/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
sammenligne lysenhed LUMEN
Fra : EA_HS
Vist : 7566 gange
100 point
Dato : 26-11-09 14:32

hvordan sammenlignes måleenheden ’LUMEN’
mange af de ’nye’ LED pærer opgiver lysstyrken i lumen,
men hvad svarer det ca. til,.. ?
fx. hvor mange lumen skal der til for at lyse som en gl. 60 w glødepære, ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-09 14:40

Du kan ikke direkte sammenligne,
Lumen er en lysstrøm, watt angiver en effekt...

Se eksempelvis her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Lumen

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-09 16:54

For en klassisk klar 60 Watt glødelampe skal man regne med et samlet lysflow på cirka 730 lumen. Da LED-lamper giver rettet lys, behøves der som regel ikke så mange lumen for at give samme lys - eksempelvis på en arbejds- eller læseplads.
mvh
pbp

kilde K. Gieck: Technische Formelsammlung

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 16:59

Og man kan sagtens sammenligne, idet 1 Watt fuldstændig omsat til lys ved bølgelængden 555 nanometer (cirka citrongult) giver et lysflow på 680 lumen.
samme kilde

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 17:04

De billige fra LIDL til 12 Volt giver en anelse mindre lys end et 20 Watts halogenspot og er mere blålige i farven, men kan ikke huske hvor mange lumen. De fra Føtex er varmhvide og lyser som en 10 W spot, mens ALDIs tre gange så dyre giver et behageligt lys af styrke lidt over 20 W halogenspotten.
rent subjektive betragtninger, selvfølgelig

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-09 20:30

lumen er måleenyheden for den samlede lysstrøm , målt totalt for alle retninger. almindelige glødelamper har lidt varieret virkningsgrad afhængig af type, fabeikat og størrelse. Groft taget er det for de mest gængse størrelser omkting 10 lumen pr watt. Så en 60 W pære giver omkring 600 lumen.

Ved den måleenhed tager man hensyn til øjets varierende følsomhed med farven (bølgelængden).

Det betyder at en ren gul lampe "måler bedre" end den reelt er værd som som lyskilde.

LED lamper giver alle en elendig lyskvalitet med en forfærdelig dårlig farvegengivelse. Så de måske mange lumen er ikke til megen nytte, til andet end signallamper.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 23:10

Der er dårlige fabrikater, men teoretisk kan du få næsten alle de farver, som vores TV-apparat kan vise, altså et fuldt spektrum, så transor må have været uheldig eller fremme i allerforreste række i stedet for at vente på anden eller tredie bølge.
mvh
pbp

(Vores TV er med LED-skærm)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-11-09 00:10

Hmm efter den ’gamle’ glødepære nu er dødsdømt,.. skulle man umiddelbart tro at LED lys,
har en LYS,... fremtid, !

desværre er Danmark som sædvanlig bagud,
Jeg købte en LED pære i Bilka,.. (mest for test),.. 12 volt 1,1 w 18 dioder,..’farven’ kaldes varm hvid,.. pris 49 kr.
bag på pakken er der en skala der fortæller at 2700K = warm white … 4200k = cool white
og 6500k = day light,.. (ingen forklaring om hvad ’k’ står for, eller hvor kraftigt den lyser)

der var ingen af de ansatte i Bilka der kunne / ville hjælpe med yderlig info,

ved forskellige forsøg hjemme fandt jeg ud af at den lyser omtrent som en ’træt’ gl. lommelygte,
eller ca, som en 5 – 10 w glødepære, (så blev jeg så klog)

i går besøgte jeg så Bauhaus,.. der var minsandten et pænt stort udvalg af både LED lamper,
og LED pærer,.. desværre til nogle ’uhyggelig’ høje priser, 500 - 1200 - 2500 kr.
og da der heller ikke her var nogen ansatte,.. med erfaring / forstand på LED lys,
er det nærmest overladt til en selv, at gætte på hvad der kunne være passende,

