/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dræberhumle igen
Fra : vagnr
Vist : 813 gange
200 point
Dato : 24-11-09 15:52

Hej Kanduer

Sidste sommer stillede jeg flg. spm her på Kandu, som jeg annullerede da ingen kunne svare. Men nu har jeg meget mere, så prøver igen, først det gamle spm:

”Har lige fundet noget underligt ukrudt? i haven.

Den minder en del om humle, slynger sig op i et lille træ, slår rod når stænglen når jorden, vokser meget hurtigt.

Stængelen er 4-5 mm tyk, 6-kantet, men ikke med skarpe kanter, mere stjerneformet med runde "spidser", eller som 6 tynde slanger lagt udenom en kerne. På den side der vender op mod solen er stænglen mørk, nærmest blålilla, på undersiden lys grøn. Kernen, der ret let kan skilles fra yderlaget, er 6-kantet som det yderste lag, men ret lys grøn, specielt i tværsnittet.

Bladene sidder på 2 modstillede "grene", der er 4-kantede (ingen stjerner her), og der er et lillebitte blad ved foden af hver af de to grene. På hver gren er der 5 blade, 2 sæt modstillede 2 og 2, og et blad i spidsen. Bladene er kraftigt grønne, hjerteformede med en 6-7 mindre flige på hver side af bladet.

Planten giver mig en fornemmelse af at den hurtigt vil kunne brede sig, men inden jeg myrder den vil jeg godt vide om det er en dræberhumle, en triffide eller hvad?

Så et navn, gerne med et link til en artikel eller billede vil blive værdsat”

Her i sommers købte vi nabogrunden, med en masse træer helt overgroet med efeu og en lian, der ser ud som om den kommer lige fra junglen, nede ved roden tyk som mit håndled og helt sammenfiltret i toppen. Nå, det kunne vel klippes af og hives ned, så det gik jeg i gang med, helt umuligt, mine 80 kg kunne en lian på under 2 cm sagtens bære, men lidt fik jeg ned, og så pludselig at det var min ”dræberhumle” der var blevet til et over 10 m monster, bredt sig til flere træer osv. Der skal fældes træer næste år!

Her er der billeder af blomsterne (ret pæne) og af toppen af uhyret

http://peecee.dk/upload/view/205796
http://peecee.dk/upload/view/205797

Jeg tror det er en slags kaprifolie, jf

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/1359.html

men det er bestemt ikke den art de henviser til, helt andre blomster.

Håber der er nogle gode bud denne gang

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 16:01

Dit uhyre ligener rigtigt meget en klematis vores nabo "slås" med

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 16:05

Kan den ligne denne klematis (hvis det altså er sådan en)

http://www.krystallageret.dk/krystal/varer/klematis.jpg

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 24-11-09 16:14

Prøv også engang at se på dette link

http://www.clematisdanmark.dk/blomster.asp?bk=2411163441

Under blomsten ---Apiifolia

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-09 16:16

Nordsted

Du har ret, den klematis har vi op af et gammelt kirsebærtræ i kolonihaven, vi håber den vil slå kirsebærtræet ihjel. Men det er en klematis, en skov klematis.

Vagnr

Du har ret i at den er hurtigvoksende. Hvis du ikke vil have den så grav den op. Den kan gro overalt, er nøjsom men smuk med alle de hvide blomster.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-11-09 16:19

Citat
. Men det er en klematis, en skov klematis

Det er det nemlig.
Vores nabo har også en.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-09 16:22

Og så mener jeg at den hedder Klematis Vitalba

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 16:27

Som sagt, så har vores nabo en, liiige pludselig var den ved at myrde vores bøgehæk

Kunne den så bare myrde deres bistader, så var det ikke helt forgæves at de plantede det skidt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 16:28
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-11-09 17:23

Mange tak for bidragene, der er vist ingen tvivl om at det er en klematis, blomsterne på de to bud er så ens at jeg ikke kan se den store forskel i forhold til "min", men bladene på apiifolia har den samme form som min, jeg har læst mig til at det betyder persillebladet, så jeg tror på Nordsted1's bud.

Det hjælper søreme med lidt bedre information når man stiller spm

Den persillebladede er nok ikke "rigtig vild", siden havenyt ikke nævner dem som lian, men den virker enormt sulten alligevel. Den første jeg opdagede sidste år snor sig som en slange i paradiset på min vivs æbletræer

Og selv om blomsterne er smukke, så er jeg bange for at nogle af de høje træer på grunden er så svækkede, at de vælter ind i huset, hos os eller naboen, eller ud på vejen, så jeg skal ud med saven næste år, håber ikke på brandstorm i mellemtiden.

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 24-11-09 17:24

Tak for svaret Nordsted1.