/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
dansk stavekontrol
Fra : maxhankat
Vist : 2344 gange
300 point
Dato : 26-11-09 13:16

Mit spørgsmål er følgenden:

Jeg har netop fået en ny bærbar med Windows7 og med et mailprogram der hedder LIVE MAIL.

I WinXCP , som jeg havde tildligere, havde jeg Outlook Express, men det kan ikke oprettes i Win7.
Derimod er der som sagt Live Mail.
I OE fandtes der en STAVEKONTROL på DANSK. I Live Mail findes der godt nok en stavekontrol på en masse sprog - også sprog fra lande i EU -men der findes IKKE DANSK i den samme stavekontrol. Jeg har sendt en mail til Microsoft Support og har fået dette svar:
Citat
efter EU bestemmelser må Microsoft ikke lægge stavekontrol i gratis produkter.
Derfor har vi ikke mulighed for at efterkomme dit ønske.

Er der nogen af Kandus eksperter på dette område, der kan komme med en fornuftig forklaring på dette paradoks?
Med venlig hilsen
JOAN

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 310 point
Dato : 26-11-09 13:22

Thunderbird har dansk stavekontrol jeg ved om du kan få stavekontrol i Live Mail, her er et link men det ser lidt besværlig ud, god arbejdslyst: http://peter.mpbrun.dk/20080513/f-dansk-stavekontrol-i-windows-live-mail/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-09 13:25

Ja den har du reelt fået af microsoft

EU har jo besluttet at MS IKKE må have monopol på visse ting...

Derfor INGEN browser og INGEN mailprogram...

Men det står dig jo frit for at installere et mailprogram (Outlook, thunderbird http://www.pcworld.dk/art/8612?a=related&i=8913 o.lign.)

Det samme gælder browser - frit valg....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-11-09 13:47

Hej Joan

Det kan du sagtens klare.

Stig

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-11-09 13:48

På mit datalager http://www.4shared.com/dir/1636720/39819321/sharing.html er der stavekontrol, som kan bruges i MS, så hvis det er de samme filer du skal bruge så se ind på linket!

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 26-11-09 13:50

o.v.n. Tak, jeg har kigget på Peter Bruns "opskrift" og den har jeg opgivet, det har jeg simpelthen ikke fornøden rutine til.

refi skriver:
Citat
EU har jo besluttet at MS IKKE må have monopol på visse ting...

Ja,men hvorfor tillader EU så, at der lægges alle de andre sprog ind i stavekontrollen?
Jeg synes bestemt ikke det er en forbedring af et styreprogram med de mangler.

Findes der ikke noget politisk parti man kan klage til over den bestemmelse?

Jeg prøver at kigge på det link, du har sendt - tak for det.
JOAN

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 26-11-09 13:53

Tak for tilliden Stig54, men NEJ du kan tro jeg skal ikke på den galaj.
Tak for mailen med linket!
Vi ses.

Tak severino, jeg kigge på linket.

JOAN

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-09 14:03

Citat
Findes der ikke noget politisk parti man kan klage til over den bestemmelse?

Det får du næppe nogen til at beskæftige sig med - det skulle da lige være enhedslisten....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-09 14:05

Vi savnede også stavekontrollen ...

Min mand har derfor installert en outlook 2003 i stedet for.... den kender vi da

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-11-09 14:15

http://mozilladanmark.dk/produkter/thunderbird/ hent den dansk sprogpakke også, og du har dansk stavekontrol: https://addons.mozilla.org/da/thunderbird/addon/3596 sprogpakken er fra denne side:
https://addons.mozilla.org/da/thunderbird/browse/type:3 hvorfor bakse med besværlige Microsoft programmer når det kan være så enkelt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-09 14:18

Citat
hvorfor bakse med besværlige Microsoft programmer når det kan være så enkelt

Hvorfor tror du det er besværlige Microsoft programmer??

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 26-11-09 15:27

Tak for svaret o.v.n..

Jeg vælger at acceptere det første svar jeg fik, og så vil jeg affinde mig med tingenes tilstand
til jeg får købt en Office-pakke med Outlook, nu er det jo snart jul

Jeg synes bare, at Live Mail er et møgprogram, som skal fjernés hurtigst muligt.

Tak for alle svar

Venlig hilsen
JOAN

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-11-09 00:47

Tak - øh det var altså ikke meningen at du skulle til at bruge penge på et program, prøv dog Thunderbird, jeg er sikker på at du bliver glad for den

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 28-11-09 10:26

o.v.n.

Undskyld jeg svarer lidt sent på dit sidste indlæg.
Det er vel for så vidt i orden, at der er ting man skal og må betale for.
Det der gør mig så tosset er, at den nye bærbare ACER, som jeg netop har købt, fordi den gamle var udtjent, og fordi jeg gerne ville have Windows7 (havde XP som jeg synes er et pragtfuldt styreprogram), så viser det sig at dette meget vamt anbefalede Windows7 ikke kan køre med OE og Live Mail, som ligner OE meget, ikke har en DANSK STAVEKONTROL.

Nu var du så venlig at sende dette link: http://peter.mpbrun.dk/20080513/f-dansk-stavekontrol-i-windows-live-mail/, som jeg havde været inde på tidligere. Og det tør jeg ikke rigtig gå i krig med, selv om Peter Bruns anvisning næsgten er skåret ud i pap, så er jeg ikke så pokkers rutineret, at jeg tør gøre forsøget. Ville du selv kunne følge det?
Hvis jeg forsøger, og det ender med noget møg, kan jeg så systemgendanne for at slippe ud af en eller anden fadæse?

Venlig hilsen og god weekend
JOAN

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-11-09 11:19

Tak og en god weekend til dig også
Uden at lyde for selvsikker - så har jeg faktisk lige fået dansk stavekontrol i min Live Mail det er som du selv skriver: Skåret ud i pap så selv jeg kan finde ud af det, jeg har ikke Microsoft Office så jeg hentede de filer som Peter Bruun har lagt link til og oprettede 2 nye mapper, så ja det kan lade sig gøre og du kan også finde ud af det, er du usikker så kan vi gøre det sammen trin for trin.
Systemgendannelse er lige voldsom nok i den her forbindelse, enten virker det eller også virker det ikke (der er så en lille fejl som skal findes og rettes), alt andet på computeren er ikke påvirket af om du skulle lave en lille fejl, den kan måske rettes eller mapperne kan slettes igen, eller køre videre med et forsøg som ikke er fuldført.
Men alt det er overflødig at skrive, du kan du da tilføje den stave kontrol, bare kom igang jeg har før set hvad du svarer på her på Kandu og ved at du kan, så hvorfor være nervøs for oprette 2 nye mapper på computeren, der er garanti for at der er intet som tager varig skade eller ødelægges
Venlig hilsen og god arbejdslyst hvis du mod forventning stadig er usikker, så skriv og jeg vil hjælpe med at skære lidt mere i papstykkerne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-09 12:56

For at gøre mig lidt fortjent til de mange point har maxhankat og jeg gennem privat skriven frem og tilbage fået installeret dansk stavekontrol i Windows Live Mail, både på den Windows 7 computer som jeg har vedligehold på (den var forsøgs objekt) og på spørgerens computer, det er Peter Brun fra linket i mit allerførste indlæg som har opskriften og den virker altså