/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kat væk fra have og fisk
Fra : grisling64
Vist : 4239 gange
20 point
Dato : 23-04-03 12:36

Jeg er i den heldige situation at jeg har en dejlig fiskedam med guldfisk, sølvkarper og frøer i min have, + kaniner om sommeren, men...............min naboes dumme og irreterende katte jager alt, og har indtil nu slået 5 fisk ihjel og igår prøvede de på at slå frøerne ihjel, jeg har net over fiskene, men kattene er ligeglade de vader ud på nettet og fisker, de er ikke bange for vand....... Hjælper hjortetaksolie og hvor køber man det......
Har hørt at katte ikke tåler hovedpinepiller er dette korrekt............

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-04-03 12:43

jeg skræmte naboens kat væk fra min dam ved at kaste en jordklump efter den, der ramte lige ved siden af den..katten sprang i vandet, kom op i en vis fart og kom aldrig igen!!! Jeg lavede nøjagtig samme trick med min egen kat fem minutter efter!
Du må IKKE give dyrene noget, de ikke kan råle...du vil vel ikke have mord på samvittigheden!
Er din dam indrettet med planter, så fiskene kan gemme sig lidt?

Det er kattes natur at fange både fisk og frøer. Som regel myreder de ikke frøerne..de er nemlig ekstremt gode til at spille døde..lægger sig med arnene over hovedet og er MEGET stille!

Prøv med en vandpistol eller en spand med ISKOLDT vand..men du skal ramme katten klokkerent, så den bliver mere end almindeligt våd!!

Drop evt nettet, når kattene nu bare går ud på det...det er også nemmere at få dem skubbet i, så de bliver bange, når nettet ikke er der!

God vandjagt..
Mvh

Kommentar
Fra : grisling64

Dato : 23-04-03 13:03

jeg flytter ikke nettet, det er der for at fiskehejren ikke skal tage fiskene, katten er ikke bange for vand.......

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-04-03 13:05

har du prøvet at spule katten da?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-04-03 13:06

Hejsa
Hjortetaksolie kan du købe hos Matas, men jeg tror ikke det holder kattene væk. Det er derimod godt til mulvarpe.
Min gamle far var også godt og grundigt træt af at naboen kat, der al'tid jokkede rundt på hans bil. Han indkøbte en lille sender, som udsender en høj (næsten uhørlig for os) tone... det virker. No more pussycat!
Jeg kan ikke lige få fat i ham lige nu, men jeg kommer tilbage med produkt navnet senere.

Hygge...
Søren

NB: En kunstig fiskehejre vil holde hejrene væk. Du kan sikkert købe en igennem en jagt & fiskeri foretning.

Kommentar
Fra : grisling64

Dato : 23-04-03 13:12

en kunstig hejre holder ikke..... har prøvet....
Sender......... Hm, nej da vi har kaniner i haven og de er følsomme for lyde.....
Spuling af katten virker ikke......
Det er efterhånden en dyr affære med køb af nye fisk hele tiden........

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-04-03 13:15

ok...så er der tilbage at investere i en lille hund!!! Min gravhund elsker sine egne dyr men holder naboens væk. Kræver selvfølgelig at du har lyst ,tid og evner til at investere alt den tid, der skal til for at have hund..men du får det tifold tilbage!

Kommentar
Fra : grisling64

Dato : 23-04-03 13:18

Nej kan ikke tåle hunde ej hellere katte, derfor har vi kaniner og andre dyr, men kan jo altid prøve den med pillerne..........................;o`

Kommentar
Fra : skattekat

Dato : 23-04-03 13:20

Eftersom grisling64 også har kaniner synes jeg ikke at idéen med den lille sender er nogen god idé, kaniner reagerer nemlig også på høje lyde. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om kaninerne bor i nærheden af fiskedammen, eller hvor stor rækkevidde sådan en sender har.
"skattekat"

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-04-03 13:21

naboen har pligt til at holde katten inden for hegn og skel.

Kommentar
Fra : grisling64

Dato : 23-04-03 13:25

ja det har de pligt til men fortæl dem det, sker jo aldrig....

