/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udskiftning af radio i vectra
Fra : jantorp
Vist : 2691 gange
200 point
Dato : 29-11-09 12:37

Jeg har et problem med multidisplayet, som er gået ud. Det bevirker, at jeg ikke kan indkode radioen, da der ikke er noget display i den.
Kan man udskifte radioen uden problemer. Jeg har hørt, at jeg kan få problemer med den øvrige elektronik herunder startspærre. Det er ikke muligt, at skaffe et ledningskonverteringssæt til Opel.
Jeg kan godt leve, med at kontakterne i rattet ikke virker.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 210 point
Dato : 29-11-09 12:55

Du kan ret nemt selv lave dit multidisplay, det er en ret kendt fejl.

Du kan sagtens skifte radioen, uden at det kommer til at gå ud over din startspærre.
Men det store spørgsmål er om du kan få en radio som passer ind i hullet, da Opel, har deres egen størrelse.

Hvis du spørger mig ville jeg reparere mit multidisplay, så du kan bruge din radio - der er jo en del fordel ved en original radio, så som ratfunktionen, forsinket sluk, skruer op for lyden ved højere hastighed osv osv.

Jeg lægger en guide til rep. at display ud på nettet til dig. Hvis du ikke selv har mod på at lodde osv. så kan displayet købes, og monteres. Det kan godt være noget bøvlet at komme ind til displaykassen. Jeg vil anbefale at skifte alle pærer i dit display, når du alligevel har hele instrumentpanelet ud, da det holder ca. 150.000 - 200.000km pærerne.

Se vejledninger her.:

Fjern instrumentpanel:
http://www.thulinserver.dk/opel/dashboard_vectra.doc

Display rep.
http://www.thulinserver.dk/opel/Display_repair.pdf

Oversigt over radiostik:
http://www.thulinserver.dk/opel/stik.pdf

Skal du bruge mere har jeg en del mere Vectra reparation tip.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 29-11-09 13:23

Hej Thulin
Har jeg forstået dig rigtig, at der er stikbenene på printet der skal renses ?
Vh Jan

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-11-09 13:31

Ganske korrekt.

MEN.................

Det sværeste er at komme indtil kassen.

Det kan godt regne med at skulle bruge 2 timer på at fjerne panelet, selv om du har tegningerne/billederne.

Jeg har selv gjort det et par gange på min Vectra, kan gøres på 30min anden gang

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 29-11-09 14:20

Jeg glemte, at skrive det er hele multidisplayet der er gået i sort.
Er der en sikring ?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-11-09 15:15

Der er ingen sikring, men der sidder 2 pærer, som er skruet ind bagi. Hvis de er sprunget kan du kun meget svagt ane, hvad der står i displayet.

Det er de 2 hvid plastic ting du kan se bag på displayet.

Det kan også være en ledning som er hoppet af.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 29-11-09 15:40

Alt er gået som planlagt. Men da jeg skulle blotlægge inde på printet røg de små forbindelser af i den ene side.
Kan man lime dem på igen eller er det et nyt display ?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-11-09 15:44

Mon ikke det kan limes/loddes ?

Godkendelse af svar
Fra : jantorp

Dato : 14-12-09 14:01

Tak for svaret thulin.
Det endte med, at jeg har købt et nyt multidisplay til 1500,- + moms.
Et brugt kostede 1000,- + moms.
Tak for de gode vejledninger omkring adskillesen af instrumentpanelet. Jeg havde ikke fundet alle skruerne omkring det.
Det eneste der gik galt, var jeg glemte stikket til airbaggen, da jeg afprøvede displayet. Så jeg må forbi mekanikkeren for nulstilling af denne
VH Jan

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-12-09 14:44

Det var ærgeligt.

Men glad for at du kunne bruge tegningerne. Jeg har en hel del andre Opel guldkorn, i en kopi af af en tysk fejlsøgningsbog til de fleste typer Opel.