/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
rygestop strik
Fra : smuller54
Vist : 701 gange
50 point
Dato : 27-11-09 17:36

Skal finde metoder til rygestop.
Mangler noget til hænderne, når de ikke er i tastaturet.

Har samlet alle råd fra diverse rygestopkurser og har lægen med på råd.
Vil først forsøge uden alle mulige andre stimulanser.

så gik jeg gang med strømpestrik. Fabelgarn er enormt inspirerende. Nødt til at blive ved indtil næste farve og mønster kommer frem.
Men jeg kan jo ikke strikke hele tiden.

Så nogen der har afprøvet andre metoder ? og kan mænd strikke ? og hvis ikke hvad gør de så ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-09 17:40

mangler et i foran gang

Kommentar
Fra : KlapTorsk

Dato : 27-11-09 17:48

Hvad med en "profferssor-terning"?

http://speedcubing.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=46:begynderguide-til-3x3x3-cube&catid=39:beginners&Itemid=58

Jo mænd kan godt strikke.

Ja, jeg kan jo ikke, er en KlapTorsk.

Men min svigerfar kunne. Han strikkede mange tæpper til Kirkens korshærs butik, f-eks.

Og jeg så i sin tid nogle "bløde mænd" stå på S-togstationen og strikke.

(Det så lidt "søgt" ud, som om man rigtigt skulle lægge mærke til dem)

Når man læser Sten Stensen Blicker, så er der mange mænd som sad og strikkede hoser.

Så mænd kan godt strikke. Hvis de gider lære det.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-11-09 17:48

Hvis du kan lide at strikke, så henvend dig til Røde Kors. De har ENORMT brug for strikke damer.
Man skal følge de opskrifter de har, men man må selv bestemme striber/mønster/farver o.s.v.
Jeg har strikket en del for dem, og jeg synes det er spændende opskrifter de har, særligt et baby undertøjs sæt. Det er utroligt så forskelligt disse sæt kan blive, med striber/"frække sammensætning af farver" - ja du har sikkert selv en masse ideer.

malmin

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-11-09 18:03

Giv dig til at brodere, det gør mange kiruger, de skal jo kunne sy. Hvis du starter på en juleløber nu kan den måske være færdig til næste jul

Eller gør som jeg, jeg holdt op med at ryge for lidt over 1 år siden. Kun ved hjælp af plaster. Og jeg har ikke tændt en cigaret siden.

I begyndelsen når jeg fik lyst til at ryge, så spiste jeg vindruer eller anden frugt. Og jeg gjorde rent. Og jeg gik tur. Og hver aften fortalte jeg mig selv at jeg havde været dygtig og hver morgen aftalte jeg med mig selv, at nu klarede vi en røgfri dag endnu. En dag ad gangen og når de første 14 dage er gået så er det ikke så svært.

Men du må gerne sende mig en PM hvis jeg kan hjælpe dig, det er nemmere hvis andre kan fastholde en i beslutningen.

Kommentar
Fra : sober

Dato : 27-11-09 18:05

Du kan, når du nu mangler beskæftigelse for hænderne, spille harpe, harmonika, violin, måske? Øvelse gør mester, som bekendt, hvis du altså ikke mestre disse instrumenter i forvejen.

sober

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-09 18:09

Hvis trangen er for stor i selskabelig samvær, (der sidder du jo nok ikke og strikker),kan løsningen være elektroniske cigaretter

De findes både med og uden nikotin, Det er damp man inhallerer, og skulle efter sigende være en god hjælp... kan også ryges på restauranter og i flyveren

Pøj pøj, håber det lykkedes for dig/jer

Kommentar
Fra : KlapTorsk

Dato : 27-11-09 18:22

Nogle lægger kabaler.

Ryger ikke selv, har aldrig gjort det, så jeg kan ikke udtale mig om hvad der er bedst at gøre. Men Good Luck ...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-11-09 18:24

Citat
Du kan, når du nu mangler beskæftigelse for hænderne, spille harpe, harmonika, violin, måske?

Brug mundharpe,det er ufejlbarlig.Undskyld.men den lå lige til højrebenet.

Hvad med en "blød landing",nemlig piben. Når den bliver godt sur,og du bliver træt af at rense den,smider du hele skittet i skraldespanden.

Desværre virker det ikke på mig selv.Jeg har nu røget pibe i 48 år.
Men held og lykke med bestræbelserne.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-09 18:30

Citat
Nogle lægger kabaler.

Ja det kunne jeg godt finde på, det har jeg gjort før.

Men det svære er at vænne sig til, at det er uden smøger. Det er jo det der er hyggeligt, smøger og i weekenden en øl eller et glas rødvin sammen med kort, tv eller computer eller vennebesøg.

Jeg går hen til døren for at ryge og må forlade computeren, forlade TV , forlade strikketøjet og det er enormt beværligt, men det har allerede nedsat forbruget. Men jeg tænker stadig på- at det er dog træls, nu hyggede jeg mig jo lige.