(man kan jo ikke bare lige låne et udvalg med hjem, for at finde den rette pære)

Når man så læser i div. leksikon bliver man absolut ikke klogere på hvor stor en LED pære der
skal til for at erstatte fx en 60 watt glødepære,

men det kan jo være der ad ’åre’ fremkommer en eller anden form for omregningstabeller,
som vi kender det fra mange andre ting,

i udlandet er de tilsyneladende betydeligt længere fremme med LED lys,
via nettet handles der både LED TUBE,. (’neonrørs-erstatning’ ) med lavt strømforbrug,
samt stort set alle former for pærer,

problemet er bare at det er et virvar / roderi,.. og der er ingen faste normer for lysstyrken,..
men det er måske for nyt,.. endnu, ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-11-09 00:18

Citat
Der er dårlige fabrikater, men teoretisk kan du få næsten alle de farver

ja,.. farven er ikke noget problem, (fås lige fra kold-blåhvid, til rød mm.)

problemet er at LED pærer ikke er sat op på et 'testpanel' (som de fleste andre pærer er)
fx i Bilka - Føtex mm. ... så man har mulighed for at sammenligne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-09 10:25

de der 2700, 4200 og 6500 er Kelvin med stort K, og det er temperaturen på et absolut sort legeme, som udsender lys af samme farvesammensætning, og da Solens overflade har en temperatur på ca. 6500 Kelvin, er det sollysets farve midt på en klar sommerdag. Om aftenen bliver lysets violette, blå og grønne delvis filtreret fra, og lyset bliver "hyggeligere" (og mindre egnet til præcisionsarbejde).
For en ordens skyld: Kelvin er præcis lige så store som Celsiusgrader, men deres nulpunkt er ligeglad med skøjteløb, starter 273 grader lavere.
De der fra LIDL har jeg gode erfaringer med; prisen er overkommelig, og jeg skal ikke vente på, de kommer hjem fra Dollarland med en regning for moms og told plus en regning på 155 kr. fra PostDanmark for ekspedition af momsen. De giver ikke hyggelys men udmærket arbejdslys (konen vil ikke ha det i stuen, men er fine på mit værksted) 20 og 35 Watt halogenspots skal holdes langt væk fra brændbare materialer, mens du kan læne LED-lamperne op ad alt muligt uden at skulle lede efter brandforsikringspolicen.

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 28-11-09 18:06

Glem alt om LED! Det er opreklameret og du vil altid få at vide, at de nye er meget bedre end de "gamle". useriøse producenter lover 100.000 brændetimer! Men de garanterer det ikke! For alle lyskilder finders der regler for udregning af levetid, men ikke for LED! Andre lyskilders levetid beregnes efter, at når de lyser 70 % af det de lyste som nye, så er levetiden brugt, men ikke for LED!! De starter med et lavt og ringe lys og efter 2 år eller 10.000 brændetimer er de færdige.
Den mest energieffektive lyskilde du kan købe for penge er en a-pære (sparepære). Den skal dog som alt andet her i livet købes i en fornuftig kvalitet! både for kvaliteten af lyset (RA), tændings tiden og ikke mindst levetiden.
Mvh.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 09-12-09 02:14

Tak for svaret pbp_et.

Har nu endelig købt,. modtaget, og testet 3 stk. LED pærer til 12 volt
hver pære har 60 dioder,
sammenlignet med LIDL's, ALDI’s og BILKA’s der har mellem 18 – 21 dioder,
lyser disse langt mere end 3 gange så kraftig,.. måske 5 – 8 gange kraftigere,

så konklusionen må vel nærmest blive at der,.. pt. ikke findes noget fornuftig
sammenlignings grundlag, eller tabel,

så for at afslutte tråden, gives pointene til det svar der er tættest på
min primitive sammenligning,
men tak til alle deltagende.