/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udskiftning af LK minitangent
Fra : støvlebideren
Vist : 7348 gange
20 point
Dato : 29-11-09 14:56

Jeg skal have udskiftet mine gamle afbrydere og stikkontakter som er monteret på gerikterne i karmene.
De gamle er af typen LK minitangent.
Jeg sætter nye gerikter i og vil gerne have nogle lidt smartere afbrydere end de gamle.
Nogen der ved hvilke typer der kan bruges i stedet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-09 15:09

Hvis du alligevel fjerner de gamle og sætter nye gerikter op skal kontakterne sgu da ikke sidde i gerikterne

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-11-09 15:18

LK minitangent er ellers de mest holdbare der er produceret, har dem selv i hele huset og har købt ekstra op, de skal ikke udskiftes med noget fancy noget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-11-09 15:24

Ved rep/udskiftning må de stadig sidde i gerigterne - men det er et spørgsmål om det er nyinstallation når der udskiftes med en anden type og de så ikke mere må sidde i gerigterne.

Kommentar
Fra : støvlebideren

Dato : 29-11-09 15:56

De nye skal sidde i geriktet, jeg mener at have hørt at der findes en lidt smartere model end de gamle.
Har kigget lidt på Fuga Baseline men kan ikke finde de rigtige oplysninger

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 29-11-09 16:00

I dag kan du vælge mellem Fuga eller Opus kontakter der er lidt større, hvis du udskifter kontakterne til Fuga uden at udskifte gerikterne kan du bare skifte kontakterne, (og det må du selv gøre) men hvis du udskifter kontakterne med Opus eller udskifter gerikterne skal der en dåse eller underlag bagved.

Kommentar
Fra : støvlebideren

Dato : 29-11-09 16:12

findes der ikke en moteringsramme af metal til fugakontakter ligesom de gamle

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-11-09 16:30

Det er nok ikke minitangent du har, men derimod smal minitangent.
Der skulle en metalramme i til smal minitangent, men ikke til de alm. minitangent.

Hvad er målene på dem, feks en afbryder???

MVH

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 29-11-09 16:37

Du skal bruge den som du selv nævner fuga baseline og du må godt skifte til en nyer kontakt og der findes ikke en metal ramme det var til den hel gamle kontakt der hed smal mini tangent, den sad fast i en metalramme.... memer ikke den laves længer og ved at google på smal mini tangent kan man se hvad de forskellige forlanger for det som de har tilbage ........ mega dyrt...........

Bassebo.....

ps

En afbryder og stikkontaktor er pænest i vægen ved siden af geriktet blot en fagmands mening.....

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-11-09 16:44

Citat
En afbryder og stikkontaktor er pænest i vægen ved siden af geriktet blot en fagmands mening.....

Nej det er ej!!! Blot en anden fagmands mening.

Der er vist det der hedder smag og behag.

MVH

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 29-11-09 17:12

Hvis vi var der hvor du er nået til vil vi jo have jæven strøm i vores boliger........ desuden er det jo også ulovlig at lave i nutidens ...ja i vores tid ....2009..... i geriktet......pas nu på ikke at det går for stærkt ...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 29-11-09 17:17

mener nu heller ikke det er nødvendig at kommenter et sølle " PS "......

Det må jo være op til den som har stillet spørgelsmålet......

Mvh...Bassebo

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-11-09 18:12

Det er jo op til spørger selv hvor han vil have kontakterne siddende. P.G.A. ledningslængden er det måske smartest og nemmest at sætte de nye kontakter i gerichten. Det må også være rimelig nemt at hugge ud til grønne monteringsdåser når han alligevel har gerichten nede, og skrue eller pudse dem fast, gør det nu ikke mere besværligt end det er.

Kommentar
Fra : støvlebideren

Dato : 29-11-09 19:11

Tak for alle svarene, rigtigt at de gamle hedder smal mimitangent, de kan stadig købes for en mindre formue. Ledningerne kan jo ikke nå hvis jeg flytter dem over i væggen så det kan jeg ikke selv udføre. Men jeg er nået så langt nu at det må blive Fuga Baseline, skal jeg forstå på stig54 at man kan sætte de grønne monteringsdåser i gerikten, er det de samme som man murer i væg

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-11-09 20:30

Du skal have dem ind i væggen bag gerichten.

Kommentar
Fra : støvlebideren

Dato : 29-11-09 20:55

det kan ikke lade sig gøre for gerigten sidder jo halvvejs over karm og sprækken mellem karm og væg. Der er ikke meget væg bag gerigten.Jeg skal vel finde et eller andet der kan sættes direkte i gerigten

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 20 point
Dato : 29-11-09 21:13

Kontakten kan jo sættes direkte i gerichten, der bruges et kopbor, mener det er 42 eller 45 mm i diameter, til stikkontakt skal du bore to huller, du markerer det øverste uden at bore helt igennem og starter det næste med centrum helt nederst i den første cirkel. De fleste byggemarkeder har både skabelon og kopbor til dette brug. Kontakterne er jo lige så dybe som gerichten er tyk, så om du har metal eller træ rundt om er ligemeget.

Godkendelse af svar
Fra : støvlebideren

Dato : 29-11-09 23:58

Tak for svaret stig54.
Jeg tror jeg har fået lidt ideer her og lukker

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-11-09 03:42

det med at sætte dem i gerichten det er fint nok vis det er de gamle gerichter men vis det er nye så håber jeg ikke at du skal sælge huset på et tidspunkt for det er ikke lovligt idag at lave det på denne måde så skal der være dåser bag og for at få kontakten centreret i gerichten så skal de være bredere ind de normale

Kommentar
Fra : støvlebideren

Dato : 30-11-09 15:53

Har købt afbrydere og stikkontakter af mærket Joel, de sidder fint , ser rimeligt pæne ud og koster kun en fjerdedel af minitangenten.