Måske jeg ender med ikke at gide ryge - fordi det er for besværligt, alle steder-- meeen vil gerne have flere råd inden jeg slutter

den med plaster bliver måske også noget jeg skal anvende, men det er ikke alene den der nikotintrang. Kan sagtens undvære på arbejdet og sidder i timelange møder uden at det er et problem--- men når jeg kommer hjem så er smøger en del af hyggen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-09 18:38

Citat
Hvad med en "blød landing",nemlig piben. Når den bliver godt sur,og du bliver træt af at rense den,smider du hele skittet i skraldespanden

Nej- det ville ikke virke. Jeg har røget pibe i mange år før jeg gik over til cigaretter og jeg elsker at ryge pibe. Jeg gik over til cigaretter, da jeg fik fast job, fordi det var for besværligt, især når andre mødedeltagere blev mere optaget af mine forberedelser til pausen end indholdet.
Havde overvejet, at det kunne blive en overgang/ tilbagegang, men tror desværre bare jeg vil synes,at det er hyggeligt at pudse og rense og polere og lige finde en ny pibe, som lige så flot ud osv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-09 18:38

Citat
Jeg går hen til døren for at ryge og må forlade computeren, forlade TV , forlade strikketøjet og det er enormt beværligt, men det har allerede nedsat forbruget. Men jeg tænker stadig på- at det er dog træls, nu hyggede jeg mig jo lige.

Måske jeg ender med ikke at gide ryge - fordi det er for besværligt, alle steder-- meeen vil gerne have flere råd inden jeg slutter

Det bliver ikke det der får dig til at stoppe

Her i huset troede vi det samme, men vi har røget udenfor i over 20 år... noget frisk luft skal vi da ha

Men det er et stort plus at ryge udenfor, du får nedbragt antallet af cigaretter (om vinteren), og du slipper for at skulle pudse vinduer og male i tide og utide...Faktisk kan jeg slet ikke fordrage at komme i tilrøgede lokaler, for ikke at snakke om hvordan ens tøj og hår kommer til at lugte

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-09 18:48

Citat
Men det er et stort plus at ryge udenfor, du får nedbragt antallet af cigaretter (om vinteren), og du slipper for at skulle pudse vinduer og male i tide og utide...Faktisk kan jeg slet ikke fordrage at komme i tilrøgede lokaler, for ikke at snakke om hvordan ens tøj og hår kommer til at lugte

Lige nu, efter at vinteren har sat ind, synes jeg ellers at det animerer mig til at ryge mindre og som du skriver, jeg kan heller ikke fordrage tilrøgede lokaler og jeg har slet ikke lyst til at ryge i de lokaler, som er indrettet for rygere, men jeg kan godt høre hvad du skriver

Det er ikke det der får mig til at holde op
Citat
Det bliver ikke det der får dig til at stoppe

næh, der skal nok andre metoder til men jeg vil "suge" til mig af gode råd

nu må jeg vist snart hen og strikke

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-09 18:57

udover at du får strikket en del, så er det måske også en ide, at tænke over hvornår du mindst har lyst til røg... f.eks smager en smøg ikke så godt efter man har spist et æble (syntes jeg), jeg har heller ikke lyst til røg når jeg går ture

Hvis du har det på samme måde, så er det bare om at få gået ture, du skal regne med at du vil tage ca 3-4 kg på pga nedsat stofskifte (siger min læge, det er ikke noget jeg digter), mange tager endnu mere på, fordi de trøstespiser - der er ikke meget forslaw i en roulade ka jeg da huske,en halv til dig og en halv til mig

Der findes flere hjælpemidler, men ingen hjælper, hvis du ikke selv inders inde virkelig ønsker at stoppe

Skulderklap for at du ka!!!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-09 19:01

Citat
Der findes flere hjælpemidler, men ingen hjælper, hvis du ikke selv inders inde virkelig ønsker at stoppe

næhhhh det er jo lige det, men nu skal det være, og vil bare gerne høre hvordan andre er kommet "på den anden side"
tak for skulderklap- I skal nok høre hvis det lykkes

Så udkommer det som et tip

ikke et madlavningskursus, men et rygestop kursus med eller uden sirup

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-11-09 19:41

De "kloge" siger at rygestoppet kun kan gennemføres hvis man INDERST INDE er fast beslutter på at stoppe.
Det er der måske noget om. De jeg kender som har prøvet at nedtrappe, fandt ofte en undskyldning for lige at tage en cigaret ekstra, når der kom gæster, når de var stresset, når de kede sig.
Dem jeg kender, som det har lykkedes for, er dem der melder ud til ALLE: Jeg stopper med at ryge fra(og så en bestemt dag) og nu ved i det!!! Det forpligter lidt at alle ved det, for der vil altid komme nogen og spørge om hvordan det går med rygestoppet, og om man er faldet i.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-11-09 19:43

Glemte at skrive at jeg synes det er FLOT, FLOT, FLOT at du vil kvitte smøgerne.

RESPEKT RESPEKT RESPEKT

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-09 19:52

he he malmin- tak for opbakningen. Nu har jeg jo også meldt det ud i offentligheden , men desværre -det virker ikke altid -helt det som du skriver:

Citat
Dem jeg kender, som det har lykkedes for, er dem der melder ud til ALLE: Jeg stopper med at ryge fra(og så en bestemt dag) og nu ved i det!!! Det forpligter lidt at alle ved det, for der vil altid komme nogen og spørge om hvordan det går med rygestoppet, og om man er faldet i.

