/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Afmonterer rattet i en vectra.
Fra : tullenulle
Vist : 4132 gange
100 point
Dato : 29-11-09 20:12

Hejsa alle sammen.
Min tændingslås er gået i stykker så jeg kan ikke dreje nøglen, derfor ville jeg afmonterer rattet for at kunne komme til tændingslåsen, men selvom jeg har fjernet airbaggen, møttrikken og låseblikket kan jeg ikke rokke eller lirke rattet løs, har det noget at sig rattet ikke kan drejes om i lige position (pga ratlåsen) eller skal jeg bruge en aftrækker af en art ???

MVH Tullenulle.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-11-09 21:00

Hm... Det hjælper vist ikke at afmonter rat.

Du skal have afmonteret din tændingslås.

Det kan gøres på flere måder, men syntes du først skal finde den nye tændingslås, og samtidig få vejledningen til at demontere denne menst skånsomst.

Den voldsomme, vil jeg ikke lægge på Kandu.

vh Ben

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-09 22:05

Sådan et rat kan sætte sig noget så grusomt. I første omgang kan du prøve,at tage et solidt greb øverst og nederst på ratkransen. Så lirker du ved, at trække lidt foroven og dernæst forneden. Skift evt. til "kvart i tre" og prøv det samme. Virker det heller ikke, er der enten den store gummihammer eller aftrækkeren tilbage. Nogle gange kan et solidt "dask" på ratkransen hjælpe, men jeg ville nu lige prøve det andet først.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-11-09 22:22

Det er ikke nødvendig at ta rattet af for at skifte tændingslås, men du skal have de plast skjolde der sidder omkring ratstammen af for at komme til ratlåsen, den er skruet fast med en boldt, men der er mugligvis også en låse tap der skal drejes, og det kræver at nøglen er i og kan drejes for at få låsen af.

Ratstammen er lidt konisk og med stråler, og for at få det af skal der bruges en aftrækker, eller kan du brøve at rykke op i rattet mens en slår på akslen, sæt møtrikken løst på så gevind ikke tar skade når der slåes på akslen. Men der er ikke nødvendigt at tag det af , så lad det sidde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-09 22:29

Hvis ratlåsen er korrekt monteret, kan man ikke lige skrue den af, for så ville den lås ikke være meget værd.
Nogle biler leveres med boltehoveder som ved klargøringen ( når man er sikker på at lås og nøgle fungerer) slås af. Derefter skal der særlige evner til at fjerne den. Hvis jeg vidste hvordan, ville jeg ikke skrive det her.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-11-09 22:40

Har nu aldrig selv haft rattet af, men du kan måske få lidt hjælp ved denne tegning:

http://www.thulinserver.dk/opel/rat_vectra.jpg

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-11-09 22:56

Benjamin.Hansen har efter min mening givet dig det bedste råd.

Og så et dumt spørgsmål: Har du sikret dig at ratstammen ikke klemmer? Altså rokket med rattet og holdt det midt imellem de to stillinger hvor stammen klemmer på låsepalen. (Klovnen her havde parkeret med lidt for drejede hjul, og SÅ var nøglen så svær at dreje, at jeg selv tænkte på defekt lås. Den gav sig dog let, da jeg tog lidt i rattet samtidig med, at jeg igen drejede nøglen)

Hvis du holder rattet midt i imellem de to stillinger, hvor den klemmer, kan du prøve at rokke lidt med nøglen samtidig med, at du drejer den. Det virker ofte, hvis lås og/eller nøgle er slidt.

Samtidig er de fleste låse nemmere at skille ad, når låsen er ulåst.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-11-09 23:33

Og Thulin har givet den bedste tegning der viser at du ikke skal have di rat af...

Du skal have fjernet låsebolten og udtage tændingslåse i oplåst position (med nøglen i).

Hvis den slet ikke kan låses op er løsningen en lilel samtale med dem hvor du får den nye låse cylinder. Da svar afhænger af om det låsestiftern der gør at du ikke kan dreje den eller om fejlen ligger i låsepalen, der går i indgreb med ratstammen.

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 06-12-09 15:12

rattet skulle af, der sad 2 skruer der skulle løsnes for at fjerne plastikhuset omkring ratstammen..
men tak til jer alle.. Og der skulle rives og rokkes noget så omhyggeligt i rattet...