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-04-03 13:29

nemmere at du fortæller dem det..de bor lige ved siden af dig

Nå, men om ikke andet kan de da få lov at betale for de fisk, de æder...ville det hjælpe dig lidt?

Kommentar
Fra : grisling64

Dato : 23-04-03 13:31

ja ja men hjælper intet........... Synd man ikke kan købe gift.......

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-04-03 13:34

jeg går ud fra at du skriver det med giften for at irritere de brugere, der pt bruger deres sparsomme fritid -gratis- på at hjælpe dig med dit problem. Hvis det eneste du i virkeligheden vil er at myrde kattene frem for at gå i dialog med din nabo, så skal du sådan set ikke regne med flere konstruktive forslag fra min side.

Håber kattene spiser alle dine fisk.

mvh.

Kommentar
Fra : skattekat

Dato : 23-04-03 13:41

Jeg har en meget insisterende og viril hankanin der hele tiden prøver på at "voldtage" mine to katte, vil du låne den ?

:) "skattekat"

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 30 point
Dato : 23-04-03 13:46

Koldt vand, jorknolde... er foreslået - vores tidligere nabo havde også en evig kamp, ikke engang en luftbøsse med skud 1/2 meter foran katten hjalp.
De nye naboer har hund = ikke mere kat i naboens have (ej heller vores, vi har 2 gravhunde), så Christina har ret

OK! Så har vi jo kun en ting tilbage.... jagtloven, hvis din nærmeste nabo bor (så vidt jeg husker) mere end 300 meter væk, så gi' dog katten 2 x kaliber 12 og hagl 7 i det første og 3 i det næste løb. Det er mere humant end gift + det går lige så hurgtigt, som du kan trykke af. Du skal nok ikke påregne, at din nabo elsker dig herefter.
Havde det været en hund, så skal det slås op offentligt evt. lokal avisen, mener det er min. 1 måned før skuddet afgives.

NB: Har også hørt noget om en klat sennep i måsen (altså på kattene) skulle hjælpe jeg ved det ikke.

Go' jagt... og glem lige det der med gift og hovedpinepiller
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-04-03 13:51

NNBB: Vil lige sige det der med jagtgeværet skal være den ABSOLUT sidste løsning. Prøv alt andet først

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-04-03 14:10

Ved nærmere eftertanke... så syntes jeg du skal gi' points til Christina (skingur), hun er trods alt den med de flest konstruktive løsninger.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-03 18:32

Jeg er bare også så træt af katte, så jeg forstår godt, at du har mord i tankerne indimellem. Heromkring er det ikke naboernes katte, så jeg ved ikke, hvor de bor, men de er til megastor gene. -Tager fugleunger, skriger og jamrer hele natten så man ikke kan sove for åbent vindue, pusler rundt i haven kl 2.30 om natten så min hund er ved at gå gennem terrasseruden af frustration. Forleden sad en dum kat og miavede 10 meter oppe i et træ udenfor mit vindue i over 10 timer, -indtil Falck kom med en lang stige og en snare på en lang stang.... SÅ sprang katten ned og var væk på et øjeblik.
Katte er da søde nok. Men ligesom med hunde så kommer man til at hade dem indædt hvis ikke deres ejere sørger for, at de ikke er til gene for andre.
Grisling, du har da den fordel, at du ved hvor katten bor. Kunne du ikke prøve at skrive et brev til dine katteejende naboer og forelægge dem problemet og spørge dem, hvad de vil foreslå for at få det løst? -Prøv på at holde en "blid" tone i brevet, det opnår du nok mest ved.
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-04-03 22:44

Hej Birgitta...ja, jeg havde jo egentlig forsvoret at blande mig mere meeen
Grisling vil jo tilsyneladende ikke forsøge at gå i dialog med naboen...