På min arbejdsplads er vi rimelig hardcore- vi har gjort det adskillige gange, flere af os, men alligevel er der af os 6 der valgte at stoppe for et år siden, kun 1 det er lykkes for helt fast.

Nå, men nu må vi ikke se på alt det negative- tænk positivt, som mine venner altid siger - nu må Smuller bevise at det kan lade sig gøre.

Gerne flere positive tanker - jeg suuuuuger til mig

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-11-09 19:59

Det virkede da for en person. En person per år, er da ok, og så kan jeg jo forstå at det er dig næste gang

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-09 20:07

Citat
Det virkede da for en person. En person per år, er da ok, og så kan jeg jo forstå at det er dig næste gang

yes - jeg har noget at leve op til

og bla. er et råd fra Nordsted1 meget effektfuldt:

Citat
f.eks smager en smøg ikke så godt efter man har spist et æble (syntes jeg), jeg har heller ikke lyst til røg når jeg går ture

og efter gulerødder

men tak for de gode råd indtil videre-

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-11-09 20:25

Som du skriver at du har meldt offentligt ud, her på Kamdu at du vil stoppe med at ryge, så nu slipper du ikke for irriterende spørgsmål, fra nysgerrige Kanduer!!!!!

Hvornår har du bestemt dig for at stoppe?

Er der andre i din familie du "stopper" sammen med?

Tror du det lykkedes denne gang? (SELVFØLGELIG)

Hvis du "falder i", har du så tænkt dig at sige "op på hesten igen" og så fortsætte med rygestoppet alligevel?

Jeg tror du har så stor en personlighed, at det lykkedes for dig denne gang. Du har så mange gode indlæg, så mange gode råd, og altid venlig og positiv.

JEG TROR PÅ DIG

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-11-09 20:53

smuller54
Jeg tror også på at du kan stoppe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-09 20:55

Jeg hepper med i koret

DU KA' GODT

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-11-09 21:08

rigtige mænd kan skam strikke, men de behøver ikke at gøre det for at holde op med at ryge. de stopper bare, og så er den ikke længere. vis dig som en mand, frue.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-09 21:16

Citat
rigtige mænd kan skam strikke, men de behøver ikke at gøre det for at holde op med at ryge. de stopper bare, og så er den ikke længere. vis dig som en mand, frue.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-09 21:22

Jeg tænkte lige på dette

Citat
men når jeg kommer hjem så er smøger en del af hyggen

Yes, og så tager du dig en kop kaffe, og sætter dig i den sædvanlige stol og nyder både kaffe og røg..... prøv engang at sæt dig i en anden stol.... mange af cigaretterne er også en vane

Men også der hjælper det meget når du begynder at ryge udenfor, så er en rutine allerede brudt

Og når det bliver frostvejr, så ryger du ikke af rutine, men fordi du har trang, og trangen nedsættes altså når du skal slås med frostvejr --- det værste er sgu snefygning, man ved aldrig hvor sneen fy'er hen...tis irriterende

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 27-11-09 21:29

Og jøsses da, nu får jeg sgu lyst til en til smøg til aftenskaffen, efter at have læst alt ovenstående . Det er ski hyggeligt .

Undskyld Smuller, jeg ved godt, at det var tarveligt. Meeen, hvis du virkelig mener det alvorligt, kan du sikkert også klare lidt tant og fjas ?

Så held med det .

Vh Chris (næsten)

PS! Der er også en helt anden form for finger/håndarbejde, som du kan lave, men det vil jeg IKKE skrive om her på Kandu. For her er vi ganske sobre .

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-09 21:31

Tak for svaret Nordsted1.

det med at spise noget som ikke får smøgen til at smage godt
og tak til mange af de andre gode råd

jeg sender noget til granner og malmin for den gode støtte også - jeg har ikke mange spørgepoint, men alligevel.

kunne sende til andre også men det rækker mine point ikke til- "tag det som en mand frue" var ellers god

jeg vender tilbage med resultatet

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-09 21:34

jaja chris

jeg ved det godt, vi er slaver af det lort- og kan bestemt godt følge dig

og ja, jeg kan godt tåle lidt fis og ballade
men helst lidt mindre af fingerarbejdet- det er jo det jeg vil vænne mig af med

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-11-09 21:38

Ingen point til mig. Jeg synes bare der er SÅ FLOT når nogen ønsker at stoppe med at ryge.
Jeg ved det er en kamp, men når kampen er overstået, kan man bare klare ALT, og du skal nok komme den vanskelige periode.

Bagefter bliver du så en af de "irreterende" fanatiske ikke ryger

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 27-11-09 21:47

Citat
men helst lidt mindre af fingerarbejdet- det er jo det jeg vil vænne mig af med
Nå for pokker da. Jeg troede, at du ville holde op med at ryge .

(Se lige det smørrede grin og læs mit PS en gang mere og gi mig så en på tuden )

PS! For det var måske for meget tant & fjas