/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Springfinger
Fra : malmin
Vist : 3213 gange
100 point
Dato : 27-11-09 22:36

Er der nogen der ved hvor lang tid der går før at fingrene/hånden er normal, efter en springfinger operation?
Det er en måned siden jeg fik opereret langefinger og ringfinger på højre hånd. Inde i hånden, er området omkring operations arret, på tykkelse med skaftet af en tandbørste, min ringfinger er tykkere end langfingeren(det var langfingren der var mest dårlig)og jeg har næsten ingen kræfter i hånden.
Operationen tog ca en time, og måske er det meget normalt at have det sådan. Jeg vil lige høre om nogen kan fortælle mig om det er normalt, før jeg spørger lægen og bliver helt til grin, fordi jeg måske vil blive opfattet som pivet, og mødt med hovedrysten.
Jeg ved at TING TAGER TID, men er der nogen som kan fortælle om deres oplevelse med en operation af 1-2 springfingre, og hvornår hånden føltes normal igen?`

malmin

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 27-11-09 22:53

ja ting tager tid, men man skal ikke vente så længe, at der ikke er noget at gøre ved det. Det er altid en god ide at få lægen til at se, om alt er i orden efter en operarion.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-11-09 23:00

Det lyder også rigtigt det du siger skytten49, men jeg kender ingen der har fået sådan en operation. Vi danskere er måske nok lidt pivede, og skal til læge bare der er den mindste smugle, og sådan ønsker jeg ikke at fremstå.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-11-09 23:43

Citat
Smerter
De kan hindre/lindre smerter ved at holde hånden i ro og højt.

Hjælper det ikke nok, kan De lindre smerterne med smertestillende tabletter af typen Pamol, Paracetamol eller Kodimagnyl ( købes i håndkøb). Tag 1 - 2 tabl. ad gangen, højst 3 - 4 gange i døgnet.

Sygeperiode og optræning
Vi tilråder en sygeperiode indtil trådene er fjernet.

Efter trådfjernelse er det vigtigt at stimulere det opererede område (arret). Påsmør eventuelt lidt håndlotion eller fed creme, og væn Dem til at bearbejde området ved at gnide eller massere det let.

Dette gøres for at undgå ømhed og ubehag ved arret. De må nu vaske hænder som normalt, og i det hele taget bruge hånd og fingre så meget som muligt.

Efter hvad der står her skulle der ikke være nogen videre gener efter ca. 14 dage.
Meeen jeg kender en der "sloges" med det i 2 md.
Derefter blev han opereret om...
Så tag en snak med din læge. Det er MÅSKE noget der ikke er helt som det skal være.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 28-11-09 00:01

Det er spændende det du skriver piaskov. For jeg havde ikke ondt efter operationen, og i de 14dage hvor stingene sad. Men et par dage efter at stingene var taget, blev mine fingre mere og mere stive og hævede op. Normalt har jeg hybermobile led, så mine fingre- til folks skræk ha,ha, - kan bukke langt bag over, men nu kan jeg lige akkurat rette dem ud.

Så det kan være at jeg skal spørge lægen. Der er alligevel næsten 3ugers ventetid på en konsultation, og så er der ved at være gået to måneder. Der kan så være sket to ting:Enten er mine fingre ok, eller også er de ikke, og jeg bliver ikke stemplet som sart/hypokonder.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-11-09 00:05

nej du er ikke pivet - det balaster lægerne, er dem der kommer med en forkølelse. det undrer mig også, at du ikke har fået tid til kontrol. hvis noget er gået galt ses det jo ofte et stykke tid efter operationen. og tykkelsen af arret lyder ikke helt rigtig

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-11-09 00:08

pas på, at du ikke kommer til at lide af alt for stor skræk for at være hypokonder, så du ikke kommer til læge i tide

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-11-09 00:16

desuden er det en myte, at der er så mange hypokondere. jeg har kendt/ mødt en del i sundhedsvæsenet og privat, der var dømt hypokondere, de døde næsten alle sammen. den sidste fik at vide af lægen, at han simulerede 3 dage før han døde. De blev dømt hypokonder fordi de ikke fik de rigtige undersøgelser.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 28-11-09 00:21

Jeg er glad for at i ikke synes jeg er pivet. Jeg tror at vi alle kender dem der ynker over alt, nogen har grund til det - men de fleste har ikke.

Måske jeg alligevel skal bestille en tid hos lægen - jeg kan altid aflyse, hvis det pludselig går den rigtige vej, og med den influenza tid kommer lægen ikke til at kede sig, selvom jeg aflyser min tid!!!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-09 01:17

Jeg syntes ikke du skal ringe til din egen lægen

Ring hellere til den læge der har opereret dig, din egen læge vil alligevel helst ikke være mellemmand, og skal der laves noget om, så skal du alligevel ringe til den afdeling, der har foretaget operationen

Ring du bare på mandag, det er din førlighed der står på spil

Rigtig god bedring

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 28-11-09 01:33

Tak for al jeres opbakning

Jeg er ikke bange for nåle/læger/ tandlæger/smerter, men jeg er bange for at virke som et skvat, der ikke kan klare at få opereret to springfingre. Men jeg tror heller ikke selv, at min hånd er helt som den skal være.

Måske er det min egen skyld, for jeg har brugt den alt det jeg kunne, lige efter operationen, men når det ikke gjorde ondt(tog ingen smertestillende tabeletter)så tænkte jeg at det var godt at bevæge hånden. Det var sikkert dumt!!!!

Accepteret svar
Fra : TulleTrik

Modtaget 100 point
Dato : 28-11-09 19:28

Hej Malmin.
Du skriver ikke noget om, du er opereret på hospitalet eller ved praktiserende kirurg. Jeg har i tidens løb fået opereret 7 springfingre. Det tager omkring 17 minutter fra jeg kommer til jeg går. Mine sting har max siddet 10 dage, og selvfølgelig har jeg været øm i fingrene bagefter - men aldrig SÅ lang tid. Er kontorassistent og har været fuld arbejdsdygtig efter 4 uger.
Se så at få fat i lægen, der har opereret dig og fortæl ham/hende hvordan det står til med dig. Det skulle hellere have været igår end i morgen.

Rigtig god bedring - fra kontorassistenten med springfingrene

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 28-11-09 19:36

Jeg blev opereret hos en praktiserende kirurg. Han sagde godt nok at der var meget væske, og han skulle file noget brusk af. Det tog 50min fra han begyndte at skære, til det var syet sammen, men jeg fik også opereret to fingre - ved siden af hinanden- så derfor har det måske taget lidt længere tid.

Men tusind tak fordi du gav dig tid til at skrive til mig Tulle Trik

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-09 19:47

Dejligt at se at Tulle Trik, også sagde at du skulle springe besøget over hos din egen læge

Godkendelse af svar
Fra : malmin

Dato : 03-12-09 23:06

Tak for svaret TulleTrik. Du havde flest fingre at argumentere med.

Hilsen malmin