/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Klegner.
Fra : nanahund
Vist : 1724 gange
100 point
Dato : 25-11-09 11:37

kan jeg koge klegner i almindelig fritureolie eller skal det være palmin.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-11-09 11:39
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-11-09 11:52

eller

Smelt palmin, raffinol eller svinefedt.
http://kortlink.dk/maduniverset/76xu

eller

Kog klejnerne i palmin indtil de har den rigtige farve.
En smart måde at koge dem på er ved at anvende en friture-gryde.
http://kortlink.dk/nisserikker/76xv

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-11-09 11:58

Glædelig julehilsen i tråden.

Hvis du ikke gider at have friturestanken hængende i køkken/bolig i flere dage efter klejnekogningen, så kan du købe en - to pakker 'Friturefedt', det lugter ikke og du kan såmænd bruge det til klejner den ene dag og til fiskefileter den næste, du skal blot sørge for at få renset for småpartikler - dette gøres nemmest med en si som man kan 'køre rundt' i det, stadig flydende, fedt.

Da 'Friturefedt', i sin tid, kom på banen, blev det nærmest betragtet som revolutionerende fordi man, dengang, brugte meget mere at friturestege og stanken efter det, var nærmest ulidelig - men så 'opfandt' man 'Friturefedt' og så var alle glade

Pakken med friturefedt ligner de almindelige pakker med margarine og står som regel sammen med øvrige majerivarer i f.eks. Brugsens kølemontre/skab

Mums - julens gode sager undervejs

God fornøjelse og
venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-09 15:04

Fritureolie er jo et vidt begreb.
Hvis det er rent og fint uden bismag , kan du bruge det.
Nogle olietyper harsker meget hurtigere end andre , så "klegnerne" får de kort holdvarhed.

Palmin er en mættet usund olie, som derfor heller ikke harsker så nemt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-09 15:06

Friturefedtet er stærkt raffineret svinefedt. Holder ligesågodt som palmin, og tåler dertil højere temperatur uden at branke. Men det betyder mindre for klejner.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 25-11-09 16:48

det var den tanke med hvad der er sundt og mindre sundt jeg havde i tankerne, og hvis jeg så kunne koge i det mere sunde ville det jo være fint. Jeg ved jeg kan fryse klejnerne før de koges, og så tage op til få dage af gangen. Men jeg er godt klar over det skal være ny fritureolie, og at den nok bliver lidt for sød til andre ting end lige småkager.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 28-11-09 20:02

Citat
udskifte den usunde palmin med den sundere rapsolie

Kilde:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift-fedtfattig.php?id=2658

Godkendelse af svar
Fra : nanahund

Dato : 29-11-09 10:12

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-11-09 14:34

Velbekommen