"ja det har de pligt til men fortæl dem det, sker jo aldrig...."
skriver Grisling og det tolker jeg som at han/hun faktisk ikke har prøvet...Faktisk kan man tale sig til rette om mange ting. Også (eller måske især om) katte...om ikke andet, så fordi man som den forurettede part faktisk har retten i hånd, når det kommer til netop disse dyr (fordi det iflg. loven om hegn og skel er lovligt at skyde dem). det er bare så drastisk, og jeg går ud fra, at grislings naboer holder af deres katte og derfor gerne vil beholde dem. At grisling så er bekymret for såvel hejrer som katte er kun grislings problem. Jeg mener - selvom jeg elsker alle dyr- at man til en vis grad må acceptere naturens orden....især i et samfund som vores, der levner så lidt plads til dyrene, som det faktsik er tilfældet. Da jeg boede i Århus og havde en dam, jeg elskede overalt på jorden (spørg bare min stakkels mand!!!) var jeg vildt glad for, at der er så få storke i DK, som der er...tænk hvis de vadede rundt og åd MINE frøer!!!! Men hvis de var kommet, ville jeg have værdsat dem alligevel...som jeg mener, Grisling må værdsætte Hejren. Det er en smuk fugl. 0g man må glæde sig over, at man som lille stakkels mennske i en stor ond verden har skabt en biotop, der tiltrækker dyr, der værdsætter netop den slags biotoper - kommer der en hejre, kommer der såmænd nok en røvfuld frøer mere! Fjern nettet, lad kattene blive extremt våde og forskrækkede...måske ved Grisling ikke, hvordan man gør en kat ræd!!! Det ved jeg...måske fordi jeg holder meget af katte og derfor ved, hvad de reagerer og IKKE reagerer på.

Et vandhul skal nydes...ikke kun af guldfisk, men af de dyr, vi (gudsketakoglov!!!) stadig deler vores (natur)liv med. Og tal så med den nabo!!!! Det må være i hans/hendes/deres interesse, at katten beholder alle sine 9 liv...uden at genere såvel Grisling som de øvrige naboer.

Og trøst jer lidt med, at de søde pippere, kattene tager, sandsynligvis ikke ville have klaret sig alligevel. Med et Darwinsk udtryk taler vi om "survival of the fittest" som IKKE skal oversættes med "at den stærkeste overlever", men at den bedst TILPASSEDE overlever. Og det er den (have)fugl, der har luret at man ikke skal lytte efter orm, når naboens den gråstribede er i nærheden.

med mange venlige hilsener og med håb om fred i hele verden snarest, Christina.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-03 17:25

Hej, Christina.
Jeg bliver nu negativ på katte, når jeg oplever, at de trasker rundt i bebyggelsens plankeværker (gårdhavehuse) og rydder hver eneste solsorterede. Vores bebyggelse er tæt og lav. Man må ikke lade kattene gå løs her. Men hvad F.....! skal man gøre, når de ikke bærer navneskilt... og man forøvrigt sletikke kan komme i nærheden af dem??? Vi har meget få småfugle i området af samme årsag. Jeg gruer for denne årstid, hvor man uvægerligt finder små hjælpeløse nøgne skadede fugleunger, der ligger og flyder, fordi katten er blevet forstyrret i sit arbejde, eller den simpelthen er blevet mæt. Det er IKKE!!! natur, når vi lader vores domisticerede rovdyr jage imellem vores boliger!
Hvis folk endelig vil lade deres katte leve det vilde og spændende liv, så synes jeg, at de skal indhegne deres have grundigt, så katten ikke kan komme ud, men ikke så grundigt, at fuglene ikke kan komme ind. Og så gøre haven rigtig urskovsagtig og tiltrækkende for fuglene. Så kan katteejerne selv se "naturens orden" close up.
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : grisling64

Dato : 25-04-03 11:48

Skingur, eller skingrende skør...... (ha ha)
1. Jeg har talt med katteejerne. hjalp intet, vi er faktisk 10 naboer som har klaget vores nød til dem..........
2. KATTEN er ikke bange for vand.........
3. Man kan godt sætte en annonce i avisen som med hunde og så aflive dem. men skulle jo ikke være nødvendigt vel, har man dyr må man sørge for de ikke er til gene for andre.
4. Vore fisk er store og flotte og ret dyre, så man fjerner ikke bare nettet så fiskehejren tager dem.
5. Ja der ville måske komme nye frøer, det er ikke hejren der tager dem ,men katten.
6. Det hjælper ikke at smide vand, sten, jordklumper eller smøre med hjortetaksolie, kattene er stædige og fuldstændigt ligeglade.

