/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Montering af rumtermostat
Fra : intetledigtnavn
Vist : 2645 gange
100 point
Dato : 25-11-09 21:28

Hej.

En af mine bekendte har købt et varmeflytningssæt i Harald Nyborg :
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8470&Grp=&n=10

Det er vist noget billigt noget, der er slet ingen tegninger med til den. Det eneste en lille utydeligt tegning på bagsiden af låget til rumtermostaten. I kan se det her :
http://picasaweb.google.com/katrinesfar/Termostat#5408144161764693522

Jeg har ikke kunnet få den til at virke - måske er det mig der ikke forstår tegningen. Først tilsluttede jeg fase og nul på 6 og 5, og men der er ikke 230 volt på nogle af de andre klemmer. Nu kom jeg bagefter til at se på den "kasse" der er på nul-ledningen, er det selve belastningen (ventilatoren)?

Altså sådan at den fungerer som en 1-polet afbryder? At den lægger fasen ud på klemme 5, når termostaten slutter - kører ud til ventilatoren og tilbage til nul ...?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 25-11-09 21:32

Ja

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-09 21:44

Det er en ret håbløs kinesisk tegning udført at en som ikke forstår "vesterlandsk" , man burde spørge, hvor den er købt, hvad meningen er .

Kommentar
Fra : intetledigtnavn

Dato : 25-11-09 21:54

Vedkommende spurgte i Harald Nyborg, hvordan den skulle monteres. Men der sagde de bare, at tegningen var inde i dækslet og at den skulle monteres af en aut. installatør. Jeg troede ikke det var lovligt at sælge sådan nogle produkter uden nogen form for dokumentation.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-11-09 22:21

Den ser meget mærkelig ud den tegning, der er en fase på 6, men der er ingen nul til termostaten / elektronikken, nul går til ventilator, son får fase fra 5 på termostaten, det kan ikke virke.
Der skal være en konstant fase og nul til termostaten for at det kan virke, evt. 1 og 2

Kan du ikke skille termostaten ad, og se på printet hvor de forskellige klemmer går til, og derved danne dig et overblik over hvad der er hvad.

Kommentar
Fra : intetledigtnavn

Dato : 25-11-09 22:29

Jeg har den ikke lige her, så jeg kan skille den ad. Jeg har forsøgt at sætte fase og nul på klemme 1 og 2, men det var mest fordi jeg ikke kunne finde klemmenumrene på den til at begynde med. Det bevirkede at der var konstant lys i lysdioden på den og man kunne høre termostaten klikke, når man drejede på den. Uden fase+nul på klemme 1+2 kan man ikke høre den klikker.

Kan det tænkes at den så skal have fase og nul på klemme 1 og 2 plus en fase på klemme 6?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-09 23:05

Ja, du skal have termostaten til at klikke når du drejer på den, for det er fasen du får ud på 5 når termostat er on, og fasen til relæet kommer fra 6. Klenne 5 er NO og klemme 4 er NC på relæet.

Så 1 og 2 skal have fase og nul , og lanpen lyser så hele tiden for at vise at der der er spænding til den

Godkendelse af svar
Fra : intetledigtnavn

Dato : 25-11-09 23:13

Tak for svaret Hejdu58. Det lyder som den rigtige løsning.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-11-09 23:17

Selv tak

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 25-11-09 23:23

Du skal sætte fase på klemme 6 og nul på klemme 1. Der skal ligges en forbindelse fra klemme 2 til klemme 5. Fasen til motoren tager du så fra klemme 2. Motoren skal bare have konstant nul. Hvis termostaten skal virke omvendt, altså slukke ved stigende temp. flytter du bare ledningen fra klemme 5 til klemme 4.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-11-09 00:00

1901 det er over din sengetid, for du vrøvler nu, det kan IKKE virker, som du forklare det, der kommer aldrig en fase ud til klemme 5, hvis relæet ikke trukket, klemme 5 er NO, og kan kun trække når der er konstant spænding på 1 og 2

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 26-11-09 18:34

jo det virker som det skal og det er den rigtige måde at montere den. Lampen skal jo kun lyse når motoren kører.