/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
selvklæbende velcroklister
Fra : ingelein
Vist : 895 gange
30 point
Dato : 28-11-09 18:24

Hej
For nogle år siden var jeg så genial at sætte selvklæbende velcrobånd rundt om vores smalle højtsiddende badeværelsesvindue. Tilsvarende havde jeg syet et stykke netgardin, for at holde myg og andet flyvende utøj ude, når vinduet var åbent.

Nu er velcroen nedbrudt, det sker for alt velcro - jeg ved det fra det ting på vores sejlbåd, som har velcrolukninger.

Jeg har hevet båndet af, velviddende at jeg også ville tage noget af malingen af, men klisteret fra velcrobåndet lader sig ikke fjerne.

Jeg har prøvet med:
1. sprit
2. rensebenzin
3. Opvaskemiddel
4. Olie
5. brun sæbe, som har siddet mange timer
6. acetone

NUL resultat. Nu er sidste udvej et stemmejern.
Inden jeg får et svar om hvad jeg eventuelt kunne gøre er jeg sikkert færdig med at fjerne klisteret og må belave mig på et større malerarbejde.

Men derfor kunne dette her måske være en advarsel, hvis ikke der er en kemiker herinde, som har svaret på "fjerneren".

Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 40 point
Dato : 28-11-09 18:31

ingelein

Du er ikke den første, der har det problem

Har du læst denne tråd

http://www.kandu.dk/spg49389.aspx

svaret, der blev accepteret er

Citat
Prøv at varme lidt på det med en hårtørrer eller varmepistol.
Måske virker det på klisteret.
Den måde bruger man at fjerne klistermærker og den slags med, både på vinduer og biler m.m.

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 28-11-09 18:31

Jeg har været heldig med petrolium

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-11-09 18:44

Hej ans
Ja, jeg har åbenbart næsten skrevet af efter den gamle tråd du henviser til. Eneste fornøjelse ved det: Jeg er ikke alene om at have pådraget mine vinduer klister.

Det klister der er tale om, er måske 10 gange så tyk som det der almindeligvis sidder på klistermærker. Nogle steder er det som et tykt lag lim, andre steder er det hærdet en smule.

Jeg prøver lige med hårtørreren inden jeg tager fat i varmluftpistolen.

Pyh ha. Jeg kan da også prøve petroleum - eller lampeolie - det er jo det samme.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-11-09 20:13

Hej¨
Nej, jeg har prøvet med hårtørreren - og det var da lidt af en tanketorsk. Hvordan hulen får jeg sådan noget blødgjort klister fjernet? Det var endnu værre end det var i forvejen.

Når det lykkes med varme på klistermærker, så sidder klisteret som regel på papiret og det er slet slet ikke i den tykkelse, som på velcrobånd. Mit velcrobånd er jo af, og det er kun en 1½ cm bred fed tyk klisterstribe, som sidder tilbage.

Det vil sige SAD, for nu har jeg forsigtig fjernet klisteret med et stemmejern. Ja, jeg var nødt til at tage fat under malingen så både maling og klister røg af. Sådan noget skidt skal jeg aldrig mere have sat på noget træværk eller andet for den sags skyld.

Manden siger at jeg kan lide at male, så det tror jeg på. .

Mange hilsner og lad være med at sætte selvklæbende velcrobånd på noget som helst
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 28-11-09 20:14

Tak for svaret ans.

Selvom det ikke var løsningen - så følte jeg mig straks lidt mindre dum, fordi andre havde oplevet det samme.
Mange hilsner
Ingelein