/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lysestumper og spild
Fra : ingelein
Vist : 2760 gange
50 point
Dato : 27-11-09 18:00

Hej

Vi elsker levende lys i denne mørke tid. Selvfølgelig er vi også klar over at det giver sodpartikler i små eller store mængder, afhængig af lysenes kvalitet.

Jeg går helt udenom farvede og andre fancy lys, som har vist sig at sode meget mere end almindelige stearinlys. Men der er een ting, som irriterer mig voldsomt ved bloklys: Vægen er ikke dimensioneret ordentlig efter lysets diameter. Det er træls, at der er så meget ubenyttet stearin tilbage, når vægen er brændt ned.

Vi har prøvet at støbe nye lys med en profi væge, købt til formålet, men det er vores erfaring, at de soder meget.

Efter 3 mellemstore bloklys er der så meget stearin tilbage, enten fordi det er løbet ned, eller står tilbage som en hul skal, at man sagtens af de 3 rester kunne støbe et nyt lys.

På sin vis er jeg nærig, og synes ikke om at smide resterne i skraldespanden. Et år havde jeg derfor samlet en del fyrretræskogler, som jeg over hældte med smeltet stearin. Dem brugte vi til at tænde op i pejsen med. Det var også ok. I år har vi ingen fyrretræskogler så jeg efterlyser en god ide til anvendelse af lysestumper/smeltet stearin.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-09 18:12

Du kan smelte sterinklatter i vand, det kan give nogle flotte mønstre.... hvad du så ellers kan have i skålen, har jeg ikke fantasi til lige pt

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 27-11-09 18:13

det eneste jeg kan komme på er at donere den til skraldespanden. I kan da lave en lille cermoni, og på den måde få noget positivt ud af det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-09 18:23

Kan du ikke fortsætte med at støbe lysene om, men så bruge dem i lanterner udenfor... det er så hyggeligt speciel på denne mørke årstid

De fleste lanterne har aftagelige glas, så de er lige til at tage af og vaske/pudse

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-11-09 18:46

Hej
Tak for "dumme" og nyttige svar hidtil. Afsenderne kan sikkert selv finde ud af at sortere.

Jeg efterlyser faktisk lidt konkret om væge-dimension kontra lys. Ellers har jeg da lysfabrikanterne mistænkt for bevidst at lave dårlige bloklys.

Det kan ikke være rigtigt, at vægen i et standard kronelys af god kvalitet er lige så tyk som vægen i et meget tykkere bloklys. Den for lille væge er årsagen til at der er så meget stearin tilovers. Vi har selv eksperimenteret - og har også brugt lysene udenfor i lanterner. Jeg bør anskaffe nogen, som er lidt større end dem vi har i øjeblikket.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-09 18:48

Kan du ikke for eftertiden købe bloklys med flere væger i.. jeg har da set nogle med tre væger... men kan ikke huske hvor, men de findes

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-11-09 18:52

Hej
Denne ide er heller ikke værst, men stadigvæk er det formlen for vægestørrelsen jeg efterlyser.
Mange hilsner
Ingelein
http://www.kerzenmacher.info/Fackeln/Sandkerzen/sandkerzen.html

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 27-11-09 19:05

inge....
Jo det med vægerne kan godt passe. prøv at tænke lidt som produsenten af de her forskellige lys. de giver da blaffen i om vægen passer ,så lyset brænder fint ned uden at efterlade sterin. Det er jo et spørgsmål om økonomi. de ved da godt at når du har brændt dine lys ned ,så køber du nogle nye.
thats it !.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-09 19:09

Vægen i dit link, ser dejligt kraftig ud, du må på jagt efter sådan en væge... måske den ovenikøbet er i det link??

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-11-09 19:29

Min exkone har arbejdet i et lysestøberi, og der har jeg lært at så tykke lys skal brænde 2 helst 3 timer for at varmen kan nå ud til det yderste. Har man dem kun tændt en time vil du få en hul skal.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-09 20:33

Lige for en ordens skyl praktisk taget alle "stearinlys" er ikke af stearin, men af paraffin, som er nærmere i familie med dieselolie.
Det laver de samme usunde små usynlige partikler, der ødelægger lunger. Dertil også nox og mere eller mindre sort sod.

Brug det til optænding i udendørd gril, og lad være med at brænde sådan noget af indendøre. Og slet ikke hvor der er småbørn eller folk med lungebesvær.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-09 20:38

Transor, flere allergikere bruger lys lavet af palmeolie, de hverken soder eller løber

http://www.gardin-jensen.dk/gaveartikler.htm - midt på siden

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-11-09 20:51

Hej Transor
Jeg er fuldkommen klar over at levende lys ikke er for svage lunger, eller godt for "interiøret". Derfor køber jeg også kun lys af ren stearin. Men der er mange indvendinger også mod stearin. En Googling fortæller ret meget om hvor meget lys soder og at det ikke er "ren" fornøjelse.