Godkendelse af svar
Fra : grisling64

Dato : 25-04-03 12:16

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-03 15:20

AHA! Tager katten frøer???
Hvad med lidt biologisk krigsførelse? Hvis du kan få inficeret frøerne med hjerteorm, så vil katten sandsynligvis blive angrebet og i bedste fald få en så dyr sygdom, at naboerne betænker sig lidt, før de sender katten på rov hos jer igen. Jeg har selv en hund med hjerteorm i øjeblikket, så prismæssigt véd jeg, hvad jeg taler om. Hjerteorm overføres via diverse snegle og frøer til hund, ræv og sikkert også kat, som så igen via deres lorte inficerer flere snegle/frøer.
I kan jo også forkynde for naboen, hvad I har tænkt jer at gøre, -så kan det være, at det ikke bliver nødvendigt at gøre det i praxis.

HIlsen Birgitta

Kommentar
Fra : grisling64

Dato : 27-04-03 13:11

Kære skingur
Tusind tak for dit fromme ønske.

Kære Birgitta, kunne aldrig drømme om at inficere mine frøer, de er fredede i Danmark.

Nej er interesseret i et brugbart middel til at holde kattene væk fra min have og især fra fiskene da de ikke er billige at anskaffe, + de er håndtamme.
Er ikke interesseret i midler der går ud over fiskene, frøerne, fuglelivet eller vore kaniner kun noget der kan holde de forbannede katte væk.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-03 14:28

HA! Frøer og snegle trives desværre bare alt for godt med de orm, der nu engang ér i naturen! De lader sig ikke gå på af så lidt.
Seriøst: jeg har overvejet at indhegne MIN have, så en evt. kat ikke kan komme UD igen. Derefter indfange den og overgive den til kattenes værn el. lign.. for som sagt, jeg har selv problemet, men kender ikke ejerne. Men min have er en gårdhave, så det er nok lidt lettere for mig.

Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : grisling64

Dato : 27-04-03 14:38

Jeg kende ejerne. Men de er Bare fuldstændigt lige glade de gider ikke en gang ofre dyrlæge på deres dyr når der er noget galt med dem.

Kommentar
Fra : grisling64

Dato : 27-04-03 14:47

Slut for idag, da dette er spild af tid................

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-03 16:04

grisling64

citat profil:

Dyreglad. har kaniner,fisk, frøer, pindsvin og mange fugle i haven.
Kan ikke tåle Katte og hunde.
Bliver harm når dyreejere ikke passer deres dyr ordentligt

....dyreglad?!?!?? Det kan man ikke se!!!!!!!

....bliver harm............Hvad så når andre mennesker mishandler (eller ønsker at) mishandle ens dyr (dine ønsker mht din nabos dyr!).

Det er rimelig tydeligt at din nabo er en klaphat i højere eller lavere grad. Men dit "dyresyn" ser slet ikke rart ud. Slet ikke når du kalder dig dyreglad. Jeg tror en undskyldning til Skingur ville være på sin plads. Svar folk ordentligt, også selvom svarene ikke nødvendigvis passer dig. For mig at se er der kommet spandevis af konstruktive forslag, som du alle som en har skudt ned. Gad vide om du faktuelt har prøvet dem?!?!? Jeg har ikke mødt mange katte der brød sig om vand. Har du ligeledes noget belæg for at tro at ultralydssenderne som Clan foreslår driller kaninerne?

Kommentar
Fra : grisling64

Dato : 29-04-03 12:36

Til 3773 JA.

Kommentar
Fra : cs

Dato : 30-07-03 11:19

Hej Grisling

Jeg faldt lige over dit indlæg, da jeg søgte på nettet under "kat væk" - jeg har nemlig et lignende problem....

Jeg har nu købt en pumpe spray ved dyrehandleren - denne hedder Gimpet, Cat Repellent og koster kr. 63 for 100 ml, men der var en del forskellige at vælge imellem...

Jeg har ikke afprøvet sprayen endnu, så jeg ved ikke om det virker - men jeg håber...

Med venlig hilsen
CS