med din arbejdsgiver, at du får en bruttotræksordning på en hjemme-pc, bredbånd, fastnettelefon og mobiltelefon, så du får noget for pengene, uden at det koster din arbejdsgiver noget, bortset fra lidt administration??

Og det koster så på medarbejderens pension til gengæld, mon det er bedre på lang sigt.??

Jeg er godt nok ikke helt opdateret med, hvordan disse bruttotræksordninger virker i forhold til den nye lovpakke, men det er der måske andre der er.

Kommunernes Landsforening anbefaler kommunerne i at tillægge et beløb til lønnen for multimedie, som kommunens så godt nok skal betale særlig feriegodtgørelse til.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-12-09 22:05

Jeg er udekørende montør, så kommer ikke forbi firmaet hver dag så bliver nød til at tage telefonen med hjem.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 01-12-09 22:05

Tak for svaret Lincoln1242.