/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Indvendig loft isolering
Fra : Cluudi
Vist : 4720 gange
60 point
Dato : 24-11-09 21:06

INFO: Vores lejlighed ligger øverst i en bygning fra 30'erne med et koldt beton-dæk på loftet. Vi har 3m til loftet indenfor og en liste-stuk. Da vi har problemer med at holde varmen, vil vi gerne efter-isolere loftet indvendig da vi jo har nok højde at tage af og stuk'en er ikek så spændende og bevarings-værdi.
Jeg ved man kan få gips (feks danogips) med 25-50mm isolering påklistret til indvendig væg-isolering, men vil dette være brugbart til ophængning indvendig på loftet? (Vil helst ikke til a bygge et helt træ-skelet op men blot skrue plader direkte op på loftet og så spartle ud, ny stuk og væv og male.
Er dette muligt/dumt/smart eller hvad er klogest her?
Det skal siges at loftets temperatur er iskold da der ingen isolering er op til det kolde beton dæk- som udgør gulvet på loft arealerne (tørrerum, loftrum etc..)

Er ny her, men håber nogel kan hjælpe mig her. På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-11-09 22:26

Jeg ville lave en forskalling så der kan komme 200 mm uld dampspærre gips spartel filt Som du selv skriver er det iskoldt så må du også lave det ordentligt.

Accepteret svar
Fra : muldvarp1

Modtaget 60 point
Dato : 24-11-09 22:32

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/knauf-danogips-varmvaeg-2009.pdf

De plader her er jo ikke beregnet til at "hænge" men "stå",så om de bliver hængende på loftet p.g.a. vægten kan man jo ikke vide.

Desuden kig lige på oplysningerne vedr. Brand , der er en højdebegrænsning.

Men min vurdering vil være at det bedste er at lave et hængende loft og isoler med 300 mm,husk Dampspærre.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-11-09 23:04

Ja du har jo massere af højde og lave isolering på men hvis du vil have en lettere løsning er der jo skemaer på isoleringsgrad samt besparelser Her er så en løsning med stålprofiler http://www.billigbyg.dk/images/danogipsvarmvaeg.pdf

Kommentar
Fra : Cluudi

Dato : 25-11-09 07:11

Jeg ser meget danogips varmvæg og det ville da klart være at foretrække da det er så meget nemmere, og tid har jeg ikke meget af til at gøre dette. Jeg ved bare ikke om loftet kan holde vægten, da det er bygget i 30'erne. men en masse borede huller, rawplugs og så ellers en stål profil ville da være det nesmmeste at lave.

Selvfølgelig skal det heller ikke være en gang sjask og det er derfor hjeg skriver her. Jeg synes endnu ikke der er en entydig besvarelse, men takker for svarene. (PS hvis jeg skal uddele points, kan jeg så acceptere mere end et svar?)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-11-09 08:05

Til det sidste, nej, Winner takes all.

Jeg har sat en varmvæg op som væg med stårprofiler, dejligt nemt. Men det må være noget mere bøvlet at sætte den op som loft, at få bakset pladerne på plads og holdt dem fast mens de bliver skruet fast kræver at man er flere om det. Og så er varmvægsplader mv. ret dyre, og de isolerer selvf. ikke så godt som 2-300 mm rockwool!

Under alle omstændigheder ville jeg checke med fabrikanten om de kan bruges til lofter, det vil jo være surt hvis de begynder at hænge!

Jeg har tidligere lavet et forsænket loft med små gipsplader (pind-op) under, af taglægter, skruet fast på væggene, og med lidt fæste i loftet, det var ikke besværligt, og kunne sagtens laves af en mand.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-11-09 09:39

Da det er et loft, der grænser til det fri og sandsynligvis stort set uden isolering, ville jeg vælge at ophænge 300 mm mineraluldisolering, der er standard i dag ifølge byggevedtægterne, i lægter fra væg til væg og slutte af med profilbrædder, der er overfladebehandlet til lofter. Der vil sikkert heller ikke være problemer med at hænge lamper op i brædderne.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-11-09 09:55

Læg lige mærke til Brandreglen,de må ikke anvendes hvis gulvet på øverste etage er mere end 9,6m over terræn.

Kommentar
Fra : Cluudi

Dato : 25-11-09 20:00

muldvarp, tænker du her på gipspladerne?
Det er på tredje sal hvor alle lejligheder har 3m til loftet samt over øverste lejlighed er der beton gulv på loftet.
Som jeg forstår alle disse fine besvarelser, så er jeg nok nødt til at lave et skelet og så isolere med 200mm rockwool samt dampspærre, alm gips plader i doppelt lag for at få et ordentlig resultat efter spartel og væv.
Nogle der ved hvilken af disse løsninger der er billigst og nogle der tør komme med prisforventninger per 5, 10, 15 eller 20 kvm eller lign..bare sådan ca og gerne på begge løsningsformer:
1 - træ-skelet med 200mm isolering, damp spæære, gips og væv) eller Gips plader med isolering, dampspærre, væv skruet direkte op i loftet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-11-09 20:11

Varmvægsmodellen har indbygget dampspærre, ikke fordi det er den store udgift.

Men, afhængig af hvor længe du har tænkt dig at bo der, betyder energibesparelsen/varmeregningen også noget. Så din årlige energiudgift skal vel også med i regnestykket?

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-11-09 20:27

Det er Danogips med isoleringsskum på der har nogle regler for anvendelse.

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/knauf-danogips-varmvaeg-2009.pdf

Godkendelse af svar
Fra : Cluudi

Dato : 26-11-09 20:59

Tak for svaret muldvarp1.
Der var mere end et godt svar, men dette runder det hele af fint

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 26-11-09 21:25

Velbekomme.

Du kan jo også erstatte gipsen med Ludbehandlet Profilloft eller Hvide Panelloft så er du færdig når det er hængt op.

Men det går selvfølgelig ikke hvis du vil ha`stuk sat op igen.

mvh. muldvarp1