/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
chokoladeblomst
Fra : NannaFlip
Vist : 1961 gange
100 point
Dato : 24-11-09 13:18

hej !
er der nogle der ved hvordan man får en chokoladeblomst til at overleve vinteren ?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 24-11-09 13:21

Det kan du gøre ved at grace rodknolden op, tørre den og opbevare den et frostfrit sted, der ikke er for varmt.

Citat
Tørt og varmt
Man kan tage knoldene op af jorden om efteråret, tørre dem og opbevare dem mørkt og tørt – eller man kan opbevare dem frostfrit i tør jord.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=14804

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-11-09 13:24

Cosmos atrosanguineus
Chokoladeblomst – dufter af chokolade.

Denne plante stammer fra Mexico’s pinjeskove og har meget mørkerøde / brunrøde blomster.
Blomstringen sætter ind fra maj – juni og den fortsætter til frosten kommer. I løbet af sommeren kan hver plante sætte i hundredevis af blomster.

Chokoladeblomsten er både velegnet i potter og krukker og i blomsterbede, hvor den spiller fint sammen med andre planter.

Væksten er overhængende og graciøs, idet blomsterne nærmest står i et flor omkring planten som ”svævende” blomster. Chokoladeblomsten har sit eksotiske navn dels på grund af sin varme mørke farve og dels fordi dens duft umiskendeligt minder om kakao.

Knoldene som planten har dannet i løbet af sommeren kan tages op af jorden om efteråret, tørres og opbevares mørkt og tørt – eller opbevares frostfrit i tør spagnum.

Sådan

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-11-09 13:25

Undskyld dova.
Du var hurtigere.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-09 14:12

Gør som Dova foreslår i det første forslag - opbevar dem ligesom georginer.

Det med at lade dem blive i jorden i potten-har aldrig virket for mig.

Godkendelse af svar
Fra : NannaFlip

Dato : 30-11-09 15:41

Tak for svaret dova.