Vi lader også bloklysene være tændte i mange timer, så det er heller ikke problemet.

Jeg tror at jeg bruger Nordsteds råd og køber nogle større lanterner end dem vi har i øjeblikket. Gemalen har snart fødselsdag, så han kan passende ønske sig sådanne lanterner

Og som et lille PS. Vi har tre af de hersens Menu-fakler, som er det dårligste design man kan tænke sig. Vægen suger vand, som trækker ned i olien. Vi har lavet beskyttelseshætter til faklerne, men vorherre bevares - designet er ødelagt!!

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-09 20:54

Citat
Vi har tre af de hersens Menu-fakler, som er det dårligste design man kan tænke sig. Vægen suger vand, som trækker ned i olien. Vi har lavet beskyttelseshætter til faklerne, men vorherre bevares - designet er ødelagt!!

Og for nogle år siden, fik jeg nogle Menu "lamper" sådan nogle kuglerunde i frostet glas, til at have i haven.. de sprang når jeg havde tændt lysene, og der kom regn på glasset

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-09 22:11

HVIS ET BLOKLYS ER OVER 7 CM I DIAMETER, SKAL DER 3 ELLER 4 VÆGER I, ELLERS SODER DET, OG GRAVER SIG NED.

MAN KAN IKKE ENTYDIG SIGE HVILKEN VÆGE DER SKAL I ET LYS, DET KOMMER AN PÅ, HVOR MEGET STEARIN OG ELLER PARAFIN DER ER I LYSET, OGSÅ OM DET ER EUROPÆISK ELLER KINESISKE RÅMATERIALER MAN ARBEJDER MED, DER FINDES OVER 100 FORSKELLIGE VÆGESTØRRELSER.

JEG TROR IKKE, NOGEN BEVIDST LAVER DÅRLIGE LYS, MEN DE FLESTE MENNESKER VIL IKKE BETALE RET MEGET FOR ET BLOKLYS, DERFOR SÆLGES DE FLESTE LYS I SUPERMARKEDERNE, SOM KØBER DEM BILLEGE HJEM, LAVET I UDLANDET. DER FINDES OGSÅ GODE UDENLANDSKE LYS.

HVIS DU KENDER EN LYSESTØBER, OG ER VANT TIL AT KØBE LYS DER, KAN DU SAGTENS FÅ NOGLE AF HANS VÆGER, SÅ DU KAN STØBE DINE RESTER OM SELV, DU SKAL BARE FORTÆLLE HAM, HVOR TYKKE DU VIL STØBE LYSENE, SÅ HAR HAN LIGE EN VÆGE DER PASSER TIL DE STEARIN/PARAFINRESTER DER KOMMER FRA HANS LYS.

GOD FORNØJELSE MED DET.

DE BEDSTE HILSENER
AG112

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-11-09 22:21

Hej Ingelein -
Flere er inde på noget af det jeg mener og har erfaret - jeg mener med hensyn til forbrændingen er stearin bedre end parafin - meeennnn - jo større væde jo mere svineri af diverse arter (sod og diverse andre skadelige partikler) ...........
Det har mindre med lysets diameter at gøre end flere andre ting - ydre påvirkninger, såsom rumtemperatur (hvis det er koldt, evt. udendørs er tendensen til at der dannes en ikke smeltende kant større) og stor luftfugtighed hæmmer også en god afsmeltning, derfor dårligere udnyttelse - det er ikke garanteret sådan, at en tykkere væde giver en bedre udnyttelse - men en tykkere væde giver helt sikkert en større forurening - så man må tænke i flere retninger - sørg for at lyset brænder i et ikke for koldt miljø - sørg for at det ikke udsættes for træk - sørg for at det er i et rimelig tørt miljø, og ikke i et tørrerum for vasketøj o.l. - herefter må du anvende dine rester til det du selv synes er bedst og billigst f.eks. er din ide med optændingskogler ikke helt dum ...........
Hvis man vil hygge og nyde lyset og varmen fra levende lys, så må man også regne med at det koster lidt ........... c´est la vie ..........
hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 27-11-09 23:21

Tak for svaret AG112.

Jeg vil alliere mig med en profi-lysestøber. og håber ikke at han er en lyseslukker
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 27-11-09 23:33

SELV TAK INGELIN, ELLERS KAN DU SENDE EN MAIL TIL MIG, SÅ SKAL JEG SENDE DIG NOGLE FORSKELLIGE VÆGER SÅ DU KAN PRØVE DIG FREM, MEN SKRIV CA. DEN STR. DU VIL LAVE.

MVH
AG112